2012-07-16, 14:55
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SeMeNoMore
Men problemet som trådarna ska ha löst kvarstår, det skapas mängder av onödiga trådar som passar i samlingstrådar som kräver skitgöran att flytta och stänga. Dvs allt som ändras är att det nu är svårare att söka (=fler strunttrådar). Det blir en ond cirkel helt enkelt.
Att söka i en samlingstråd är lätt, då man kan avgränsa sökningen att gälla just en specifik tråd, så jag ser inte vad du menar.
Citera
2012-07-16, 15:57
Medlem
negerbarns avatar
Citat:
Men problemet som trådarna ska ha löst kvarstår, det skapas mängder av onödiga trådar som passar i samlingstrådar som kräver skitgöran att flytta och stänga. Dvs allt som ändras är att det nu är svårare att söka (=fler strunttrådar). Det blir en ond cirkel helt enkelt.
Vem har påstått att samlingstrådarnas syfte var att få varenda idiot att söka innan de postar en tråd?
Citera
2012-07-16, 17:03
Medlem
epost72s avatar
Det samma gäller ju för övrigt P-böter, beslag av alkohol på stan och några till.

Det behövs i mitt tycke inte en enskild tråd för varje fall.
Argumentet att en enskild ny tråd för större uppmärksamhet är ju bara löjligt.
Tanken är lite att man postar i den stora tråden och får svar, det är inte riktigt meningen att man väntas att söka igenom hela tråden innan man ställer en fråga, det tror jag ingen moderator kräver iaf.
Citera
2012-07-17, 02:00
Medlem
SeMeNoMores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Att söka i en samlingstråd är lätt, då man kan avgränsa sökningen att gälla just en specifik tråd, så jag ser inte vad du menar.
att det fungerar mycket dåligt i många forum.

Citat:
Ursprungligen postat av negerbarn
Vem har påstått att samlingstrådarnas syfte var att få varenda idiot att söka innan de postar en tråd?
Ja, vem har gjort det?
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Det samma gäller ju för övrigt P-böter, beslag av alkohol på stan och några till.

Det behövs i mitt tycke inte en enskild tråd för varje fall.
Argumentet att en enskild ny tråd för större uppmärksamhet är ju bara löjligt.
Tanken är lite att man postar i den stora tråden och får svar, det är inte riktigt meningen att man väntas att söka igenom hela tråden innan man ställer en fråga, det tror jag ingen moderator kräver iaf.
Just därför samma fråga ställs om och om och om igen i dessa samlingstrådar, samtidigt som nya tröst skapas med samma frågeställning om och om igen.
Citera
2012-07-17, 02:07
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
att det fungerar mycket dåligt i många forum.
Skit bakom sparkarna.

Citat:
Just därför samma fråga ställs om och om och om igen i dessa samlingstrådar, samtidigt som nya tröst skapas med samma frågeställning om och om igen.
Just påföljdsbedömning är speciellt, det kan inte jämföras med alla idiotfrågor som "kan jag tacka ja till min reservplats och ändå vara säker på att komma in på mitt andrahandsval?", vilka kommer upp i U&S under antagningen. Det finns i sådana frågor ett ja eller nej. Gällande påföljd så är det ju en sammanvägning, vilka omständigheter man tar hänsyn till är inte relevant i detta sammanhang, så jag lämnar det därhän. Att en tråd är dedikerad åt påföljdsbedömning är dock bra, då det sällan blir någon vidare diskussion huruvida en viss påföljd är att vänta, när denna bedömning sker. Oftast är det tämligen enkla fall där personen har nyttjat droger, stulit, misshandlar etc. Att detta samlas i en tråd, där den samlade kompetensen också är stor, är inte något som helst problem.

Att folk inte orkar söka är deras problem, då de får se sina trådar förpassade till PK.
Citera
2012-07-17, 14:54
Medlem
smurfehs avatar
Just f26(Juridik) är ett av de få forum som jag uppskattar moderatorernas hårda regler enormt. Självklart går det inte att ha exakt samma nivå på vad som är acceptabelt i alla delforum, men att just f26 har hårda och ordentliga regler tycker jag är fantastiskt, vilket jag även framfört till åtminstone en moderator.

Om vi bara tittar på t.ex. ”Vad får jag för straff?” Tråden för frågor om påföljdsbedömning.” så är den ju enormt uppskattad. Visst, det händer absolut att folk struntar fullständigt i stora trådar likt ”Vad får jag för straff?”men så är det ju överallt, men generellt tycker jag folk i f26 är duktiga på att använda rätt tråd, om inte annat är moderatorer väldigt snabba på att antingen flytta inlägget eller hänvisa personen rätt.

I just f26 är det inte helt ovanligt att många nya trådar är snarlika, P-bot, LOB, lokaltrafikens kontrollanter, belastningsregistret osv osv. Just där kommer funktionen av de stora trådarna in, då många frågor som dyker upp är relativt vanliga, om inte väldigt snarlika. Sökfunktionen är det definitivt inget fel på, precis som eXtremo är inne på. SBS helt enkelt.

Är jag inte helt ute och cyklar nu finns det åtminstone 7 st stora trådar, som lämpar sig alldeles utmärkt att använda sig av.

Men nu är vi ju dock i en situation där TS är en sådan person som skapar en tråd/ställer frågor i en tråd och sen inte återkommer.. Så det är lite svårt att avgöra vad tanken hos TS är, skulle gärna se att TS utvecklar det lite. Jag har en känsla av att TS har krockat med de hårda regler som det är i f26, kring t.ex. juridisk relevans i inläggen.

Jag uppskattar som sagt de regler som finns i f26, och är väldigt nöjd med moderatorernas snabba arbete!
Senast redigerad av smurfeh 2012-07-17 kl. 15:51.
Citera
2012-07-17, 20:23
Medlem
TTKs avatar
För min del anser jag att samlingstråden förr straffmätning funkar ypperligt. Svarsfrekvensen i tråden är också väldigt bra och frågorna som ställs där får svar, så det blir inget ensidigt hojtande från frågeställarna. Ett stort plus med samlingstråden är att när man söker efter trådar med mer komplicerade frågeställningar så blir träfflistan mycket renare utan alla "2g cb, straff?" trådar med "hjälp!" som ursprungsrubrik.

Det sagt, om man har en frågeställning om praktisk påföljdsbestämning som är tillräcklig för en teoretisk/akademisk diskussion om ämnet även på det generella planet så är det inte stört omöjligt att tänka sig att den tillåts utanför stora tråden. Bäst i så fall att gardera genom att skicka pm till någon jurmod och fråga i det specifika fallet.
Citera
2012-07-17, 21:48
Medlem
negerbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av randomman
Alltså, i vad för typ av juridikforum får man inte diskutera straff/påföljd? Jo ... i Flashbacks. Det finns nämligen bara en separat tråd där man får diskutera det i.

Vad fan är forumet till för, då? Vad får man diskutera om inte straff? Vad man faktiskt får göra, utan att bli bestraffad, eller?

Bisarrt!

Har du ett specifikt åtal med specifika omständigheter så krävs inte en ny tråd för en sådan fråga. Med väldigt stor säkerhet kan påföljden uppskattas ganska noga, och genom att ha en samlingstråd slipper vi 10-20 trådar i veckan som får 1-3 svar och sen slängs.
Citera
2012-07-18, 05:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av negerbarn
Har du ett specifikt åtal med specifika omständigheter så krävs inte en ny tråd för en sådan fråga. Med väldigt stor säkerhet kan påföljden uppskattas ganska noga, och genom att ha en samlingstråd slipper vi 10-20 trådar i veckan som får 1-3 svar och sen slängs.
Ville ej diskutera ngt specifikt case utan generellt kring ett eventuellt framtida case, de facto: hur hårda straff ungdomar (ungdomar d.v.s. the youth upp till säg 26 år som annan statistik har som "ungdom", dock tkr jag de e rätt för högt med 26 men säg upp till 23-24 kanske?) som begår mord får. jag tänker att de bör skiljer sej från helt vuxna individer trots att straff-rabbatten officiellt av-slutas när man fyller 21 (eller de år man fyller 21 tror ja den där tanten bjäbba om i min tråd om detta som en dryg moderator djävul* tog bort)

Har även för mej att Leffe GV Pärson snackade om detta en gång att de var riktigt ovanligt med så unga mördare som 22 år (han våga väl ej säga att de e vanligt nu med alla negrer & m.f.l. blattar som kommer hit o mördar folk te höger & vänster HAHA xD ... detta ledde även till att unga mördare fick rätt mkt lägre straff än en stereotypisk hård rockare med långt hår som köttar upp en stackars jävel me en fet jädra kniv (eller m. 1 Sword typ sånt som Aragorn i Lord of The Rings... under tecknad ha hört att me såna kan man hugga folk mitt itu från ena sidan till den andra *SLAFS* så e de två kropps-delar av kroppen )...

Lite läskit när man tänke på de endå shit vill ej möta nån sådan snubbe när ja e ute o promenerar om kvällar & nätter -na
Senast redigerad av randomman 2012-07-18 kl. 05:36.
Citera
2012-07-18, 06:17
Medlem
negerbarns avatar
Citat:
Ville ej diskutera ngt specifikt case utan generellt kring ett eventuellt framtida case, de facto: hur hårda straff ungdomar (ungdomar d.v.s. the youth upp till säg 26 år som annan statistik har som "ungdom", dock tkr jag de e rätt för högt med 26 men säg upp till 23-24 kanske?) som begår mord får. jag tänker att de bör skiljer sej från helt vuxna individer trots att straff-rabbatten officiellt av-slutas när man fyller 21 (eller de år man fyller 21 tror ja den där tanten bjäbba om i min tråd om detta som en dryg moderator djävul* tog bort)

Har även för mej att Leffe GV Pärson snackade om detta en gång att de var riktigt ovanligt med så unga mördare som 22 år (han våga väl ej säga att de e vanligt nu med alla negrer & m.f.l. blattar som kommer hit o mördar folk te höger & vänster HAHA xD ... detta ledde även till att unga mördare fick rätt mkt lägre straff än en stereotypisk hård rockare med långt hår som köttar upp en stackars jävel me en fet jädra kniv (eller m. 1 Sword typ sånt som Aragorn i Lord of The Rings... under tecknad ha hört att me såna kan man hugga folk mitt itu från ena sidan till den andra *SLAFS* så e de två kropps-delar av kroppen )...

Lite läskit när man tänke på de endå shit vill ej möta nån sådan snubbe när ja e ute o promenerar om kvällar & nätter -na
Om du formulerar dig väl kan du säkert starta en tråd om det ämnet utan att någon slänger den.
Citera
2012-07-19, 00:32
Medlem
TTKs avatar
Citat:
Ville ej diskutera ngt specifikt case utan generellt kring ett eventuellt framtida case, de facto: hur hårda straff ungdomar...

ser faktiskt inget i ditt inlägg som skulle kunna stå som grund för en juridisk diskussion. en trådstart med i huvudsak detta innehåll skulle nog inte bli långlivad i jur.
Citera
2012-07-19, 16:18
Moderator
Gordon Blixts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TTK
en trådstart med i huvudsak detta innehåll skulle nog inte bli långlivad i jur.
Det blev den inte heller:
https://www.flashback.org/t1917089

Därav TS missnöje. Som synes är det mig missnöjet riktar sig mot.
Senast redigerad av Gordon Blixt 2012-07-19 kl. 16:20.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in