Citat:
Ursprungligen postat av swimmingpool
Har inte tänkt på det. Han är 3 år.
Han var så som kattunge när jag köpte honom av ett katthem. Han är utekatt, leker inte med honom (tror inte han gillar det) men vi gosar då och då och han får ligga vid min dator. Han kan knappt åka bil, dregglar något kopiöst och kanske bajsar. Han är rädd för det mesta, dammsugaren och så, men älskar att gosa hur mycket som helst. Tror han klara sig och är tillräckligt normal, men man kan ju undra ibland...
Du köpte katten från ett katthem, vet du något om kattens liv innan den kom till katthemmet? Kan den vara skild från sin kattmamma för tidigt, man ska aldrig ta en kattunge innan den blivit 12veckor, annars kan psykiska livslånga besvär uppstå.
Eller så har du helt enkelt fått en nervös katt rent generellt. Katter är individer med olikheter i lynnet som de flesta levande varelser. Det finns katter som är så coola att man tror de är en lliten framfusig hund där inne i kattkroppen
Forstätt gosa med katten när den gillar det, det bygger förtroende mellan er. Försök leka lite med den, köp tygråttor, prova en laserpekare som finns på de flesta djuraffärer, ingen katt kan motstå den röda pricken som man lyser efter golvet fram och tillbaka.
De flesta katter är rädda för oljud så damsugarskräck är inget konstigt alls.
När ni åker bil kan ni ha katten i en transportbox som ni lägger något tvättbart liggunderlag i eller tidningspapper som suger upp dregel och avföring. Katter kan också bli åksjuka och må illa länge efter en bilfärd, de har mycket bättre hörsel än människor och hör andra frekvenser så vi tänker inte på att bilens motorljud kan vara fruktansvärda att utstå för en katt, särskilt om den som din är nervöst lagd.
Jag tycker absolut att du kostar på dig Feliway. det är ett doftämne som utsöndras från en mojäng man pluggar in ett eluttag i hemmet, finns visst som spray också. Jag minns inte priset men det rör sig om en femhundring. Det är för människor luktlöst och har lugnande effekt på katter.
http://www.feliway.com/se/
På djuraffärer kan du också köpa catnip/kattmynta det kan man använda på leksaker eller klösbrädor, men man ska inte använda det hela tiden då de lessnar på det och slutar bry sig. Men det har inte så lugnande effekt det är mer något som aktiverar och gör katten intresserad av det som luktar av det.
Mina katter blir som galna av leklust när de får en leksak med kattmynta, de dreglar och beter sig som om de var berusade

man kan ha en burk med tätslutande lock med kattmynta och lägga ner kattleksaker där i så det får ligga och dra åt sig lukten och ta fram en sådan leksak då o då, typ en eller två ggr. i månaden, eller oftare om katten verkligen gillar det.