2012-07-17, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avva66
Innekatt eller? I så fall är du en
djurplågare.
Bullsh....katter är domesticerade. Klart de uppskattar, och får blodad tand om de får ströva fritt ute, men det skulle hundar också uppskatta om det var lagligt. Hundar skulle flocka sig och jaga likt vargar så det blir för farligt. Om man ska gå efter dina premisser så är du djurplågare om du överhuvudtaget äger en katt vare sig du låter den gå ute eller vara inne. Det finns raskatter som inte vare sig vill eller bör gå fritt ute, det däremot tycker jag är djurplågeri att avla djur så långt att de inte kan andas eller bete sig som det är ämnat.

Djur hör hemma i naturen men nu har vi människor gjort om hunden och katten som ras när de domesticerats i årtusenden. Enligt dina premisser så är vartenda stall med hästar, kor, grisar mm. också djurplågeri, och då menar jag inte massuppfödning i uppenbara missförhållanden, utan bara att äga en ridhäst eller ha en "ekologisk" gård.

Uppmana ist. folk att gå ut med sina katter med koppel.
Föregångaren till den moderna vildkatterna som är upphov till våra tamkatter säges komma från sydeuropa och mellanöstern, frakta dit din katt och släpp den fri, annars är du djurplågare
Citera
2012-07-17, 22:52
Medlem
Avva66s avatar
Talar av egen erfarenhet, innekatter mår fan inte bra.
Visst finns det undantag, men då lägger dom ner tid till katten/erna också.
Citera
2012-07-19, 18:33
Medlem
swimmingpools avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Bullsh....katter är domesticerade. Klart de uppskattar, och får blodad tand om de får ströva fritt ute, men det skulle hundar också uppskatta om det var lagligt. Hundar skulle flocka sig och jaga likt vargar så det blir för farligt. Om man ska gå efter dina premisser så är du djurplågare om du överhuvudtaget äger en katt vare sig du låter den gå ute eller vara inne. Det finns raskatter som inte vare sig vill eller bör gå fritt ute, det däremot tycker jag är djurplågeri att avla djur så långt att de inte kan andas eller bete sig som det är ämnat.

Djur hör hemma i naturen men nu har vi människor gjort om hunden och katten som ras när de domesticerats i årtusenden. Enligt dina premisser så är vartenda stall med hästar, kor, grisar mm. också djurplågeri, och då menar jag inte massuppfödning i uppenbara missförhållanden, utan bara att äga en ridhäst eller ha en "ekologisk" gård.

Uppmana ist. folk att gå ut med sina katter med koppel.
Föregångaren till den moderna vildkatterna som är upphov till våra tamkatter säges komma från sydeuropa och mellanöstern, frakta dit din katt och släpp den fri, annars är du djurplågare
Jag vet inte om det är en dum idé att ha innekatter, folk säger ju att dom inte lider av det. Men hundar får ju gå ut och gå då och då.
Citera
2012-07-19, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swimmingpool
Jag vet inte om det är en dum idé att ha innekatter, folk säger ju att dom inte lider av det. Men hundar får ju gå ut och gå då och då.
Katter kan bli deprimerade och apatiska om de inte får stimulans. Att släppa ut katter gör många då det fort märks på katten att den trivs att vara ute. Det är solitärdjur och har stort behov av att få sin jaktinstinkt tillgodosedd. Hunddjur jagar i flock och kan lita på flocken att försörja dem med mat, och flocken kan även utgöras av människor (som ger dem mat) men varenda tamhund i hela vida världen skulle trivas att få springa lös ute och gå och komma som den vill, men hundar blir farliga om de springer lösa, de skulle bilda flock och jaga större djur och även människor skulle jag tro. Det är ett lagbrott att ha en hund lös, för de kan ställa till mer skada helt enkelt.

Klart som korvspad att alla djur vill vara ute dagligen, hundar är så pass stora de flesta av dem, så de behöver motion genom promenader som framförallt stärker människans flockledaregenskaper, som katten i sin tur inte har ett dugg intresse av.

Katter vill smyga och gömma sig ute för att leta byten som de solitärdjur de är. De är skygga för att de inte har någon flock som backar upp och försvarar dem. De har instinkt att jaga varje dag, därför ska man leka mycket med sina innekatter, de får då lite utlopp för sin jaktinstinkt och blir därmed mer harmoniska innekatter.

Jag hoppas alla innekatter får gå ut antingen i koppel eller uppleva frihet på sommarställen där ingen biltrafik finns. Men katter som de skygga varelser de är ogillar ofta att hållas i koppel så kattägare har ju den ursäkten också...men man vänjer katterna när de är små och går man ut ofta nog så är det i regel inga som helst problem.

Jag kan tycka synd om katten som ras som blivit domesticerade av oss människor, det är inte lätt att vara ett solitärdjur och tvingas leva i flock med andra människor och katter. Nu är det försent att vända på, och även om djurvänner som vägrar ha innekatter finns så kommer den tama katten som hålls inomhus alltid att finnas kvar och då får vi banne mig ta hand om dem på rätt sätt. Att ha en utekatt är ju jättebra om man bor på landet, men majoriteten av kättägare gör inte det. Själv skulle jag aldrig någonsin ens överväga att släppa lös mina katter då jag bor i storstad.
Citera
2012-07-19, 20:46
Medlem
Eckepeckes avatar
Citat:
Min katt är så vansinnigt rastlös, springer ut och in och andrar snabbt även när han ligger och vilar. Tycker lite synd om honom. Undrar om det finns lugnande medicin även till djur. Inta för att jag tänkt ge honom det, men lite med glimten i ögat kan man ju undra om inte djur också kan ha ADHD och lite andra diagnoser som bara människor får. Autistiska diagnoser också kanske. Fast att vara djur är väl så långt från en Asperger nörd man kan komma. Men dessa diagnoser är ju så korkade så varför inte tillämpa dom på djur också.

Är det en innekatt? Testat att släppa ut den?
Citera
2012-07-19, 21:04
Medlem
swimmingpools avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eckepecke
Är det en innekatt? Testat att släppa ut den?
Inte innekatt som sagt.
Citera
2012-07-21, 02:42
Medlem
Eckepeckes avatar
Citat:
Inte innekatt som sagt.

Men vad är då bekymret? Sparka ut kräket när den verkar vara rastlös.
Citera
2012-07-21, 13:42
Medlem
StefanBBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Katter kan bli deprimerade och apatiska om de inte får stimulans.

Jag hade en katt en gång som var deprimerad. Den katten åt vanlig medicin för depression. Katten blev bättre efter en månad.
Citera
2012-07-21, 15:25
Medlem
swimmingpools avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eckepecke
Men vad är då bekymret? Sparka ut kräket när den verkar vara rastlös.
Det gör jag, men han är alltid rastlös.
Citera
2012-08-02, 00:23
Medlem
Twinriders avatar
Citat:
Min katt är så vansinnigt rastlös, springer ut och in och andrar snabbt även när han ligger och vilar. Tycker lite synd om honom. Undrar om det finns lugnande medicin även till djur. Inta för att jag tänkt ge honom det, men lite med glimten i ögat kan man ju undra om inte djur också kan ha ADHD och lite andra diagnoser som bara människor får. Autistiska diagnoser också kanske. Fast att vara djur är väl så långt från en Asperger nörd man kan komma. Men dessa diagnoser är ju så korkade så varför inte tillämpa dom på djur också.

Har inte alla katter ADHD?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in