• 1
  • 2
2012-07-15, 14:52
Medlem
Hoelzels avatar
Hej,

Nu är det så att jag kommit in på psykologprogrammet i Östersund och ligger väldigt bra till som reserv för att eventuellt komma in på programmet i Växjö, därför undrar jag nu lite om båda städernas styrkor. Om någon har erfarenhet av själva utbildningarna så är åsikter om det givetvis välkomna även om jag vet att båda är väldigt nya och att det kanske är svårt att säga hur bra dom mäter sig mot övriga skolor med psykologutbildningar, särskilt Linnéuniversitetet där utbildningen bara funnits i ett år.

Just nu lutar det åt Östersund. Jag är uppvuxen i Västerås och dom flesta kompisarna bor inte särskilt långt därifrån så den största nackdelen med Östersund är definitivt avståndet. Det är lite tråkigt om det ska kosta en tusenlapp att åka och hälsa på här nere. Staden vinner dock en hel del poäng på att centrum (som jag förstått det) är ganska stort för en stad av den storleken och att man har bostadsgaranti för studenter. Närheten till Norge är också ganska lattjo.

Växjö har jag inte så mycket på, jag åkte dit en gång för att skriva tenta och det kändes ganska litet och deppigt, å andra sidan var jag bara där en dag och såg inte mycket mer än det jag passerade med bussen. Jag tror att Växjö behöver starkast argument faktiskt. Hur ser bostadssituationen ut?

Berätta!
Citera
2012-07-15, 15:08
Medlem
Thains avatar
Är själv Växjö-bo sedan '99 och jag kan starkt rekommendera staden samt studentlivet.

Inte för att jag har någon aning gällande Östersunds kvaliteér - Men hade nog valt Växjö alla dagar i veckan.

Ska själv studera till psykolog nu i höst, fast i Umeå.

Lycka till oavsett val!

Thain
Citera
2012-07-15, 15:13
Medlem
Hoelzels avatar
Du får gärna berätta lite om studentlivet och utelivet i allmänhet! Det fattiga utelivet verkar också vara en nackdel för Östersunds del, läste att O'Learys är populäraste haket i staden...
Citera
2012-07-15, 15:14
Medlem
sqs avatar
Jag hade valt Växjö, har svårt att ser att Östersund skulle vara mycket större än Växjö. Sedan har du även Lakers (Elitserien) och snart Öster i Allsvenskan i fotboll. Och det viktigaste av allt, det är inte vinter halva året. Tänk dig att du dra ner din persienn, så förstår du hur mörkt det är i Östersund.
Citera
2012-07-15, 15:17
Medlem
Thains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hoelzel
Du får gärna berätta lite om studentlivet och utelivet i allmänhet! Det fattiga utelivet verkar också vara en nackdel för Östersunds del, läste att O'Learys är populäraste haket i staden...

Först och främst - Uteställerna ligger max 5minuters gång mellan varandra (och då pratar vi om ALLA klubbarna/krogerna). Allt i Växjö är så oerhört centralt.
Citera
2012-07-15, 15:50
Medlem
Hoelzels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sq
Jag hade valt Växjö, har svårt att ser att Östersund skulle vara mycket större än Växjö. Sedan har du även Lakers (Elitserien) och snart Öster i Allsvenskan i fotboll. Och det viktigaste av allt, det är inte vinter halva året. Tänk dig att du dra ner din persienn, så förstår du hur mörkt det är i Östersund.
Jag är inte särskilt intresserad av hockey eller fotboll så det gör varken till eller från men mörkret och kylan är givetvis en nackdel även det.
Citat:
Ursprungligen postat av Thain
Först och främst - Uteställerna ligger max 5minuters gång mellan varandra (och då pratar vi om ALLA klubbarna/krogerna). Allt i Växjö är så oerhört centralt.
Finns det många uteställen? Finns det några renodlade studentställen?
Citera
2012-07-15, 16:05
Medlem
Thains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hoelzel
Finns det många uteställen?

Harrys, sportz, terrassen, oleo, stars n stripez, de luxe , o'leareys, loft, bishops, grace, PM, lagerlunden
Citera
2012-07-15, 17:15
Medlem
Studenterna lämnar väl sällan Campus för att gå ut på krogen?
Citera
2012-07-15, 20:32
Medlem
Thains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pskoot
Studenterna lämnar väl sällan Campus för att gå ut på krogen?

Varierar nog oerhört - "Hemmafester" är nog vanligt de med.
Citera
2012-07-15, 21:11
Medlem
Sen uppe på Campus finns Sivans och Slottsstallarna med.
Citera
2012-07-15, 21:20
Medlem
KaptenFotsvetts avatar
Jag har bott och pluggat i Växjö i tre år nu. Campus i Växjö är likt en liten bubbla. Studenterna lämnar sällan campus för att gå ut i stan. Priserna på Stallarna och Sivans är studentanpassade och de båda pubarna har öppet fem av veckans sju dagar.

I övrigt är campuset otroligt mysigt när alla vänner bor samlade med ett par minuters gångavstånd mellan de olika delarna av campus. Är väldigt nöjd med min tid där.

Nu far jag till Umeå till höst för att fortsätta plugga
Citera
2012-07-16, 09:38
Medlem
Hallå och välkommen till skaran av blivande psykologer!

Jag pluggar på psykologprogrammet i Växjö och har väl inget annat än positiva omdömen om varken stan eller universitetet att ge. I Växjö slipper man struttigheten och översittarfasonerna man så lätt fastnar i på de äldre universiteten, till skillnad från de stora städerna göteborg och stockholm så finns det faktiskt ett studentliv (som är bra!) och boendepriserna är inte särskilt höga alls, ligger runt 3000 spänn för en etta, 4-5000 för en tvåa. Det är inte särskilt svårt att få bostad heller, åtminstone kan alla få ett korridorrum för 2800, så boplats går att finna --> www.boplats.vaxjo.se : anmäl dig här så snart som möjligt, kostar inget.

Psykologprogrammet i Växjö har bara funnits i ett år, och vi är följdaktligen den första kullen. Våra lärare är otroligt lyhörda och lyssnar på våra åsikter och stämningen inom programmet är familjär, varje klass kommer att bestå av endast 36 studenter. I vår klass umgås alla med varandra och vi har superbra sammanhållning. I växjö får du även ingå i ett mentorsprogram, vilket är unikt i sverige och innebär att du under dina två första år regelbundet får träffa en verksam psykolog för att diskutera professions-, etik-, och utbildningsfrågor, eller nåästan vad som helst som rör psykologi. Vi känner att vi haft otroligt stort utbyte av detta. I växjö får du även praktiska inslag redan under t1.

Jag kan inget annat än rekommendera växjö, och hoppas att vi ses den 3e september.
Om du har vidare frågor angående utbildningen är du välkommen att maila styrelsen i LIPS, (Linneuniversitetets Psykologstudenters studentförening) på LIPS. styrelse@gmail.com
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in