Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2012-07-15, 14:50
Medlem
Wibbe91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otem
Jag kan garantera att det var mörkt, Under natten har det regnat väldigt mycket och samt varit väldigt molnigt längs västkusten Halland/Skåne, jag var uppe till ca 03:10 imorse, Jag bor i Kungsbacka(Halland) Det är ännu längre upp i landet än Torekov, och jag kan garantera att det var kolmörkt nästan ändra fram till 03:40 på Morgonen, efter det började det sakta ljusna.

Skulle det varit en klar varm sommarnatt hade det nog inte gått som det hade gått, jag tror med andra ord pojken hade hunnit undan och bilisten hade hunnit väja. Det hade även säkert ljusnat tidigare. Pojken hade ju inte reflexer heller, det är ju tyvärr inte första gången jag hört om sånt här

R.I.P

Du gick och la dig vid 3:10 men var medveten om att det sakta började ljusna vid 3:40?

OnT: Vid dåliga väderförhållanden är det alltid svårt att se, även mitt på ljusa dagen. Naturligtvis dumt att gå vid vägen då det är sådana förhållanden, när man, förmodligen, är berusad också.

RIP, tankar går till närstående.
Citera
2012-07-15, 14:54
Medlem
nicholasdoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jannesvanslos
Han är från en förort utanför östra Stockholm.
Stämmer inte, han bodde söder om Stockholm i en förort.
Citera
2012-07-15, 15:39
Medlem
theodor.busses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wibbe91
Du gick och la dig vid 3:10 men var medveten om att det sakta började ljusna vid 3:40?

OnT: Vid dåliga väderförhållanden är det alltid svårt att se, även mitt på ljusa dagen. Naturligtvis dumt att gå vid vägen då det är sådana förhållanden, när man, förmodligen, är berusad också.

RIP, tankar går till närstående.

Inlägget från Otem verkar ha försvunnit, så jag citerar dig..

Kolmörkt? Nattsvart? Det är det bara på vintern. Låter som en bortförklaring. När det är som mörkast här (nu), där jag bor, så är det ungefär som skymning. Jag ser, utan svårighet, människor som raglar runt vid vägen även om det är mitt i natten.
Citera
2012-07-15, 15:58
Medlem
Damorkesterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korsriddarn
Var exakt hände det, du som vet.
Kan du ange i km från Torekovs kyrka t ex eller med hjälp av en adress?

Mer exakt än att det hände längs Slättarödsvägen kan jag inte säga, det enda jag vet är att vägen "börjar heta" Slättarödsvägen vid kyrkan i Torekov och sen byter den namn vid korsningen med Mäsingevägen. Det är en sträcka på ca 5 km. Har varit i området idag, mellan just Mäsingevägen och vägen ner mot Rammsjöstrand och utefter den sträckan fanns inga tecken på att något skulle ha inträffat under natten. Misstänker att det är mellan samhället och Slättaröds by som det har inträffat.
Larmet verkar ha kommit in till polisen ungefär vid halv två på natten. Även om jag bor en bit därifrån brukar vädret vara ungefär det samma där som där jag bor och just vid den tiden kan jag säga att det var ganska uselt med regn och blåst.
Citera
2012-07-15, 16:30
Medlem
Huskatts avatar
Jävligt onödigt, träffat honom några gånger på fester. Trevlig grabb. Vila i frid.
Citera
2012-07-15, 16:33
Medlem
CROSS-i-takets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Huskatt
Jävligt onödigt, träffat honom några gånger på fester. Trevlig grabb. Vila i frid.
Berätta mera. Vad vet du om olyckstillfället? Vilka omständigheter? Var hände det?
Citera
2012-07-15, 16:38
Medlem
Tycker själv det kan vara rätt mörkt på natten även nu på sommaren (mellan 00:00 och 02-03:00)... och är det dåligt väder och regnar är det ju inte ljusare. Någon som vet vad det var för hastighet på vägen? 50? 70?
Citera
2012-07-15, 17:01
Medlem
theodor.busses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaxieTheSwe
Tycker själv det kan vara rätt mörkt på natten även nu på sommaren (mellan 00:00 och 02-03:00)... och är det dåligt väder och regnar är det ju inte ljusare. Någon som vet vad det var för hastighet på vägen? 50? 70?

Men kom igen nu! Man kan se i Arméhandbok 4 eller på smhi vad som gäller för ljusförhållanden. Mörkt var det inte! Men om man pillar på smartphonen så är det möjligt att man missar ovidkommande saker längs vägen. T.ex fulla ungdomar. När man sätter sig i bilen får man f-n ta ansvar. Det går inte att skylla på andra, det är för lätt. "Helt plötsligt klev han ut i körbanan"... Bullshit. Man ser, eller känner på sig, om någon är på väg att göra något dumt. Svart BMW, i vänster backspegel, innebär att man skärper uppmärksamheten och ökar avståndet till framförvarande. Personer vid vägkanten, samma sak där. Bara för att de inte står mitt i vägbanan så betyder det inte att de kanske raglar dit. Uppmärksamhet och sunt förnuft. Sakta ner! Jag är så j-a trött på alla som kör bortförklaringar när de, eller deras kompisar, har gjort bort sig på vägen. "Bilen fick sladd". Och varför då? För att föraren gjorde alla missbedömningar som går att komma på, och inte borde ha haft körkort alls.
Citera
2012-07-15, 17:02
Medlem
Korsriddarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaxieTheSwe
Det var en 70-väg, mörkt och blött och bilisten hann inte väja, säger inre befäl vid polisen i Helsingborg, Minna Friberg, till TT.
Ytterligare en pojke skadades lindrigt i olyckan. Övriga personer ska ha chockats. Det var flera passagerare i bilen som körde på pojkarna.
Olycksplatsen anges till mellan Torekov och Glimminge.
http://www.sydsvenskan.se/sverige/17-aring-dog-efter-pakorning--
Citera
2012-07-15, 17:08
Medlem
theodor.busses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theodor.busse
Men kom igen nu! Man kan se i Arméhandbok 4 eller på smhi vad som gäller för ljusförhållanden. Mörkt var det inte! Men om man pillar på smartphonen så är det möjligt att man missar ovidkommande saker längs vägen. T.ex fulla ungdomar. När man sätter sig i bilen får man f-n ta ansvar. Det går inte att skylla på andra, det är för lätt. "Helt plötsligt klev han ut i körbanan"... Bullshit. Man ser, eller känner på sig, om någon är på väg att göra något dumt. Svart BMW, i vänster backspegel, innebär att man skärper uppmärksamheten och ökar avståndet till framförvarande. Personer vid vägkanten, samma sak där. Bara för att de inte står mitt i vägbanan så betyder det inte att de kanske raglar dit. Uppmärksamhet och sunt förnuft. Sakta ner! Jag är så j-a trött på alla som kör bortförklaringar när de, eller deras kompisar, har gjort bort sig på vägen. "Bilen fick sladd". Och varför då? För att föraren gjorde alla missbedömningar som går att komma på, och inte borde ha haft körkort alls.

Bara ett exempel: cyklister. Jag litar inte ett dugg på att de lyckas cykla rakt, och inte vinglar ut. Hinner jag upp en cyklist så avvaktar jag tills jag kan göra en ordentlig omkörning. Jag kanske får vänta tills det inte kommer mötande trafik, och blir försenad 1,73 sekunder.
Citera
2012-07-15, 17:12
Medlem
jannesvansloss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nicholasdoo
Stämmer inte, han bodde söder om Stockholm i en förort.

Sydost, förlåt.
Citera
2012-07-15, 20:08
Medlem
Ja, fy fan. Varje gång jag läser om olyckor som dessa så inser jag hur jävla tur jag har haft i mitt liv. Precis samma sak hände mig. Vaknade upp dagen efter på sjukhus efter 27 stygn i huvudet och diverse andra skador och mörbultningar. Att knappt ha några större men utöver smådålig nacke, knä samt en del ärr känns rött otroligt.

Alla tankar går till personens familj och vänner.

Vad lär man sig av detta? Dricker du så mycket att du inte minns vad som hände under kvällen? Då har du druckit för mycket och har sannolikt tappat en hel del omdöme och riskerar sannolikt att göra precis samma sak som denna killen. Drick med måtta(lättare sagt än gjort).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in