2012-07-15, 09:35
Medlem
Hej,

Det är så att jag har startat egen firma och jag köpte nyligen trä på byggmax för att göra egen-tillverkade trottoarskyltar som faktiskt blev riktigt snygga. Hur som helst så undrar jag vilket konto jag ska använda för att bokföra träkostnaden? Eftersom syftet var att tillverka trottoarskyltar, ska jag bokföra kostnaden på kontot "5920 utomhus- och trafikreklam" eller något annat konto?

Tacksam för svar,

Biffson
Citera
2012-07-15, 09:49
Medlem
Repolainens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Biffson
Hej,

Det är så att jag har startat egen firma och jag köpte nyligen trä på byggmax för att göra egen-tillverkade trottoarskyltar som faktiskt blev riktigt snygga. Hur som helst så undrar jag vilket konto jag ska använda för att bokföra träkostnaden? Eftersom syftet var att tillverka trottoarskyltar, ska jag bokföra kostnaden på kontot "5920 utomhus- och trafikreklam" eller något annat konto?

Tacksam för svar,

Biffson

Det kan du göra. Hur man bokför beror på vad som är antingen mest rättvisande, eller vad som är ekonomiskt mest fördelaktigt.

För din del med nystartad firma känns det lite överdrivet att använda precis alla konton som finns i baskontoplanen, jag tror att de flesta utifrån sina individuella behov brukar inaktivera typ nio av tio konton som finns i basplanen. Kanske att vissa av de konton som blir över får täcka in flera områden och ha en mer generell karaktär, men å andra sidan blir det enklare att jobba med bokföringen om kontoplanen är överblickbar.
Citera
2012-07-15, 09:54
Medlem
Sapphiruss avatar
Citat:
Hej,

Tacksam för svar,

Biffson

Hej!

Mja, det är väl snarare ett reklamkonto, alltså där du sätter upp kostnader du haft för reklam.

Har du sålt skyltarna än, eller har du tillverkar till lager?

Edit:

Aha, du skall alltså använda skyltarna själv för att göra reklam för din egen verksamhet? Då låter det vettigare att använda det kontot...
Citera
2012-07-15, 09:55
Medlem
4010 varuinköp är ju betydligt bättre (ser dumt ut om du lägger det på ett reklamkonto) Är ju ett konto som du kan använda på många av dina inköp.

Ed vad är det firman ska syssla med? Som de säger använd något jävla reklamkonto ändå om det bara är för reklam för ditt företag. Läste lite snabbt men du var lite otydlig med vad firman ska göra, är uppenbarligen inte tillverkning av skyltar?
Senast redigerad av svennekebab 2012-07-15 kl. 10:07.
Citera
2012-07-15, 10:04
Medlem
Ber om ursäkt om jag var lite otydlig, självklart är skyltarna till för att göra reklam för min egen verksamhet, jag ska alltså INTE sälja dom vidare.

Jag har fått uppfattningen att 4010 varuinköp mest används för varor som man säljer vidare. Är detta helt fel? Jag brukar nämligen använda kontot 5410 förbrukningsvaror för alla saker jag köper för egen del som förbrukas inom 3 år eller kostar mindre än 5 000 kronor.

Kan tillägga att jag har ett tjänsteföretag, och sen bokför jag detaljerat så att jag genom bokföringen får tydligare information vad jag lägger pengarna på
Citera
2012-07-15, 10:09
Medlem
För ett litet företag behövs inte en massa småkonton. Då det är din egen reklam kan du ju använda 5900 eller 5910.
Citera
2012-07-15, 10:14
Medlem
Citat:
Ber om ursäkt om jag var lite otydlig, självklart är skyltarna till för att göra reklam för min egen verksamhet, jag ska alltså INTE sälja dom vidare.

Jag har fått uppfattningen att 4010 varuinköp mest används för varor som man säljer vidare. Är detta helt fel? Jag brukar nämligen använda kontot 5410 förbrukningsvaror för alla saker jag köper för egen del som förbrukas inom 3 år eller kostar mindre än 5 000 kronor.

Kan tillägga att jag har ett tjänsteföretag, och sen bokför jag detaljerat så att jag genom bokföringen får tydligare information vad jag lägger pengarna på

Ok bra där , tjänsteföretag brukar inte ha mycket på 4010 nej. 5410 är perfekt, men kontot heter förbrukningningsinventarier är 5460 som är förbrukningsvaror. Så använd de kontona vid dina inköp blir fint.

5910 är bra för reklam som ovanstående skribent skriver, onödigt att använda flera olika reklamkonton under året.
Citera
2012-07-15, 10:17
Medlem
Repolainens avatar
Citat:

Ok, då kan du skita i vad alla de andra skrivit samt andra stycket i mitt inlägg. Hah!
Citera
2012-07-15, 10:19
Medlem
Okej då vet jag, tack för era svar och den snabba responsen.
Då bokför jag träkostnaden för skyltarna under kontot 5920 utomhus- och trafikreklam.

Trevlig helg,

Biffson
Citera
2012-07-15, 10:49
Medlem
SingleStars avatar
Citat:
Okej då vet jag, tack för era svar och den snabba responsen.
Då bokför jag träkostnaden för skyltarna under kontot 5920 utomhus- och trafikreklam.

Trevlig helg,

Biffson

Glöm inte bort att kostnaden för transporten samt verktyg du köpt för denna tillverkning skall du bokföra in i denna kostnad, såvida du inte skall använda verktygen igen inom rimlig tid, typ inom ett år. Du kan även bokföra in en bok om snickeri i kostnaden om du har köpt en sådan.

Sedan är det bara att motivera kostnaderna att det blev billigare än att köpa en ny fabrikstillverkad skylt.
Citera
2012-07-25, 09:38
Medlem
Herr.Ernsts avatar
Kan man lägga in försäljningen för hela månaden på en och samma ver, inte som en klump summa utan dag för dag? tacksam för svar.
Citera
2012-07-25, 09:43
Medlem
Perriss avatar
Citat:

Tänkte bara vara vän av ordning och skriva att du ju får bokföra inköp på upp till 22 000 som förbrukningsinventarier, men det hade du säkert redan koll på.

/perris
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in