Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2012-07-22, 10:02
  #37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malkizid
Jag har ju själv varit i Vitryssland på studieresa, under 2008 vill jag minnas. Om det på något sätt var minskade gränskontroller så var det inget som vi direkt kände av, då vi blev stoppade två gånger både på vägen dit och tillbaka för kontroll av pass och visum. Tilläggas att samtliga papper man skulle fylla i var på ryska, några översättningar kunde man se i stjärnorna efter, så saknade man någon ryskspråkig var det minst sagt krångligt att komma in.
Vi var både in Minsk och i en mindre ort i landets västra del, och hade Vitryssland genererat något välstånd så hade det i varje fall inte kommit invånarna till del. Inflationen hade gjort att deras valuta var värd så lite att priserna på det mesta var löjeväckande låga.

Det fanns en hel del reliker från sovjetperioden, exempelvis Kolschoserna (de förstatligade jordbruken), vilket för övrigt var de enda jordbruk som fanns. Man fick en del andra vibbar från sovjet när man var i Vitryssland, exempelvis så hade orten vi var på en stor staty av Lenin på torget. Om landet inte var en diktatur så var folk åtminstone otroligt försiktiga med vad man fick säga. En del ämnen var "förbjudna" att prata om, framför allt med utlänningar.
Personligen fick jag känslan av att befinna mig i Sovjet, men jag kan förstås inte göra anspråk på att ha sett alla delar av Vitryssland. Vi hade en rätt rejäl kommunist med i gruppen som älskade Vitryssland och sa att han skulle ha röstat på Lukasjenko "även om det hade varit fria val".
Bara det brukar tjäna som en rätt stor varningslampa.
Kolschoser är inte enda jordbruk som finns, folk odlar själva vilket står för en stor del av produktionen.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback