• 1
  • 2
2012-07-14, 13:12
Medlem
Jag fullkomligen avskyr fullkornspasta, borde inte ens få kallas pasta.
Snabbmakaroner ser jag ingen vits med, varför skall det gå så fort när tillbehören ändå tar längre tid?
Citera
2012-07-14, 13:28
Medlem
jannesvansloss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helpantad
Jag fullkomligen avskyr fullkornspasta, borde inte ens få kallas pasta.
Snabbmakaroner ser jag ingen vits med, varför skall det gå så fort när tillbehören ändå tar längre tid?

Jag brukar köra Idealmakaroner eller vad dem heter, kanske är dem som du kallar för "vanliga". Tar ju typ 7-8 min att koka.

Och i övrigt kör jag vanligt hela tiden. Inge snabb eller fullkorn här inte!
Citera
2012-07-14, 13:30
Medlem
kiwigurkas avatar
Jag gillar den vita fullkornspastan, den smakar som vanlig pasta men är bättre eftersom den innehåller mer fibrer.
Citera
2012-07-14, 13:58
Medlem
cookizs avatar
Ifall man inte äter färsk pasta äter man det för att pastan är så god?
när jag inte äter färsk pasta så ser jag till att tillbehören tar över smaken.
Sen det där med snabbpasta, jag har också undrat vilka som har så bråttom att dem inte hinner vänta 7 minuter på att pastan skall bli klar och vad man äter till. Jag förstår ifall du har 20 min lunch och inte har matlåda utan måste laga då förstår jag snabb pasta. Men vet inte så många som har 20 min lunch här i sverige..
Citera
2012-07-14, 14:23
Medlem
GlennGBGs avatar
Snabbpasta är ett otyg. Vanlig pasta med kortare koktid (så den inte blir för mjuk) eller fullkorn.
Citera
2012-07-14, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jannesvanslos
Jag brukar köra Idealmakaroner eller vad dem heter, kanske är dem som du kallar för "vanliga". Tar ju typ 7-8 min att koka.

Och i övrigt kör jag vanligt hela tiden. Inge snabb eller fullkorn här inte!
Ja, med vanlig menar jag den som har 7-8 minuters koktid.
Citera
2012-07-14, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiwigurka
Jag gillar den vita fullkornspastan, den smakar som vanlig pasta men är bättre eftersom den innehåller mer fibrer.
Smakar den verkligen som vanlig? Konsistensen är inte sådär stum som på fullkornspasta då?
Citera
2012-07-16, 21:03
Medlem
Färsk pasta tack. Barillas pasta som snabbvariant.

Fullkorn tycker jag inte smakar pasta även om de kanske är en nyttigare variant.
Citera
2012-07-17, 05:26
Medlem
SvenEricTheGambles avatar
Var har ni fått det ifrån att den färska pastan ni köper på ICA nödvändigtvis är så mycket bättre än torkade varianter?
Näh, jag köper bara tortellini/ravioli färskt.
Färsk spaghetti t.ex är en styggelse.
Citera
2012-07-17, 05:36
Medlem
FBMinchias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenEricTheGamble
Var har ni fått det ifrån att den färska pastan ni köper på ICA nödvändigtvis är så mycket bättre än torkade varianter?
Näh, jag köper bara tortellini/ravioli färskt.
Färsk spaghetti t.ex är en styggelse.
Färsk pasta är en helt annan maträtt än torkad. Den ska i så fall vara exakt nygjord, för plastbyttorna på ica är en styggelse.

Torkad pasta är godare alla dagar i veckan, tycker jag (som dock inte äter sånt längre (lchf)), då ska man ha som riktmärke att barilla är low end när det gäller märken.
De Cecco eller Agnesi är bättre. Svennebanan hajar inte det här med pasta.

Säger någon kungsörnen så vill jag helst slippa höra. Är trots allt svensk.
Citera
2012-07-17, 05:40
Medlem
SvenEricTheGambles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBMinchia
Färsk pasta är en helt annan maträtt än torkad. Den ska i så fall vara exakt nygjord, för plastbyttorna på ica är en styggelse.

Torkad pasta är godare alla dagar i veckan, tycker jag (som dock inte äter sånt längre (lchf)), då ska man ha som riktmärke att barilla är low end när det gäller märken.
De Cecco eller Agnesi är bättre. Svennebanan hajar inte det här med pasta.

Säger någon kungsörnen så vill jag helst slippa höra. Är trots allt svensk.

Absolut.

Dom säljer ut garofalopasta på Coop, typ 10 kronor per förpackning, köpte på mig ca 10 påsar.
Kan rekommenderas.
De Cecco köper jag när jag gör förbi dom, finns inte överallt dock.
Senast redigerad av SvenEricTheGamble 2012-07-17 kl. 05:42.
Citera
2012-07-17, 05:51
Medlem
FBMinchias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenEricTheGamble
Absolut.

Dom säljer ut garofalopasta på Coop, typ 10 kronor per förpackning, köpte på mig ca 10 påsar.
Kan rekommenderas.
De Cecco köper jag när jag gör förbi dom, finns inte överallt dock.
Då vet du med största sannolikhet även hur man kokar pasta på rätt sätt och fixar även bra såser till, gissar jag. En av mina favoriter när det begav sig var aglio e olio, men det var då det.

Man får nog acceptera att smaken är olika, dock. En svenne som är uppfödd på snabbmakaroner och ketchup ska man inte begära så mycket av matmässigt.
Han skulle inte gilla riktig pasta kokt al dente ens om det är frutti di mare-sås till. Han skulle förmodligen ändå fråga efter ketchup och skära spaghettin i två cm bitar innan han började skyffla med gaffeln. Suck.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in