• 1
  • 2
2012-07-13, 20:57
Medlem
Hej.

Jag har ett litet hål vid en av skruvarna under motorn ( se bild så ser ni ).

Hur skall jag laga detta? Skall jag använda kemisk metall? Nu har det läckt olja vid hålet, hur skall jag få bort oljan så den kemiska metallen kan fästa ordentligt?

Har ni några tips, vill helst inte klyva motorn då den precis är ihop satt.

BILD

Tacksam för svar!
Citera
2012-07-13, 21:07
Moderator
Arne.Ankas avatar
Du hitta ingen större förgasare?

Kemisk metall kan du testa med men räkna inte med att det håller i längden, motorkåpor kan gå att svetsa om du hittar rätt person annars kanske löda kan gå om det håller belastningsmässigt.
http://www.classicmotor.se/artiklar/...dning-med-zink

Du har väl sökt på google också? rätt vanligt problem de där oavsett motortillverkare.

Redigerat:
Medveten om att den cylindern inte är avsedd för fartvindskylda motorer? med tanke på formen och kylflänsarna så ser det ut som en fläktkyld cylinder.
Senast redigerad av Arne.Anka 2012-07-13 kl. 21:10.
Citera
2012-07-13, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Du hitta ingen större förgasare?

Kemisk metall kan du testa med men räkna inte med att det håller i längden, motorkåpor kan gå att svetsa om du hittar rätt person annars kanske löda kan gå om det håller belastningsmässigt.
http://www.classicmotor.se/artiklar/...dning-med-zink

Du har väl sökt på google också? rätt vanligt problem de där oavsett motortillverkare.

Redigerat:
Medveten om att den cylindern inte är avsedd för fartvindskylda motorer? med tanke på formen och kylflänsarna så ser det ut som en fläktkyld cylinder.

Glömde att skriva att bilden är lånad, så det är inte min motor. Använde den för att visa var hålet sitter.

Jag har sökt men har inte funnit något svar på min fråga ang. oljan som eventuellt stör när jag skall kleta på den kemiska metallen.
Citera
2012-07-14, 13:32
Medlem
Tänkte testa denna produkt: http://www.jula.se/lacktatare-001148

Men frågan är hur jag skall göra rent hålet som är 2-3 mm stort. Eller ska jag bara kleta på detta utan att ta bort gammal olja och hoppas på det bästa?
Citera
2012-07-14, 14:31
Medlem
Avva66s avatar
Vänd motorn så oljan inte kan komma till läckan, och slipa eller borra upp skadan så
du öppnar upp lite. Samtidigt får du bort orenheterna. Öppna upp bör du ändå
göra för att få det bra.
Produkten borde funka, själv har jag använt kemisk metall på en kylare i
aluminium med bra resultat. Förmodligen samma produkt med annat namn.
Citera
2012-07-14, 19:54
Medlem
INTPs avatar
Det du markerat är transmissionskåpan som enkelt kan plockas bort och bytas utan att ens plocka loss motorn ur ramen. Byt kåpan - betydligt bättre än att det börjar läcka igen i början av en lång körning och du lyckas köra sönder växellådan för att all olja runnit ut innan du märker det...
Citera
2012-07-14, 21:36
Medlem
Tack för era svar. Nu har jag fixat skadan med ovan nämnda produkt. Känns väl som det kommer hålla, snålade inte direkt!

Nu till problem två, motorn läcker ur ett hål som jag har uppfattat att det skall vara där original. Se bild!

Blir snart tokig på detta, funderar på att sätta igen det hålet också eller har det någon funktion?
Citera
2012-07-15, 19:10
Medlem
Avva66s avatar
Ta bort kåpan och byt packningen, vad hålet är
till för vet jag inte, men det är packningen som är trasig.
Det är inte så mycket jobb heller.
Citera
2012-07-15, 23:03
Medlem
Har exakt samma problem. Det där är väl inte olja. Det är väl bensin. Om du lyser in i hålet så ser du en slang. Det är någon överfyllnadsslang som går från förgasaren. Mitt bett är att förgasaren läcker bensin.
Citera
2012-07-15, 23:34
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deusfan
Om du lyser in i hålet så ser du en slang. Det är någon överfyllnadsslang som går från förgasaren.
Det är inte CCI'n då? eller den kanske sitter högre upp i motorn den nu är utrustad med det?
Citera
2012-07-17, 18:29
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Det är inte CCI'n då? eller den kanske sitter högre upp i motorn den nu är utrustad med det?
Svänghjulet sitter på andra sidan, jag minns fan inte vad hålet är till.
Var ju 31 år sedan jag hade min pärla.
Citera
2012-07-17, 19:03
Moderator
Arne.Ankas avatar
CCI kallas det separata oljesmörjningsystemet som finns på vissa k50 och det har en slang från oljepumpen vid drevet som slutar vid reed-ventilen som sitter lite ovanför hålet.

Värt att veta, en k50 med cci ska inte köras med direktblandning för då smörjs bl.a inte nedre vevstakslagret på ett korrekt sätt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in