Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-02-05, 14:31
  #37
Medlem
z0mgpl0xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bufovalentin
"Updates to the 1,000 Greatest Films and 21st Century listings have been delayed. They are now scheduled for February/March 2014." Så här står det på hemsidan så uppdateringen borde komma rätt snart med andra ord.

Har själv sett 221 filmer på listan så man har en hel del kvar.
Det såg jag inte, tack så mycket!

Hur räknar du hur många filmer du har sett? Har du någon lista eller nåt där du kan bocka av? Jag skulle aldrig orka att sitta och skriva ner alla jag sett med papper och penna...
Citera
2014-02-05, 14:35
  #38
Medlem
Stvrmzeits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av z0mgpl0x
Hur räknar du hur många filmer du har sett? Har du någon lista eller nåt där du kan bocka av? Jag skulle aldrig orka att sitta och skriva ner alla jag sett med papper och penna...

Nu vet jag att du inte frågade mig, men ett exempel är ju att använda sig av iCheckMovies som har en lista man kan bocka av med.

http://www.icheckmovies.com/lists/th...res+dont+they/
Citera
2014-02-05, 14:48
  #39
Medlem
z0mgpl0xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stvrmzeit
Nu vet jag att du inte frågade mig, men ett exempel är ju att använda sig av iCheckMovies som har en lista man kan bocka av med.

http://www.icheckmovies.com/lists/th...res+dont+they/
Tack så jävla mycket!
Citera
2014-02-05, 15:09
  #40
Medlem
z0mgpl0xs avatar
Nu har jag kommit fram till att jag har sett hela 97 filmer från TSPDT! Fler än vad jag förväntade mig.
Citera
2014-02-05, 16:33
  #41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av z0mgpl0x
Det såg jag inte, tack så mycket!

Hur räknar du hur många filmer du har sett? Har du någon lista eller nåt där du kan bocka av? Jag skulle aldrig orka att sitta och skriva ner alla jag sett med papper och penna...

Har bara en lista jag kallar "sett" på imdb där jag lägger till alla filmer jag ser. icheckmovies måste jag dock testa, verkar rätt bra.
Citera
2014-02-06, 14:11
  #42
Medlem
z0mgpl0xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bufovalentin
Har bara en lista jag kallar "sett" på imdb där jag lägger till alla filmer jag ser. icheckmovies måste jag dock testa, verkar rätt bra.
Du borde absolut testa Filmtipset. Man får väldigt bra struktur på allt man har sett, och man får tips på nya filmer att se!
Rekommenderas!
Citera
2014-02-06, 14:37
  #43
Medlem
robomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roboman
Det är en sak jag inte förstår med TSPDT. Om man kollar under varje regissör så hittar man ett gäng filmer, kategoriserade som antingen "Highly recommended", "recommended", worth a look" och "approach with caution".

Jag noterade nyss på David Fincher att man placerat Seven under "highly recommended" och Fight Club under "approach with caution". http://www.theyshootpictures.com/fincherdavid.htm

Samtidigt är båda filmerna markerade för att de finns med bland "The 1000 Greatest Filmst". Hur kommer sig detta? Om det nu är dessa två (+ Zodiac, "worth a look") från Fincher som placerats bland de 1000 bästa filmerna, hur kommer det så att TSPDT Guide placerar exempelvis The Girl with the Dragon Tattoo under "highly recommended", medan Fight Club ligger under "Approach with caution".

Jag undrar helt enkelt varför det finns två rankingar och vad de olika baseras på.
1) The 1000 Greatest Films.
2) TSPDT Guide.

Är den sistnämnda ens en ranking eller har jag inte förstått innebörden av den?
Jag noterar att ingen ännu besvarat min frågeställning från det citerade inlägget. Är det någon som vet hur det ligger till?
Citera
2014-02-06, 14:44
  #44
Medlem
z0mgpl0xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roboman
Jag noterar att ingen ännu besvarat min frågeställning från det citerade inlägget. Är det någon som vet hur det ligger till?
Skaparen av sidan (Bill Georgaris heter han) är personen som bestämmer vilka filmer som är Highy Recommended, Worth a Look, etc. Men rankingen på filmerna utgörs ju av andra faktorer.
Citera
2014-02-06, 17:07
  #45
Medlem
robomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av z0mgpl0x
Skaparen av sidan (Bill Georgaris heter han) är personen som bestämmer vilka filmer som är Highy Recommended, Worth a Look, etc. Men rankingen på filmerna utgörs ju av andra faktorer.
Då förstår jag precis, tack! Vilken dröm det måste vara för en filmnörd att få skriva sina personliga omdömen på en sida så många kikar på!
Citera
2014-02-24, 15:29
  #46
Medlem
2014 uppdateringen är nu klar!

http://www.theyshootpictures.com/gf1...l1000films.htm
Citera
2014-02-24, 15:45
  #47
Medlem
robomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bufovalentin
2014 uppdateringen är nu klar!

http://www.theyshootpictures.com/gf1...l1000films.htm
Kul!

Så...
Bergman kvar på tionde plats. John Ford tappar från plats 7 till 9 bland regissörerna medan hans skitfilm The Searchers ligger kvar som den nionde mest kritikerrosade filmen. Minsann.
Persona alltjämt kvar på plats 24. Man kanske borde ta och se den någon gång.
Citera
2014-02-24, 18:13
  #48
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roboman
John Ford tappar från plats 7 till 9 bland regissörerna medan hans skitfilm The Searchers ligger kvar som den nionde mest kritikerrosade filmen.

Såg filmen för en del år sedan kring jul på tv, minns att jag gillade den en del, bra western men långt ifrån platsen på listan.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback