• 1
  • 2
2012-07-13, 16:15
Medlem
borrizs avatar
Jag har en elektrisk Flymo svävargräsklippare som bara "dör" bort. Väntar man ett tag och trycker man på startknappen, så går den igång några minuter för att sedan stanna igen.
Citera
2012-07-13, 16:43
Medlem
DinoOrtolanis avatar
Är det inte dåligt batteri ?
Citera
2012-07-13, 17:12
Medlem
Tuvtramps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DinoOrtolani
Är det inte dåligt batteri ?
Fast går de inte på nätström?

Iaf om den går tungt (kanske något snurrat in sig i kniven) och då kan det vara ett motorskydd som löser ut? ...har dålig koll på "elklippare", ja det kanske inte sitter något motorskydd på dessa men rent spontant känns det som en grej jag hade kollat.
Citera
2012-07-13, 22:34
Moderator
Tystnads avatar
Spontant låter det som det är överhettningskyddet som utlöser ,symptomen tyder på detta för när den svalnat återställs den automatisk och driften återupptars men eftersom felet i motorn finns kvar utlöser den om och om igen.

I princip aldrig lönt att laga utan bara att slänga.
Citera
2012-07-14, 22:58
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Spontant låter det som det är överhettningskyddet som utlöser ,symptomen tyder på detta för när den svalnat återställs den automatisk och driften återupptars men eftersom felet i motorn finns kvar utlöser den om och om igen.

I princip aldrig lönt att laga utan bara att slänga.

man kan i alla fall kolla så att ventilationen inte är igensatt.
Citera
2012-07-15, 07:48
Medlem
borrizs avatar
Jag har lämnat in gräsklipparen (det finns garanti kvar) så nu är det bara att vänta och se.
Citera
2012-07-15, 09:02
Medlem
DennisOlofs avatar
Skulle tro att nästan alla elektriska motorer idag har motorskydd, speciellt på diskmaskiner, klippare, frys, kyl osv. För att dessa inte ska bli överhettade. Det fina är att när motorn kylts ner eller kyls av går det att köra igen.

Frågan är då varför den löser ut, antingen för dålig ventilation, gräs som stoppar ventilationen eller något annat. Nu kanske TS har lämnat in den men ofta kan man öppna "enklare" prylar ganska lätt och själv undersöka. Oftast är det inte något enkelt som man kan fixa själv.

borriz fråga vad det var för fel (om det går att få reda på), kanske är något vanligt fel på den variant du har, blir det fel igen vet du vad det är, och om garantin då gått ut kan du fixa det själv.
Citera
2012-07-15, 09:08
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DennisOlof

borriz fråga vad det var för fel (om det går att få reda på), kanske är något vanligt fel på den variant du har, blir det fel igen vet du vad det är, och om garantin då gått ut kan du fixa det själv.
Bra tänkt !
Tack för tipset.
Citera
2012-07-16, 08:30
Medlem
BackNINEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Jag har en elektrisk Flymo svävargräsklippare som bara "dör" bort. Väntar man ett tag och trycker man på startknappen, så går den igång några minuter för att sedan stanna igen.

Berätta gärna vad det är för fel. Jag har samma symptom på min Flymo. Den går några minuter, sedan stannar den. Startar man igen så brummar den bara. Låter man den stå någon halvtimme så går det köra några minuter igen. Jag har dock ingen garnti kvar.
Citera
2012-07-16, 10:56
Moderator
Tystnads avatar
Probelemt med dagens elapparater för konsumter är den dåliga kvaliten ,man har medvetet tillverkat apparaterna så.
Kugghjul och lager är av plast till skillnad mot förr då det var metall,mässing etc
Man kan om man är händig skruva isär apparaten och kolla ,kolla ev kretskort och se om någon lödningspunkt ser ut att ha släppt pga för dåligt lödat på fabriken och då löda om det ,kolla att den får ström och det inte är det vanliga att det är avbrott på anslutningsladden eller vid stickproppen (väldigt vanligt fel) Sådana saker kan man fixa själv men byta motorer odyl (som det troligen är i TS fall) är i princip aldrig lönt om man inte har turen att hitta en skrotad maskin på tippen/elektronikåtervinningen.
Citera
2012-07-16, 17:17
Medlem
DennisOlofs avatar
BackNINE jag har också en flymo.

Mitt tips till de flesta är att man ska öppna maskinerna för att göra rent dem, alltså om garantin gått ut. Oftast kommer det inte gräs och annat skräp, och när man öppnat den, då ska man även passa på att smörja in eventuella lager och annat som finns där, dessa brukar ha undermålig smörjning från början (dom snålar i fabrik) eller vara klena och tål inte så mycket stryk.

Oftast klarar sig billiga apparater ganska bra, precis som dyra, bara man tar hand om dom extra mycket och håller koll på dem. Dyrare apparater tål mer stryk utan att man sköter dem. Men alla apparater mår bra av att man tar hand om dem så att säga.
Citera
2012-07-22, 12:09
Medlem
BackNINEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DennisOlof
BackNINE jag har också en flymo.

Mitt tips till de flesta är att man ska öppna maskinerna för att göra rent dem, alltså om garantin gått ut. Oftast kommer det inte gräs och annat skräp, och när man öppnat den, då ska man även passa på att smörja in eventuella lager och annat som finns där, dessa brukar ha undermålig smörjning från början (dom snålar i fabrik) eller vara klena och tål inte så mycket stryk.

Jag öppnade den men förstår inte riktigt vad jag ska smörja. Eller med vad. Skulle lite smörjning kunna lösa mitt problem (att den stannar efter några minuter, sedan inte går att starta igen på en halvtimme)? Jag öppnade kåpan med en skruvmejel och borstade rent någon gummilist från gräs. Men det hjälpte inte. Det verkar som att den stannar för att den blir supervarm på en gång.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in