2005-03-13, 20:57
Medlem
Grandiosa är bra, ~32kr och man blir mätt
Sen finns det ju dessa färdiglagade rätter man värmer i micron, men om man blir mätt på dem vet jag inte
Citera
2005-03-13, 21:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av M2k
Ett ställe som har klart godkänd mat, mycket husmanskost och rikliga portioner, är ett ställe nära dig, Obs!-restauranten på Torps köpcenter. Om du gillar du ärtsoppa, så testa deras en torsdag. Den är mycket god, serverad i väl tilltagen bunke. Med efterföljande pannkakor står man sig ett bra tag, till nästa hungerattack sätter in.

Jag äter på OBS på torp emellanåt, och inte tycker jag att de har speciellt stora portioner. Senast köpte jag dagens, med panerad fisk. Jag fick iofs rätt mycket potatis, men en liten fiskbit och en miniklick med sås. OBS restauranten är iofs bättre än briggen, där smakar miniportioneran skit, på OBS har de rätt så god mat.
Citera
2005-03-13, 21:05
Medlem
Mockens avatar
Jag instämmer, portionerna är alldeles för små på de flesta restauranger, undantaget pizzerior och kinakrogar.
Citera
2005-03-13, 22:12
Medlem
Pendeltågs avatar
Instämmer helt i att portionerna oftast är för snålt tilltagna. Är det lunch man skall äta finns det dock höjdare, nämligen lunchbuffe! För samma pris som en vanlig dagens får man äta hur mycket man vill, och har man tur finns det flera rätter att välja på så man kan variera sig lite.
Citera
2005-03-13, 23:10
Medlem
Madchilds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gammal Hårdrockare
Jag har retat mig på detta länge och nu måste jag helt enkelt starta en tråd om detta brännande ämne, nämligen restaurangernas ynkliga matportioner.

Igår var jag och en polare inte bara bakfulla utan även ordentligt bakfyllehungriga. Vi begav oss därför till närmaste McDonalds och beställde var sitt "Megamenyn" för att ta med hem.
Man kan fråga sig varför de väljer att blanda in ordet "Mega" i någon av sina menyer? Inget är "mega", dvs jättestort och överdrivet på vare sig McDonalds eller någon annan restarurang i Sverige.

Vi gav 71 spänn på man för en liten påse vars innehåll bestod av två ynkliga dubletthamburgare och en påse strips + läsk. Påsen var fjäderlätt och räknar man med läsken så kanske hela portionen vägde två-trehundra gram...
Vem blir mätt av en sådan portion? Inte en matglad karl i alla fall!

Det är likadant överallt. Går man på en vanlig restaurang och beställer "Dagens" så får man t ex 7-8 köttbullar och högst tre potatisar, man får alltid säga till om mer och har man tur så får man ett par potatisar till.
7-8 köttbullar, fem potatisar (efter tjat) och lite sås. Detta till en kostnad av minst 75 spänn och blir man mätt? Ha! Ha! Ha! Ha!
Ännu värre blir det till sommaren och man kanske är på långresa och är tvungen att nyttja dessa förbannade vägkrogar. Här får du betala minst en hundring för en portion som inte ens skulle kunna mätta en hungerstrejkande anorektiker.

Om man är ute och kör efter vägarna så kan man ibland se skyltar som upplyser om vägen till ett s.k. "Gästgivferi". Här är det fan inte frågan om att de GER bort något! Ändra genast till "Gästlurendrejeri"! Eller varför inte "Gästråneri"?
Här säljer de ynkliga matportioner dyrt, mycket dyrt! Här får du betala flera hundralappar för en tallrik med högst 100 gram föda på.
Gå aldrig, aldrig någonsin in på något sådant ställe. Stampa gasen i botten och kör till närmaste korvkiosk eller va fan som helst istället. Allt är bättre än dessa rånförsök.

Jag tar ofta färjan till Tyskland. Jättekul faktiskt och ofta så blir jag full. Full men hungrig. Samma fenomen hittar man på färjan, en middag kostar runt hundringen, är jättegott och naturligtvis så går man från bordet med skrikande mage.
Nu finns det i och för sig ett alternativ på färjorna, man kan välja smörgåsbord. Då kan man i stort sett få trycka i sig så mycket man orkar.
Men, det kostar 230 spänn PER MAN! Jo det är säkert! Lycka till med att försöka få i dig föda för över tvåhundra spänn. Det går inte och gudarna ska veta att jag har försökt.
Rent lurendrejeri ännu en gång alltså!

De enda prisvärda restaurangerna som jag kan komma på är pizzeriorna. Där finns det i alla fall en liten chans till att bli mätt för ett resonabelt pris.

Vad har ni andra att säga om detta ämne?

Förresten, har ni sett vad som står på pizzan "Big one - Classic?" Räcker till två eller flera (!)
Ha! Ha! Ja, säkert...

Om jag minns rätt så har du i andra trådat deklarerat att du är en man som är nästintill omöjlig att mätta, skulle därför vara intressant att veta vad du, GH, skulle tycka var en lagom mängd mat för 70 spänn på.. låt säga McD..??

Personligen blir jag oftast mätt när jag käkar ute, tycker oftast man får vad man betalar för. Det är ju inte så lätt att om man betalar mer pengar ska man ha mer käk, även fast det ibland kanske borde vara så.
Som andra redan nämnt så är indiskt en höjdare vad gäller portionsstorlek, dessutom är biran ofta billig på dom haken.
Citera
2005-03-14, 07:48
Medlem
Gammal Hårdrockares avatar
Madchild:

Citat:
skulle därför vara intressant att veta vad du, GH, skulle tycka var en lagom mängd mat för 70 spänn på.. låt säga McD..??

Sjuttio spänn är ju en del pengar och för den summan så anser jag att man ska kunna kräva att bli mätt. På McDonalds så borde i man i alla fall få ett par Big Macs till utöver vad som ingår i Megamenyn t ex.
Citera
2005-03-14, 08:00
Medlem
Du skulle gilla thaistället som ligger alldeles utanför knuten här. För 50 spänn får man där en folieform full med den mat man nu har beställt (finns alla typer av rätter, vegetariska, kyckling, biff, fläsk, räkor) och en likadan form fullproppad med ris. Det räcker för mig (som är ganska normal i maten) dels till lunch, dels till middag (om man tar en brödskiva och kanske någon grönsak till på kvällen).
Citera
2005-03-14, 08:24
Medlem
Du får gå till ställen som har bufféer, då kan du ju käka hur mycket du vill.
Citera
2005-03-14, 09:19
Medlem
Padme och ni andra:

Ja det stämmer, buffeér rockar hårt. Naturligtvis skulle jag ha lagt in dessa som ett undantag i mitt huvudinlägg. Kinarestaurangerna brukar vara både prisvärda och läckra vid lunchtid.

I Kristianstad nere i Skåne höll jag på att spräcka några tarmar för några år sedan när jag besökte en kinabuffé och i Karlstad så hade de för några år sedan en restaurang som hette "Hagaköket" och där dukade de upp en buffé med tre olika dagens och man kunde käka tills man fick huvudvärk för under femtiolappen. Jag brukade blanda hejvilt. Berg med panerad torsk, kålpudding och oxhjärpar slank ned i en oavbruten ström och jag fick nästan be om hjälp för att ta mig ut till bilen.
I Örebro så har de en pan-pizza restaurang i centrum och där får man också käka så mycket man orkar för en billig penning. Minst två kilo pizza brukar jag trycka i mig så fort jag har vägarna förbi och i Vilhelmina så bjuder stadshotellet (eller vad det nu heter?) på fantastiskt och rent sagolikt stora portioner av pytt-i-panna.
Men som sagt, sådana restauranger växer inte på träd dessvärre.
Citera
2005-03-14, 09:53
Moderator
-Info-s avatar
Här var det gott om märkliga inlägg...

Annars brukar ju det stora problemet vara, enligt dom flesta, att portionerna på restauranger är alltför stora och att de borde minska i storlek. Och att en stor orsak till vår övervikt är att portionsstorleken på restauranger ökat en hel del de senaste åren.

Undras vilka midjemått ni har?
Citera
2005-03-14, 10:14
Medlem
-Info-:

Citat:
Undras vilka midjemått ni har?

Jag är smal. Jag rör på mig en del samt har nog turen att inte ha anlag för fetma.
Däremot så gillar jag att äta, helst mycket.
Citera
2005-03-14, 21:38
Medlem
Svensken Von Svenskens avatar
Detta påminner mig om de heta nyheterna som aftonbladet mfl gick ut med för något år sedan.
Där stod att Mc Donalds övervägde att sluta med sina stora jättemenyer för folkhälsans skull.
Då kommer frågan igen, sen när har man hittat jättemenyer på Mc Donalds?!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in