2005-03-13, 17:40
Medlem
diversions avatar
Vad är det förnåt, och är det något att ha?

Hittade lite sånna här hemma, stog att dom var mot muskelspänningar och smärta.

Innehållsförteckning (1 tablett): klorzoxazon 125mg, acetylsalicylsyra 500mg, dextropropoxifennapsylat 45mg, samt hjälpämnen.

MVH
Citera
2005-03-13, 18:25
Medlem
phreakdentas avatar
http://www.fass.se/LIF/produktfakta/...7&UserTypeID=2

Citat:
Ursprungligen postat av fass.se
Vad används Paraflex comp.® för?
Paraflex comp. används för muskelavslappning och smärtlindring vid måttliga till svåra smärttillstånd. T ex ryggskott och muskelsträckningar.

Vad händer om du tagit för stor dos?
Överdos kan medföra livshotande andningsförlamning och allvarlig hjärtpåverkan. Om du fått i dig för stor mängd läkemedel kontakta alltid läkare, sjukhus eller Giftinformationscentralen (tel 112) för bedömning av risken samt rådgivning.

Vilka biverkningar kan Paraflex comp.® ge?
Vanligast (fler än 1 person av 100 drabbas): Trötthet, yrsel samt mag-tarmbesvär (halsbränna, illamående, diarré). Allergiska reaktioner. Vid allergiska reaktioner (hudutslag, allergisk snuva eller astma) bör behandlingen avbrytas och kontakt tas med behandlande läkare.

Mindre vanliga (färre än 1 person av 100 drabbas): Förstoppning, smärtor i buken. Mag-tarmblödningar (ev magsår).

Sällsynta (färre än 1 person av 1000 drabbas): Hallucinationer, gulsot.
Acetylsalicylsyra ger förlängd blödningstid. Acetylsalicylsyra ökar risken för Reyes syndrom hos barn och ungdom i samband med virus-infektioner, framför allt vattkoppor och influensa. Reyes syndrom är sällsynt. Symtomen utgörs av tecken på hjärnödem och leverpåverkan, ibland med lågt blodsocker.
Citera
2005-03-13, 18:32
Medlem
naeHs avatar
Om du funderar på att flumma på dom så går det säkert men personligen tycker jag inte att dextro är nån höjdare, tar som fan på levern oxå om man håller på med stora doser ofta.
Citera
2005-03-13, 23:13
Medlem
Farligt, men det går att flumma på dom.
Ta det bara försiktig, då menar jag mera försiktigt än du brukar göra.
Citera
2005-06-12, 00:39
Medlem
är det farliga'
då jag tog två mådde jag dåligt så hemskt.
Citera
2005-06-12, 00:51
Medlem
..

sorry vad jag menade var at jag tog vtå stycken en gång
mådde ganska bra men sen fick jag en känlsa av att jag ksulle spy för jag mådde illa och då brännde det innuti magen och längsryggen så fruktansvärt i kroppen jag bara onskade kvällen kunde ta slur.

men tror nidet går över om man prövar en anan gång?
Citera
2005-06-12, 01:03
Medlem
Jag vill bara varna dig för att Paraflex Comp ska INTE tas ihop med alkohol då du kan sluta andas.
Det är substansen dextropropoxifen som inte är OK att blanda med alkohol.

Här kan du läsa mer.

Bl.a. så står det:
Citat:
Intag av Paraflex comp. tillsammans med alkohol liksom överdos av Paraflex comp. kan snabbt medföra livshotande andningsförlamning och hjärtpåverkan. Drick aldrig alkohol tillsammans med Paraflex comp.
Om du druckit alkohol måste 1 dygn passera innan du kan påbörja en behandling med Paraflex comp. Det verksamma ämnet dextropropoxifen bryts ned och försvinner ut ur kroppen olika snabbt hos olika personer. Minst 2 dygn ska ha passerat efter avslutad behandling med Paraflex comp. innan du kan dricka alkohol.
Citera
2005-06-12, 18:00
Medlem
Danne^s avatar
min polare drack lite käka ett par sådana kommer inte ihåg hur många och sen rökte han lite... han blev gul i ansiktet tillslut så vi jobba ner han så mycket.. hade så kul.. "DUU E GUUUUULL" haha han fick flipp han va verkligen gul.
Citera
2005-06-12, 20:02
Medlem
Unbalanceds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Danne^
min polare drack lite käka ett par sådana kommer inte ihåg hur många och sen rökte han lite... han blev gul i ansiktet tillslut så vi jobba ner han så mycket.. hade så kul.. "DUU E GUUUUULL" haha han fick flipp han va verkligen gul.

Hehe, konstig reaktion ...
Jag har också druckit på dextro, dock inte på Paraflex .
Men jag har alltid så djävla ont i skallen dagen efter om jag
dricker en centiliter alkohol på dextro...
och ruset är ju inte att hyrra för då alkoholen förstör det
lilla rus dextro ger.
Citera
2005-07-21, 00:19
Medlem
Jag fick paraflex comp på akuten en gång trots att jag hade druckit, iofs bara 4-5 öl men ändå.. fick dock inga besvär.
Citera
2005-07-21, 00:56
Medlem
StorMammas avatar
Men, jösses, sök så ska du finna massor av info.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in