2012-07-12, 19:53
Jo, nu är det så här att jag fick jobb senare på sommaren än jag planerat, vilket innebär att min första hela lön kommer in den 25e augusti. Lönen som kommer i juli är för bara några dagar arbete, men jag är rätt säker på att den mer eller mindre precis kommer täcka mina hyreskostnader (2500 kr, för då hyra, el, bredband). Fram tills nu har jag levt på pengar jag lagt undan från studielånet (vilket börjar rulla in igen ungefär samtidigt som jag får min lön), samt en lön som jag fick av ett endagarsjobb i maj. Detta har täckt mina hyres- och levnadskostnader fram tills nu. Nu återstår 2kr på kortet och av någon anledning har jag inte agerat. Handelsförlamning eller något. Trodde också att jag skulle kunna få låna av en gemensam kassa jag har tillsammans med mina inneboende, men det höll en av dem inte med om, och jag orkar inte förhandla då jag inte har råd att bli av med dem.
SL-kort krävs i princip för mitt arbete, och det går ut när som helst, men jag tänker att fejkbiljett.com får duga.
För att täcka mina övriga kostnader tror jag att 1500-2000kr skulle räcka till den 25e, jag är också fullt medveten om att jag kan betala tillbaka då.
Nu kommer saken, vad ska jag göra?
- Försöka låna av vänner (räntefritt men förnedrande och tär på vänskapen)
- Ansöka om socialbidrag (förnedrande, räntefritt, men kan man få pengar direkt? Har inte tid med utredning i två veckor
- Sms-lån (pengar snabbt, men skyhög ränta, allmänt dåligt)
- Panta något. Här är dock problemet att jag inte har mycket att panta, en el-gitarr, men jag vette fåglarna om de vill pantsätta den för ens 1000kr. Det är en Epiphone SG.
Några andra tips? Vilken alternativen tror ni på?
SL-kort krävs i princip för mitt arbete, och det går ut när som helst, men jag tänker att fejkbiljett.com får duga.
För att täcka mina övriga kostnader tror jag att 1500-2000kr skulle räcka till den 25e, jag är också fullt medveten om att jag kan betala tillbaka då.
Nu kommer saken, vad ska jag göra?
- Försöka låna av vänner (räntefritt men förnedrande och tär på vänskapen)
- Ansöka om socialbidrag (förnedrande, räntefritt, men kan man få pengar direkt? Har inte tid med utredning i två veckor
- Sms-lån (pengar snabbt, men skyhög ränta, allmänt dåligt)
- Panta något. Här är dock problemet att jag inte har mycket att panta, en el-gitarr, men jag vette fåglarna om de vill pantsätta den för ens 1000kr. Det är en Epiphone SG.
Några andra tips? Vilken alternativen tror ni på?