2012-07-12, 19:53
Medlem
Imirons avatar
Jo, nu är det så här att jag fick jobb senare på sommaren än jag planerat, vilket innebär att min första hela lön kommer in den 25e augusti. Lönen som kommer i juli är för bara några dagar arbete, men jag är rätt säker på att den mer eller mindre precis kommer täcka mina hyreskostnader (2500 kr, för då hyra, el, bredband). Fram tills nu har jag levt på pengar jag lagt undan från studielånet (vilket börjar rulla in igen ungefär samtidigt som jag får min lön), samt en lön som jag fick av ett endagarsjobb i maj. Detta har täckt mina hyres- och levnadskostnader fram tills nu. Nu återstår 2kr på kortet och av någon anledning har jag inte agerat. Handelsförlamning eller något. Trodde också att jag skulle kunna få låna av en gemensam kassa jag har tillsammans med mina inneboende, men det höll en av dem inte med om, och jag orkar inte förhandla då jag inte har råd att bli av med dem.

SL-kort krävs i princip för mitt arbete, och det går ut när som helst, men jag tänker att fejkbiljett.com får duga.

För att täcka mina övriga kostnader tror jag att 1500-2000kr skulle räcka till den 25e, jag är också fullt medveten om att jag kan betala tillbaka då.

Nu kommer saken, vad ska jag göra?

- Försöka låna av vänner (räntefritt men förnedrande och tär på vänskapen)
- Ansöka om socialbidrag (förnedrande, räntefritt, men kan man få pengar direkt? Har inte tid med utredning i två veckor
- Sms-lån (pengar snabbt, men skyhög ränta, allmänt dåligt)
- Panta något. Här är dock problemet att jag inte har mycket att panta, en el-gitarr, men jag vette fåglarna om de vill pantsätta den för ens 1000kr. Det är en Epiphone SG.

Några andra tips? Vilken alternativen tror ni på?
Citera
2012-07-12, 20:20
Medlem
Tandborstes avatar
Tala om för dina vänner/föräldrar hur det står till, tror inte att dom blir sura om du vill låna 2-3000 i några veckor.
Citera
2012-07-12, 20:29
Medlem
Imirons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tandborste
Tala om för dina vänner/föräldrar hur det står till, tror inte att dom blir sura om du vill låna 2-3000 i några veckor.
Jag har talat med min mor, men hon försörjer min tvillingbror, som för övrigt inte heller bor hemma, 100% mot att han passar vår lillasyster då och då. Man kan tycka att det är "orättvist", men min bror kommer inte att börja söka jobb för det och min mor kommer inte sluta försörja honom. Nu under sommaren har det blivit extra tungt och morsan är nere på sina krediter (har för övrigt ansökt om krediter hos banken men fick avslag då jag endast har stuidelån och ingen taxerad inkomst).

De flesta av mina vänner bor hemma och latar sig, och har då inte 2000kr, de som inte bor hemma har svårt att avvara 2000kr. Det skulle säkerligen gå att ordna, men det känns inte alls bra. Min flickvän förde över 1000kr till mig utan att jag bett om det och sade att hon lånade mig pengarna, men sen fick hon höra att jag tidigare hade lånat till en biobiljett (av en annan person, fram tills 25e augusti), och att jag planerade att köpa öl för 50kr i helgen (och sedan ta igen det genom att leva ännu snålare, jag är ingen idiot), varefter hon gick i taket och ville ha tillbaka pengarna. Jag vill inte låna av någon som vill bestämma över hela min ekonomi, så så fick det bli, men det visade att det här med att låna från nära och kära inte är optimalt :/
Citera
2012-07-12, 20:36
Medlem
Cerrutis avatar
Använd ditt kreditkort?
Citera
2012-07-12, 20:40
Medlem
Imirons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cerruti
Använd ditt kreditkort?
Finns inga krediter på mitt kort då jag inte haft någon taxerad inkomst. Jag har som påpekat ansökt om detta, men fått ett nej.
Citera
2012-07-12, 20:44
Medlem
Cerrutis avatar
http://www.kreditkortsbolag.se/kreditkort-student/
Citera
2012-07-12, 20:45
Medlem
Cerrutis avatar
... och även

http://www.kreditkort.name/kreditkort-for-studenter/
Citera
2012-07-12, 20:47
Medlem
SexSexSexs avatar
Alla alternativen i denna ordning

Fråga vännerna lite lätt
Fixa smslån, ingen ränta första gången
Panta
Fråga vännerna, med mer allvar
Ring socialen, (du kan få matkuponger direkt)
Fråga föräldrar och släkt
Fråga föräldrar och släkt igen mer allvarligt
Gå till röda korset
Stjäl!
Citera
2012-07-13, 17:18
Medlem
Soc kan låna dig pengar mot återbetalning när din lön kommer
Citera
2012-07-14, 08:40
Medlem
1. Be hyresvärden om uppskov.

2. Be arbetsgivaren om förskott

3. Ät borta hos folk.

4. Jobba extra (barnpassning, städning, skjutsning till diskot etc)

5. Fråga dina föräldrar

6. Fråga din bästa kompis

7. Fråga din näst bästa kompis, farmor, brorsa etc

8. Ragga upp en rik snubbe / tjej och lev i lyx.
Citera
2012-07-14, 11:41
Medlem
Imirons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denisee
Soc kan låna dig pengar mot återbetalning när din lön kommer
Hur? Går det fort?
Citera
2012-07-14, 14:01
Medlem
Imirons avatar
Sådär. Då har jag pantat guran, fick 400, mitt hopp var 600 men personalen var trevlig och medmänsklig (skulle fått snabblån men efter en liten förklaring fick jag vanligt lån, yeay).

Iaf så löste jag mitt akuta behov. Har mailat soc och ska ansöka om studentkredit. Skiter allt sig så har en polare redan erbjudit sig, men jag sa att jag skulle testa allt utom smslån först.

Vi får se hur det går
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in