• 1
  • 2
2012-07-12, 16:18
Bannlyst
Jag hittade denna bild: http://i48.tinypic.com/6ekw9f.jpg
Det är en lös sida från en tidning. Oklart vilken tidning, för sidan hade lossnat och låg i ett gammalt förråd som jag inte tror någon använt på 50-60 år åtminstone.

Vet någon vad Svarte-Jumbo var för något kul?
Hade denna bild uppfattas som rasistisk i dag?
För mig är det en negroid som är avbildad. Alltså en svart person. Vilket borde gå att avbilda lika väl som en vit person.
Det står förvisso att personen är svart, men det vet jag inte om det spelar så stor roll.

I alla fall, kan vi reda ut vad detta är och om något snarlikt skulle vara accepterat i dag?
Citera
2012-07-12, 16:35
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akinator
Det är en lös sida från en tidning. Oklart vilken tidning, för sidan hade lossnat och låg i ett gammalt förråd som jag inte tror någon använt på 50-60 år åtminstone.

För mig är det en negroid som är avbildad. Alltså en svart person. Vilket borde gå att avbilda lika väl som en vit person.
Det står förvisso att personen är svart, men det vet jag inte om det spelar så stor roll.

I alla fall, kan vi reda ut vad detta är och om något snarlikt skulle vara accepterat i dag?

Nej det hade varit rasism och du hade fått Centrum Mot Rasism på dig.
Citera
2012-07-12, 16:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Nej det hade varit rasism och du hade fått Centrum Mot Rasism på dig.
Hur hade Jumbo reagerat?
Citera
2012-07-12, 16:44
Medlem
gentlemans avatar
Alltså, det står ju på bilden du tagit vem hon är.

Och nej det hade inte varit särskilt gångbart efter 1960-talet, då judar hetsade negrerna till att tycka att "Onkel Tom" var en föraktlig figur.
Senast redigerad av gentleman 2012-07-12 kl. 16:57.
Citera
2012-07-12, 18:02
Medlem
HälsingeBockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akinator

Det verkar vara en novell i tidningen "Vårt Hem" som gavs ut 1921-1952.
Därefter hette tidningen "Året Runt - Vårt Hem" till 1960, då den lades ner.
Novellen "Svarta Jumbo ordnar allt" har alltså inte varit publicerad senare än 1952, troligen tidigare.
Vid den tiden tror jag inte att någon reagerade och tyckte att den var rasistisk.
Citera
2012-07-12, 19:44
Medlem
0zzys avatar
Lite OT kanske men funderade över Magnus Ugglas - Dansar aldrig nykter, där texten lyder:

Men jag saknar både djärvhet och mod
och jag har inget negerblod
och jag tycker techno, disco och funk
är ett enda jävla dunk

1993 kom man tydligen undan med neger iaf...
Citera
2012-07-12, 21:07
Medlem
Doodis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0zzy
Lite OT kanske men funderade över Magnus Ugglas - Dansar aldrig nykter, där texten lyder:

Men jag saknar både djärvhet och mod
och jag har inget negerblod
och jag tycker techno, disco och funk
är ett enda jävla dunk

1993 kom man tydligen undan med neger iaf...

Inte bara med neger heller, utan negerblod. Han hade kallats rasist om den kom ut idag även om det bara stod neger, men jag tycker att lägger man till blod i det hela så menar man ju verkligen att det finns olika raser, vilket väl är definitionen av en rasist?
Jag som många andra ser inget konstigt i det(att det finns olika raser), men säger man det allt för högt i verkliga samhället så riskerar man att lynchas.
Citera
2012-07-12, 21:08
Medlem
Skunkrumpas avatar
Världen var roligare förr, korkskallarna har för stort spelrum idag.
Citera
2012-07-12, 21:56
Medlem
Nej, sådär får man enbart avbilda en vit person i Sverige nuförtiden. Så det tror jag inte, för att svara på rubrikfrågan.
Citera
2012-07-13, 02:54
Medlem
Detta är kultur.
Bra kultur?
-Vet ej.
Men kultur är det.
Citera
2012-07-13, 13:17
Medlem
BaalZeBubs avatar
Det är då för väl att kulturen är levande, och värderingar förändras på sextio år.

Den här boken kunde tryckas som barnbok i nordiska länder ännu på 50-talet. Många svenskar av idag växte upp med den.

Det riskabla är den revisionism som inte vill veta av att boken existerat, som vill skriva om historien, avlägsna boken från alla arkiv och bränna den.

http://en.wikipedia.org/wiki/The_Sto...le_Black_Sambo
http://www.youtube.com/watch?v=EQYWQZL8LxQ
Citera
2012-07-13, 19:48
Medlem
Mikojans avatar
För att svara på rubrikfrågan; jo men kanske…

Flickan på bilden såg inte ut som om hon kom från mellersta Kongo. Snarare var det lite sydamerikansk mestis över henne. Snygg flicka. Sa ni 1952?

Och lite OT så här på fredagsafton: dom vackraste kvinnorna i världen lär finnas i Uganda…
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in