• 1
  • 2
2012-07-10, 22:27
Medlem
Herr Lindholms avatar
Så kan någon komma med en alternativförklaring till varför just de av alla människor drabbas av knepiga epidemier? De hade ju även oturen att drabbas av polio.
Citera
2012-07-10, 23:14
Medlem
SexSexSexs avatar
Jag växte upp där och jag kan berätta att antroposoferna är starkt imot vaccin
Att förhindra barnsjukdomar gör att immunförsvaret blir dåligt utvecklat hos barnet

Ett fenomen som tyder på att de har rätt är att allergier är bara hölften så vanliga i järna som genomsnittet i sverige
Ett understimulerat immunförsvar tros vara anledningen till att allergier utvecklas

Och högst 25 procent av järnaborna är antroposofer så det betyder att allergier är mer än fem gånger så ovanligt hos antroposofer

De har dessutom alltid varit väl medvetna om riskerna med vacciner
Något som blivit aktuellt i och med att 200 barn drabbats av sömnsjuka i sverige. Alla dessa har fått svininfluensavaccinsom kommit från vissa serier av svininfluensasprutor, inga av de som fått sprutor från övriga serier
Har blivit drabbade

Det är inte första gången det händer. På 70 talet dog 500 nordamerikaner av den tidens svininfluensa vaccin.

Jag har inte fått några vaccin som barn och har haft all barnsjukdomar

Jag har ett ovanligt starkt immunförsvar säger läkarna och jag blir aldrig magsjuk eller förkyld. Ens när jag reser i u-länder
Senast redigerad av SexSexSex 2012-07-10 kl. 23:17.
Citera
2012-07-11, 11:58
Medlem
trallskruvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SexSexSex
Att förhindra barnsjukdomar gör att immunförsvaret blir dåligt utvecklat hos barnet

Ett fenomen som tyder på att de har rätt är att allergier är bara hölften så vanliga i järna som genomsnittet i sverige
Ett understimulerat immunförsvar tros vara anledningen till att allergier utvecklas

Och högst 25 procent av järnaborna är antroposofer så det betyder att allergier är mer än fem gånger så ovanligt hos antroposofer

Har du någon sorts källa på det där?

Förutom:
Citat:

Jag har ett ovanligt starkt immunförsvar säger läkarna och jag blir aldrig magsjuk eller förkyld. Ens när jag reser i u-länder

Om de nu är emot vaccin så förklarar ju det varför de får konstiga sjukdomar.
Citera
2012-07-11, 20:37
Medlem
Citat:
Det stämmer inte. Exempelvis ger mässlingsvaccin en mycket bra immunitet mot mässling. Det är ju just det som vaccin gör, de lär immunförsvaret hur smittämnet ser ut utan att man behöver bli sjuk.

Citat:

För det första: de teorier om allergiutveckling som finns, handlar mer om hur immunförsvaret aktiveras hos spädbarn, än om att immunförsvaret skulle vara understimulerat rent generellt.

För det andra: vacciner aktiverar immunförsvaret. Det är liksom det som är poängen med vacciner.

För det tredje: Om det nu stämmer att Järnabor har lägre frekvens av allergier än övriga (hur vet du det?), så är det troligen inte vaccinerna det beror på. Det skulle lika gärna kunna ha med t ex antibiotika eller något annat att göra. Man har ju t ex inte kunnat se att kikhostevaccinet som används i Sverige ger allergier, men däremot vet vi att barn som haft kikhosta har större risk att bli allergiska.
Citera
2012-07-11, 22:19
Medlem
datjas avatar
Citat:
Det är inte första gången det händer. På 70 talet dog 500 nordamerikaner av den tidens svininfluensa vaccin.

Jag antar att du syftar på det suspekt ökade antalet fall av Guillain-Barrés syndrom i USA efter deras svininfluensavaccinationsprogram som avbröts 1976 (som isåfall, nota bene, skulle bero på ett överaktivt immunsystem). Det var inte alls så många som dog:

Citat:
[...]cases of Guillain-Barré syndrome
(GBS) among persons receiving swine flu immunizations.
As of 1976, >50 “antecedent events” had been identified in
temporal relationship to GBS, events that were considered
as possible factors in its cause. The list included viral
infections, injections, and “being struck by lightning.”
Whether or not any of the antecedents had a causal relationship
to GBS was, and remains, unclear.
When cases of
GBS were identified among recipients of the swine flu
vaccines, they were, of course, well covered by the press.
Because GBS cases are always present in the population,
the necessary public health questions concerning the cases
among vaccine recipients were “Is the number of cases of
GBS among vaccine recipients higher than would be
expected? And if so, are the increased cases the result of
increased surveillance or a true increase?” Leading epidemiologists
debated these points, but the consensus,
based on the intensified surveillance for GBS (and other
conditions) in recipients of the vaccines, was that the number
of cases of GBS appeared to be an excess.
Had H1N1 influenza been transmitted at that time, the
small apparent risk of GBS from immunization would
have been eclipsed by the obvious immediate benefit of
vaccine-induced protection against swine flu. However, in
December 1976, with >40 million persons immunized and
no evidence of H1N1 transmission, federal health officials
decided that the possibility of an association of GBS with
the vaccine, however small, necessitated stopping immunization,
at least until the issue could be explored.
A moratorium
on the use of the influenza vaccines was announced
on December 16; it effectively ended NIIP of 1976.
http://wwwnc.cdc.gov/eid/article/12/1/pdfs/05-1007.pdf

Innan mässlingsvaccinet infördes, var i USA mässlingens årliga skadeverkningar 450-500 döda, 1000 som fick permanenta hjärnskador, 7000 som fick krampanfall och 48000 som måste läggas in på sjukhus!
http://www.cdc.gov/measles/about/overview.html

Angående röda hund (rubella i texten nedan):

Citat:
From 1963 to 1965, a rubella epidemic swept throughout the world. In the United States alone, about 11,000 babies died and 20,000 babies developed birth defects from rubella. Rubella vaccine was developed in 1968. After the vaccine was licensed in 1969, the number of people in the United States who got rubella went down quickly.

http://www.cdc.gov/Features/Rubella/

Jag har träffat patienter födda på 70-talet vars mödrar blev smittade med röda hund när de var gravida. De patienterna hade nog föredragit att vaccinet hade kommit tidigare till Sverige så att de hade sluppit bli hjärtsjuka, blinda, döva och utvecklingsstörda.
Senast redigerad av datja 2012-07-11 kl. 22:24.
Citera
2012-07-12, 04:37
Medlem
SexSexSexs avatar
Jag såg att ganska många reageeat på mitt inlägg

Det råder en slags vaccinextremism i väst nu där medicinbolagen är starkt inblandade i den policy regeringarna för i usa och eu.

Jag är starkt mot utvecklingen som den tagit sej.

Jag visste att svininfluensavaccinet inte var säkert och sure enough
Vissa serier av sprutor ledde till sömnsjuka hos 200 svenska barn

Har lika många per capita drabbats i andra länder ?

Hoppas inte, för det skulle betyda at tiotusentals barn drabbats världen över

Och det p g a ett vaccin mot en influensa som dödat 20 personer totalt

Altså den mildaste influensan någonsin

Om den ens existerade

Jag är jävligt trött på snedrepresenteringar av fakta ftån regeringar

Och det finns ingenting jag inte tror att dom är kapabla till

Dom har ljugit och lurats för mycket helt enkelt

Så det enda som finns är att lyssna på oberoende källor

Och dom talar ett mycket tydligt språk

De organisationer aom står bakom informationen är full av som det verkar goda och väldigt engagerade nänniskor

Jag vet inte om dom talar sanning, men dom känns bättre att lyssna på än regeringar, som helt klart visar att dom inte har någon skam

Det pratas väldigt mycket om fakta och länkar här

Men jag vet

Att den debatten egentlugen representerar någonting mycket större

Nämligen två fractioner

De som tror att man ska lita på vad staten säger

Och de som saknar tillit till den

Den debatten lär pågå länge än

Men jag är övertygad

Och jag har flera erfarenheter av att det blivit bäst för mej

När jag inte lyssnat på statens rekommendationer

Good luck whatever you decide
Senast redigerad av SexSexSex 2012-07-12 kl. 05:08.
Citera
2012-07-12, 10:53
Medlem
Citat:

Det råder en slags vaccinextremism i väst nu där medicinbolagen är starkt inblandade i den policy regeringarna för i usa och eu.

Vilka är medicinbolagen? Tänker du på de bolag som driver sjukhusen där, eller läkemedelsbolagen?

Titta hur deras vinster ser ut från vaccin. De är livrädda för nya vaccin just på grund utav alla som stämmer dem då de krockar tre veckor efter sprutan. "Min syn var nedsatt av vaccinet".

Prata med någon som utvecklat ett vaccin, och fråga om det var lätt att få ut på marknaden.
Det finns ett svenskt vaccin som fungerar bra mot borrelia, fanns i USA och endast för djur... För liten marknad och för stora risker anser läkemedelsbolagen. Tyvärr stämde några hundägare dem för något helt orelaterat, och bolget sket i vaccinet. Om ni jobbar vidare kanske ni kan få ihjäl folk i polio igen också..

Citat:

Vi får se, kanske, kanske inte. Det kan bero på att viruset fanns i kroppen redan då de fick vaccinet.
Visst är det tragiskt, men inte ett argument generellt mot vaccin.

Citat:

Tydligen inte, det är därför jag är lite skeptisk.
Dessutom misstänker man att influensan i sig har samma effekt.

Citat:
20 vars?
Dessutom var det inte de gamla och svaga som dog. Men visst, som tur var blev den mildare än befarat. Dock går det inte att vaccinera i efterhand då man misstänker en allvarlig sjukdom.

Citat:
Om den ens existerade

Det där är bara korkat.

Dessutom tar du ett exempel på ETT vaccin. Det kan hända att det inte var optimalt.
Med din logik antar jag att du till exempel inte flyger, med tanke på att Dash 400 hade felaktiga landningsställ, och därmed är alla flygplan farliga.
Citera
2012-07-12, 23:08
Medlem
datjas avatar
Citat:

Hoppas inte, för det skulle betyda at tiotusentals barn drabbats världen över

Altså den mildaste influensan någonsin

Om den ens existerade

Jag är jävligt trött på snedrepresenteringar av fakta ftån regeringar

Och det finns ingenting jag inte tror att dom är kapabla till

Dom har ljugit och lurats för mycket helt enkelt

Så det enda som finns är att lyssna på oberoende källor

Och dom talar ett mycket tydligt språk

De organisationer aom står bakom informationen är full av som det verkar goda och väldigt engagerade nänniskor

Jag vet inte om dom talar sanning, men dom känns bättre att lyssna på än regeringar, som helt klart visar att dom inte har någon skam

Det pratas väldigt mycket om fakta och länkar här

Men jag vet

Att den debatten egentlugen representerar någonting mycket större

Nämligen två fractioner

De som tror att man ska lita på vad staten säger

Och de som saknar tillit till den

Den debatten lär pågå länge än

Men jag är övertygad

Och jag har flera erfarenheter av att det blivit bäst för mej

När jag inte lyssnat på statens rekommendationer

Good luck whatever you decide

Din övertygelse ter sig religiös i sin karaktär, baserad på misstänksamhet mot expertis, biologiskt felaktiga resonemang och pseudovetenskap. Jag skriver inte för att diskutera med dig (vilket alltså är lönlöst) utan för att påpeka detta för andra läsare.

Men vad gäller Pandemrix mot A(H1N1) 2009, svininfluensan, och narkolepsi:

Ökad frekvens narkolepsi har nästan bara setts i Sverige och Finland. I Tyskland vaccinerades 6,6 miljoner (29 fall av narkolepsi) och i Sverige 5,7 miljoner (168 fall).

http://wheresthe.publicgood.at/2012/...vaccineringen/
Citera
2012-07-13, 01:43
Medlem
Citat:

Och hur många rödskin dog som flugor av spanjardernas smittsjukdomar på 1500-talet? Dom skulle vara jävligt glada om dom fått ett nålstick istället.

Jag fick inge vaccin som liten pilt och har haft mässling röda jycken, kickhosta, påsesjuka och shcarlakansk feber, men inte fan är jag frisk för det. I fjol hade jag sorkpest, fy fan vad jävligt. Blir det vaccin mot harpest tar jag derekt. hatar alla skitsjukdomar och skiter på antroprofosserna eller vad dom nu heter.
Citera
2012-07-13, 17:47
Medlem
Flytande_argots avatar
Är det någon som har en play-länk till debatten som var på TV nu på morgonen?

Det var onekligen väldigt intressant och relevant för debatten som förs i den här tråden.

Ah, hittade den:

http://www.svt.se/nyheter/sverige/la...a-valja-sjalva
Senast redigerad av Flytande_argot 2012-07-13 kl. 18:01.
Citera
2012-07-13, 19:57
Medlem
datjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flytande_argot

Det var onekligen väldigt intressant och relevant för debatten som förs i den här tråden.

Ah, hittade den:

Tack för länken. Vidarkliniken blandar ju vetenskap med hokus pokus. En spontan invändning mot den studie som Vidarklinikens representant hänvisade till är ju att det inte torde vara en randomiserad studie och om det är en jämförelse mellan olika tidsgrupper är det självklart att frekvens allergier är lägre i den gruppen som är från tidigare år. Man skulle lätt kunna sy ihop en skitstudie och påstå att smittkoppsvaccin skyddar mot allergi eftersom frekvensen allergier har ökat sedan det togs bort från vaccinationsprogrammet på 70-talet.
Citera
2012-07-14, 02:13
Medlem
Blafsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flytande_argot

Ah, hittade den:

Personligen tycker jag att Ursula Flatters bara svarar goddag yxskaft hela tiden. En hel del antydningar, men bara helgarderingar på konkreta frågor.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in