2012-07-10, 17:34
Medlem
Jag har min dator med ett öppet chassiet, eftersom chassiet är rätt gammalt och stänger man det och inte har något tungt ovanpå chassiet så låter det (sidoväggen går inte riktigt att stänga fullt ut). Dessutom blir den otroligt varm med stängt chassi och låter fruktansvärt mycket.

Laddade ner SpeedFan för att se hur temperaturen förändrades, och det skiljer ca 3-7 grader. Dock så står den på golvet och det är väldigt lätt att damm osv. kan komma in.

Finns det några andra fördelar/nackdelar? Vad är bäst enligt dig? Skulle det hjälpa med att köpa en till fläkt och ha det stängt eller är dammet "okej"?
Citera
2012-07-10, 17:53
Medlem
bl-gr-ns avatar
En nackdel kan vara att mobiltelfoner och andra sändare kan störa olika kretsar. Har du inga problem med att ljud grafik eller annat medan en mobiltelefon/Wifi sändare arbetar i närheten, så behövs ju inte någon extra "Faradays bur"
Annars är det ju bara en fördel med god ventilation.
Citera
2012-07-10, 17:53
Medlem
BigFatCones avatar
Man sabbar väl luftgenomströmmningen om man har chassiet öppet?
Citera
2012-07-10, 17:58
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone

Bl.a detta samt att man drar in mer damm på fläktarna/komponenterna.
Citera
2012-07-10, 18:08
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Beror på chassi och fläktplaceringar men en del modeller kan få mycket sämre ventilation och flöde om de körs öppet medans andra modeller kan fungera bra när de är öppna, personlig erfarenhet av enkla tester jag gjort.

Det chassi't som klarade sig bäst är ett gammalt antec sonata med en intern fläkt så både hårddiskar och instickskort hade luftflöde när det var öppet.
Riktigt dåligt fungerade ett 200kr chassi som enbart hade 1x80mm utsugsfläkt+psu.
Senast redigerad av Arne.Anka 2012-07-10 kl. 18:11.
Citera
2012-07-10, 19:58
Medlem
Största problemet enligt mig själv är väl att man helt plötsligt hittar konstiga saker på komponenterna, typ chips. haha!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in