• 1
  • 2
2012-07-09, 09:35
Medlem
Jag kommer förmodligen pendla från Stockholm till Uppsala när jag börjar studera.
Hade då tänkt ta bilen. Eller är det mer värt att ta tåget? Någon som pendlar i dagsläget som vill dela med sig av sina erfarenheter kanske?

Är det föreläsningar varje dag eller några dagar i veckan? Hur många isåfall? Är det bara 2-3 gånger i veckan som man behöver vara där så kommer jag helt klart åka bil dit.
Citera
2012-07-09, 09:37
Medlem
jettesnels avatar
Vad ska du läsa för något Kan vara bra att veta.
Citera
2012-07-09, 09:42
Medlem
Aimberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anteup
Är det föreläsningar varje dag eller några dagar i veckan? Hur många isåfall? Är det bara 2-3 gånger i veckan som man behöver vara där så kommer jag helt klart åka bil dit.

Det beror på förstås på vilket program du ska läsa. Fördelen med tåg är att det är billigt och du kan plugga på tåget. De flesta som pendlar åker mig veterligen tåg, men hade säkert åkt bil om de hade möjlighet. Ska du plugga/ha föreläsningar på Ekonomikum eller blåsenhus kan du skaffa kort och få gratis parkering. Säkert möjligt borta på BMC och ångströms också, men det vet jag inte.
Citera
2012-07-09, 10:58
Medlem
Hejsan,

jag brukar pendla till Uppsala från stockholm, brukade ha föreläsningar rätt intensiv 8.00-17.00 sen satt man kvar ibland efteråt till 20.00 kanske och gjorde sina labbar klara eller andra uppgifter.

Ibland när det inte var lika intensiv kanske bara en labb (4h) sen gjorde man klar labbrapporten sen tog man det kanske lugnt i staden för att sedan ta tåget mot Stockholm.

Har fungerat bra men man missar rätt mycket av studentlivet, man orkar sällan med det när skolans plikter och pendlingen står i högre rank. Man missar rätt mycket om man inte går på föreläsningar tycker iaf jag . Labbar/workshops är oftast obligatoriska så de kan man inte missa.

Tänkte kanske om något år försöka flytta till Staden istället så slipper man stressen och allt, men sånt kanske du tycker är ok?

Hoppas du klarar pendlingen om du väljer det, ganska jobbigt i början och sedan sliter man ut sig i längden enligt mina erfarenheter, men du kanske hittar en smidigare lösning.

Det kan nog kanske vara bättre med bilen, men tror inte det av vad jag hört från andra, brukar vara en massa rusningstrafik under den tiden man behöver ta sig/vara i skolan.
Citera
2012-07-09, 16:48
Medlem
Du kan aldrig räkna hem kostnaden att köra bil kontra tåg, så till vida att du inte bor typ halvvägs till Uppsala. Bensinkostnad och alla andra kostnader med bil kommer visa överstiga tågbiljetten.

Ibland strular det med tåget men 9 av 10 gånger fungerar det utmärkt.
Citera
2012-07-17, 23:08
Medlem
8008s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medsam12

Hur lång utbildning går/gick du, och hur många år tror du att man pallar pendla varje dag?
Senast redigerad av 8008 2012-07-17 kl. 23:11.
Citera
2012-07-17, 23:27
Medlem
Flytta till Upplands Väsby. Upptåget till Uppsala!
Citera
2012-07-17, 23:58
Medlem
snilers avatar
Kommer själv att pendla Uppsala-stockholm till hösten. Om du ska ta tåg så har du att välja på mellan TIM-kortet och UL/SL. TIM-kortet är ca 1300kr dyrare men det är det nog värt eftersom SJ-tågen går oftare, direkt och är inte lika fulla(har jag hört). Hur det ser ut med förseningar etc. vet jag inte.

TIM
http://www.tim.se/aktuellt/nyheter/3...t-400-kr-.html

UL/SL
http://www.ul.se/sv/biljetter/ULSL-kort/
Citera
2012-07-18, 13:14
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sniler
Kommer själv att pendla Uppsala-stockholm till hösten. Om du ska ta tåg så har du att välja på mellan TIM-kortet och UL/SL. TIM-kortet är ca 1300kr dyrare men det är det nog värt eftersom SJ-tågen går oftare, direkt och är inte lika fulla(har jag hört). Hur det ser ut med förseningar etc. vet jag inte.

TIM

UL/SL
Utöver ett par saker... Du har fel. Upptåget går 2 gånger i timmen, varje halvtimme, SJ går inte alls lika ota. UL/SL börjar tidigare på morgonen och har senare avgångar på kvällen, och sj har sina avgångar inte alls lika spridda. Ibland så kan två tåg från stockholm till uppsala inom 15 minuter, och sedan dröja ett bra tag innan nästa.

Vad det faller ner på som är fördel för SJ är att det tar 15 minuter fortare och är inget byte, UL/SL har oftare avgångar, fler avgångar per dag, mycket billigare.
Citera
2012-07-18, 23:01
Medlem
snilers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
Utöver ett par saker... Du har fel. Upptåget går 2 gånger i timmen, varje halvtimme, SJ går inte alls lika ota. UL/SL börjar tidigare på morgonen och har senare avgångar på kvällen, och sj har sina avgångar inte alls lika spridda. Ibland så kan två tåg från stockholm till uppsala inom 15 minuter, och sedan dröja ett bra tag innan nästa.

Vad det faller ner på som är fördel för SJ är att det tar 15 minuter fortare och är inget byte, UL/SL har oftare avgångar, fler avgångar per dag, mycket billigare.

Enligt tidtabellerna så går SJ mycket oftare än UL/SL
http://tidtabell.resplus.se/tidtabell/51_tag51h.pdf

http://www.ul.se/Global/Tidtabeller_..._2011_2012.pdf
Citera
2012-08-09, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sniler

TIM

UL/SL

Citat:
Ursprungligen postat av Emerain

Hallå! Behöver hjälp med att hitta det bästa alternativet för mig då UL's hemsida är riktigt omständig. Jag ska börja studera i Uppsala i höst, kommer kunna sova där hos en vän efter sena kvällar men kommer för det mesta att bo i Stockholm, där jag även studerar heltid (och prio är Sthlm). Därför kommer jag nog inte pendla varje dag till Uppsala, kanske någon gång eller två i veckan. SL kort tänker jag ändå köpa.
Är det mer värt att köpa engångsbiljetter för studenter till upptåget? Av den omständiga ul.se fick jag fram att det kontant skulle kosta 27kr för en student om man redan hade SL kort för en enkel resa upplands väsby - uppsala c, kan det stämma?

Det tar cirka 30 min från min bostad till Upplands Väsby och 15 min till T-Centralen och då min tid är ytterst dyrbar kanske SJ är ett bättre alternativ? Tack på förhand!
Citera
2012-08-09, 13:43
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheVeldt
Hallå! Behöver hjälp med att hitta det bästa alternativet för mig då UL's hemsida är riktigt omständig. Jag ska börja studera i Uppsala i höst, kommer kunna sova där hos en vän efter sena kvällar men kommer för det mesta att bo i Stockholm, där jag även studerar heltid (och prio är Sthlm). Därför kommer jag nog inte pendla varje dag till Uppsala, kanske någon gång eller två i veckan. SL kort tänker jag ändå köpa.
Är det mer värt att köpa engångsbiljetter för studenter till upptåget? Av den omständiga ul.se fick jag fram att det kontant skulle kosta 27kr för en student om man redan hade SL kort för en enkel resa upplands väsby - uppsala c, kan det stämma?

Det tar cirka 30 min från min bostad till Upplands Väsby och 15 min till T-Centralen och då min tid är ytterst dyrbar kanske SJ är ett bättre alternativ? Tack på förhand!

Från väsby till uppsala tar det ca 27 minuter, vi kan räkna med 30 för enkelhetens skull. Från ditt hem till uppsala tar det då ca 60 minuter. t-centralen till uppsala tar ca 40 minuter, vilket betyder 55 minuter totalt. Så titta istället på passande avgångar och när byten passar ihop.

Hos UL så kan du, i ul-center, köpa ett häfte med förköpsbiljetter. 10 biljetter för 400 kronor. Att det skulle kosta 27 kronor kontant hittar jag inte. Vad jag förstått (som pendlare med detta alternativ) är att ungdomar får åka på studentbiljetter, men studenter får inte åka på ungdomsbiljetter. Har du fyllt 20 så får du vackert lösa vuxenbiljett.

SJ däremot så kostar det ca 70 kronor enkel resa om du köper i automater på stationen, eller så förköper du 10 resor som är giltiga i 30 dagar, och kommer ner på 50-60 kronor resan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in