2012-07-08, 20:24
Medlem
Sorry, det var svårt att komma på en bra rubrik till det här ämnet.

Jag fick iaf en intressant artikel skickad till mig:

Artikel

Min hypotes:
Under de kommande 25 åren kommer ordet "robotassistent" få en ny mening, nämligen en människa som assisterar en robot (som gör det huvudsakliga arbetet). I första hand blir dessa assisterande människor en ny låglönegrupp på arbetsmarknaden. Men även kvalificerade kan komma i fråga, t.ex. civil ingenjörer som kan elektronik och programvara. Det här kommer att bli en naturlig (långsam) anpassning i samhället och nästan ingen människa kommer att tycka övergången till en ny och mer avancerad form av automation är något konstigt.
I den andra fasen, som börjar om ca 25 år, behöver roboten ingen mänsklig assistans. Den kan då till fullo sköta sina inprogrammerade uppgifter och vi människor kan då...

Ja vad? Vad kommer människor syssla med om robotar utför -nästan- alla våra sysslor?
Tror ni om den här utvecklingen?

Edit: svenska är svårt..
Senast redigerad av joello 2012-07-08 kl. 20:35.
Citera
2012-07-08, 20:30
Medlem
Bairuilongs avatar
På olika plan har denna utvecklingen redan börjat för länge sedan. En stor del av vår massproduktion är till olika nivåer automatiserade, och dessa maskiner ("robotar" oförsiktigt uttryckt) har redan tagit över en hel massa mänsklig arbetsinsats.

Dock så tycks vi hela tiden skapa nya arbetsuppgifter i takt med att våra tidigare tas över av automatiserade lösningar.

Du har definitivt rätt i att i framtiden kommer många av de sysslor som vi i dag gör "för hand" att göras maskinellt, men jag tror fortfarande att vi kommer att skapa nya sysslor för oss människor. Jag tror inte vi i närtid bara kommer att ligga vid polen och bli serverade Dry Martini av en robot.

Mvh
Citera
2012-07-08, 23:22
Medlem
GalFisks avatar
Flera jobb kan väl redan på olika sätt kallas robotassistent, som t. ex. CNC-operatör eller datorprogrammerare. Eller för den delen någon som nyttjar en disk- eller tvättmaskin. Eftersom maskinerna blir mer avancerade ändras människans uppgifter gradvis, och som du säger kommer det antagligen inte kännas som en onaturlig övergång - eftersom vi är mitt uppe i den redan.
Citera
2012-07-08, 23:57
Medlem
Fris avatar
Robotar är bara verktyg som gör mänskligt arbete mer produktivt. Det finns ingen anledning att tro att människor kommer att arbeta mindre när deras arbete blir allt mer produktivt, tvärtom. Det finns ingen väsentlig skillnad mellan flintyxan och roboten i det avseendet.
Citera
2012-07-09, 02:02
Medlem
Det blir fler poliser som måste gripa kriminella robotar.
Citera
2012-07-09, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Robotar är bara verktyg som gör mänskligt arbete mer produktivt. Det finns ingen anledning att tro att människor kommer att arbeta mindre när deras arbete blir allt mer produktivt, tvärtom. Det finns ingen väsentlig skillnad mellan flintyxan och roboten i det avseendet.
Jag håller inte med. En flintyxa gör det bra mycket lättare att bygga ett hus för en människa, medan en robot kan bygga ett hus åt en människa.

Som nu då, robotar klipper gräset åt människor. Dammsuger, städar poolen. De har faktiskt helt tagit över människans syssla. En diskmaskin är väl något mittemellan, den utför arbetet (diskningen) men människan måste fortfarande göra en hel del. Sedan finns det, i mitt tycke, moderna "flintyxor", tex robotarmar som hjälper människor att lyfta bildörrar på plats tex.

OT: poolrobot.se fick in en grymt bra annonsplats på den tidningssidan tror jag
Citera
2012-07-09, 21:05
Medlem
BengtZzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joello
Jag håller inte med. En flintyxa gör det bra mycket lättare att bygga ett hus för en människa, medan en robot kan bygga ett hus åt en människa.

Som nu då, robotar klipper gräset åt människor. Dammsuger, städar poolen. De har faktiskt helt tagit över människans syssla. En diskmaskin är väl något mittemellan, den utför arbetet (diskningen) men människan måste fortfarande göra en hel del. Sedan finns det, i mitt tycke, moderna "flintyxor", tex robotarmar som hjälper människor att lyfta bildörrar på plats tex.

OT: poolrobot.se fick in en grymt bra annonsplats på den tidningssidan tror jag
Men någon måste bygga robotarna, ta hand om dessa och marknadsföra robotarna. Samt underhålla.

Vi är långt, långt, långt ifrån ett artificiellt självförsörjande system som kan ta över ett komplext arbete (dvs inte arbeten som att skruva i en kork på en flaska för att det måste göras när den paketeras). Men även sådana robotar behöver underhåll och diverse annat.
Citera
2012-07-10, 01:20
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Du kommer starta ett företag som säljer "handskalade lyxräkor" och kränger det för tio kronor mer.

Det är en intressant fråga. Om vi tar det i ett ännu längre tidsperspektiv så blir det än mer påtagligt. Om den tekniska utvecklingen fortsätter och vi knäcker gåtan kring strong AI, då hamnar vi i ett läge där mänsklig arbetskraft blir helt obsolet.

Ur ett ekonomiskt perspektiv är det inga bekymmer. Du behöver inte jobba för dina pengar om pizzan lagas av robotar, levereras av robotar och vars råvaror framställs av robotar. Du får pizzan när du känner för det.

Vilka konsekvenser det skulle få ur ett psykologiskt perspektiv är svårare att säga. Människor mår bra av att arbeta mot belöning, oavsett om det är i form av uppskattning, pengar eller någon personlig övertygelse. Utan detta blir vi sannolikt apatiska zombier, så utmaningen blir att skapa stimulerande miljöer där vi kan låta oss förvaras.

Ett självskapat Matrix alltså. Hur vill du leva? Du kommer förvaras långt ner i berggrunden och leva i din virtuella drömvärld, ovetandes om den riktiga verkligheten. Liksom alla vi andra. Givetvis med din fysiska kropp helt dold från det tråkiga, farliga och ostimulerande kosmos som utgör den riktiga världen. Det kanske är därför det är så tyst när vi skannar av stjärnhimlen efter utomjordisk intelligens
Citera
2012-07-10, 01:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KaktusFlaktus
Du kommer starta ett företag som säljer "handskalade lyxräkor" och kränger det för tio kronor mer.
Det låter snuskigt och inte vidare hygieniskt! Köper hellre billigare från robotar som inte petar sig i näsan!
Citera
2012-07-10, 02:00
Medlem
Zaxxons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joello
Min hypotes:
Under de kommande 25 åren kommer ordet "somalierassistent" få en ny mening, nämligen en människa som assisterar en somalier (som gör det huvudsakliga arbetet). I första hand blir dessa assisterande somalier en ny låglönegrupp på arbetsmarknaden. Men även kvalificerade kan komma i fråga, t.ex. civil ingenjörer som kan elektronik och programvara. Det här kommer att bli en naturlig (långsam) anpassning i samhället och nästan ingen människa kommer att tycka övergången till en ny och mer avancerad form av automation är något konstigt.
I den andra fasen, som börjar om ca 25 år, behöver somalier ingen mänsklig assistans. Den kan då till fullo sköta sina inprogrammerade uppgifter och vi människor kan då...

Ja vad? Vad kommer människor syssla med om somalier utför -nästan- alla våra sysslor?
Tror ni om den här utvecklingen?

Edit: svenska är svårt..
Jag modifierade citatet ovan för att få ett mer rationellt perspektiv på det hela.

Visst kommer somalier att ersätta våra alldagliga sysslor. Redan nu sker detta, vem har inte somaliska städare på jobbet? Afrika är en växande kontinent, på framfart - det är därifrån vi hämtar den nya arbetskraften. Somaliska pensionsräddare ftw.
Senast redigerad av Zaxxon 2012-07-10 kl. 02:16.
Citera
2012-07-10, 10:41
Medlem
BengtZzs avatar
Citat:

Det är en intressant fråga. Om vi tar det i ett ännu längre tidsperspektiv så blir det än mer påtagligt. Om den tekniska utvecklingen fortsätter och vi knäcker gåtan kring strong AI, då hamnar vi i ett läge där mänsklig arbetskraft blir helt obsolet.

Ur ett ekonomiskt perspektiv är det inga bekymmer. Du behöver inte jobba för dina pengar om pizzan lagas av robotar, levereras av robotar och vars råvaror framställs av robotar. Du får pizzan när du känner för det.
Nej någon måste ta hand om och utveckla samt köpa robotarna. Underhålla dessa.

Citat:
Vilka konsekvenser det skulle få ur ett psykologiskt perspektiv är svårare att säga. Människor mår bra av att arbeta mot belöning, oavsett om det är i form av uppskattning, pengar eller någon personlig övertygelse. Utan detta blir vi sannolikt apatiska zombier, så utmaningen blir att skapa stimulerande miljöer där vi kan låta oss förvaras.
Vi kommer fortfarande att arbeta.

Citat:
Ett självskapat Matrix alltså. Hur vill du leva? Du kommer förvaras långt ner i berggrunden och leva i din virtuella drömvärld, ovetandes om den riktiga verkligheten.
För dyrt att förvara någon så, billigare att avrätta någon som inte gör nytta.
Citera
2012-07-10, 11:11
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BengtZz
Nej någon måste ta hand om och utveckla samt köpa robotarna. Underhålla dessa.

Med strong AI finns det inget som säger att människor måste "ta hand om och utveckla". Det krävs knappast biologiskt liv för att utföra såna mekaniska uppgifter.

Citat:
Vi kommer fortfarande att arbeta.

Jaså. Vad bra att du vet.

Citat:
För dyrt att förvara någon så, billigare att avrätta någon som inte gör nytta.

Visst, men du lever ju, så uppenbarligen är det inte bara effektivitet och intellektuell förmåga vi människor värdesätter
Senast redigerad av KaktusFlaktus 2012-07-10 kl. 11:14.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in