2012-07-10, 11:17
Medlem
BengtZzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaktusFlaktus
Med strong AI finns det inget som säger att människor måste "ta hand om och utveckla". Det krävs knappast biologiskt liv för att utföra såna mekaniska uppgifter.
Men det är LÅNGT tills dess att detta är möjligt.

Citat:
Jaså. Vad bra att du vet.
Ja du vet ju inte så... Det är väl dåligt då, dvs motsatsen.

Citat:
Visst, men du lever ju, så uppenbarligen är det inte bara effektivitet och intellektuell förmåga vi människor värdesätter
Nej jag blir ledsen. Säg inte så, snälla. Min mamma sa att jag är jättebra.
Citera
2012-07-10, 11:20
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BengtZz
Men det är LÅNGT tills dess att detta är möjligt.

Det var därför jag skrev det i mitt första inlägg. Annars en mycket bra kommentar.
Citera
2012-07-10, 14:04
Medlem
BengtZzs avatar
Citat:
Det var därför jag skrev det i mitt första inlägg. Annars en mycket bra kommentar.
Vad jag skrev innan var att vi kommer fortfarande att arbeta. Det du skrev och det jag höll med om var att sådan arbetskraft kommer att vara "obsolet".

Det betyder dock inte att människor inte kommer att arbeta.

Fortfarande är det LÅNG tid kvar tills det kommer att ske så att vi inte utför fysiska arbeten. Men att i någon utsträckning ha "akademiska" jobb och möjligtvis underhålla robotar eller liknande kommer aldrig försvinna, inte så länge människan finns. Om det sker är det vår undergång.
Citera
2012-07-11, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BengtZz
Fortfarande är det LÅNG tid kvar tills det kommer att ske så att vi inte utför fysiska arbeten. Men att i någon utsträckning ha "akademiska" jobb och möjligtvis underhålla robotar eller liknande kommer aldrig försvinna, inte så länge människan finns. Om det sker är det vår undergång.
Det är ju det som gör det så intressant. Vad tusan händer om/när vi kommer till den punkten??? Förgör vi oss själva eller tar robotarna hand om det? Eller förgör vi robotarna?

Btw vad innebär strong AI?
Citera
2012-07-11, 20:00
Medlem
negerbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joello
Det är ju det som gör det så intressant. Vad tusan händer om/när vi kommer till den punkten??? Förgör vi oss själva eller tar robotarna hand om det? Eller förgör vi robotarna?

Btw vad innebär strong AI?

Någonsin sett Wall-e?
Citera
2012-07-11, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av negerbarn
Någonsin sett Wall-e?
Nix. Utveckla!
Citera
2012-07-11, 20:26
Medlem
negerbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joello
Nix. Utveckla!
Det enda människorna gör är att glida runt på flygande stolar med en skärm framför sig. Resten ordnar maskinerna.

http://mergy.org/2012/02/apples-future-plans-look-to-wall-e/
Citera
2012-07-13, 07:57
Medlem
Stevies avatar
Resultatet inom den närmaste framtiden är att mekaniska arbeten ersätts allt mer och mer av robotar. Detta innebär att det kommer bli svårare att få arbete inom sådana arbeten. Detta kan vara allt från lagerarbeten till fabriksarbeten. Vidare leder detta till att utbildning kommer vara en viktigare vara att få tag på, med ökad efterfrågan kommer även marknaden förändras. Vi kommer alltså få se ett helt förändrat samhälle när det gäller utbildningar och yrkesval.

Jmf. Industrialiseringen.
Citera
2012-07-13, 11:28
Medlem
BengtZzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stevie
Resultatet inom den närmaste framtiden är att mekaniska arbeten ersätts allt mer och mer av robotar. Detta innebär att det kommer bli svårare att få arbete inom sådana arbeten. Detta kan vara allt från lagerarbeten till fabriksarbeten. Vidare leder detta till att utbildning kommer vara en viktigare vara att få tag på, med ökad efterfrågan kommer även marknaden förändras. Vi kommer alltså få se ett helt förändrat samhälle när det gäller utbildningar och yrkesval.

Jmf. Industrialiseringen.
Precis så tror jag också.
Citera
2012-07-13, 19:51
Medlem
Fris avatar
Jag tror att det kan bli tvärtom! Mekaniska arbeten och lagerhantering utförs bara med allt mer avancerade verktyg, som är lättare att sköta så att det krävs mindre utbildning. Jämför en skomakarmästare på medeltiden med nån som sköter en limmaskin i en skofabrik idag. Eller en bågskytt med en musketör, för att ta ett klassiskt exempel på hur teknik förenklat så att kreti och pleti kunde klara av den utan inlärning från barnsben.
Senast redigerad av Fri 2012-07-13 kl. 19:53.
Citera
2012-07-21, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Jag tror att det kan bli tvärtom! Mekaniska arbeten och lagerhantering utförs bara med allt mer avancerade verktyg, som är lättare att sköta så att det krävs mindre utbildning. Jämför en skomakarmästare på medeltiden med nån som sköter en limmaskin i en skofabrik idag. Eller en bågskytt med en musketör, för att ta ett klassiskt exempel på hur teknik förenklat så att kreti och pleti kunde klara av den utan inlärning från barnsben.

Du har på sett och vis rätt, men det finns problem när vi tar det till sin spets.
När du har gjort det så enkelt för kreti att han bara behöver trycka på en knapp, varför ska han då finnas kvar?

Den sista biten av automation börjar just nu bli tekniskt möjlig.
Även i klassiska låglöneländer som t.ex kina börjar man kraftigt automatisera industrin nu.

Det finns en ribba på intelligens för arbeten som vi sakta höjer hela tiden.
Förr eller senare står 30% av populationen permanent utan jobb.
Troligtvis med sociala omvälvningar som följd.

Medborgarlön i slutändan?
Citera
2012-07-21, 15:05
Medlem
Fris avatar
Risbönder i Kina som inte kan mer än så riskorn, har blivit teknologer som bygger platt-TV:n åt oss som vi bara kan häpna över hur fantastiskt vackra de är. Vilket de ju faktiskt är, de visar oss de mest underbara och spännande saker. Den tekniska utvecklingen har alltså inte fått dem att arbeta mindre, utan tvärtom att arbeta mer.

Idéen om att teknisk utveckling skulle få människor att arbeta mindre, är inte utesluten. Men hittills i historien har vi inte sett någon antydan till att den skulle stämma överens med verkligheten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in