2012-12-18, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAXIDRIVER020
Du skrev Men man måste vara svagbegåvad för att inte kunna se hur dessa två har formulerat verk som vida överstiger det som står att finna i Koranen. Jag uppfatta det som att mängden är mer betydelsefull än vara korrekt? Förklara för mig om jag har missuppfattat dig.

Nej det har absolut inget med mängd att göra, även om jag är lite faschinerad av att du kallar fyra luddiga verser för "stringent resonemang".

Om du läser Aristoteles History of Animals så inser du nog varför han ofta anses vara en av skaparna till den moderna biologiska vetenskapen. Sättet han dissikerade allt från ägg till levande djur och förde nogranna anteckningar, hur han drog slutsatser och analyserade. Vist blev det galet ibland, oftast när han försökte trycka in Gud i sitt resonemang. Men vissa saker, så som navelsträngen var han först med att beskriva.

Det utesluter dock inte att han var först med detta resonemang, människan då var som sagt nästintill identisk men människan idag. Men han var en av dem första att författa något som kan likställas med en vetenskaplig artikel.
Citera
2012-12-18, 21:13
Medlem
BoyGoneBads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Handfast
Skojar du? Vad är det för ologiskt med resonemanget "Författaren till Koranen besatt antingen förmågan att tänka logiskt och lista ut det som flertalet människor redan listat ut före honom, eller så kopierade han/hon ett befintligt verk"

Du menar att det resonemanget är mer ologiskt än att "En arab fick informationen av en ärkeängel som han pratade med i en grotta!"?

På vilket sätt hävdar du att ditt resonemang har ett fördelaktigare bevisunderlag?

Because he read it in a book.

Det är helt enkelt inget ologiskt med det hela, sett ur en muslims synvinkel.
Människor som bevisligen funnits och bevisligen har besuttit kunskapen OCH
har varit i området/översatt åt folk i området är knappast lika vederhäfitigt
som en ärkeängel som kommer ner till en analfabetpedofil och berättar hur
det EGENTLIGEN ligger till.

Det måste du väl ändå förstå.
Citera
2012-12-18, 21:26
Medlem
Citat:

På samma sätt så som du dvs inget bevis behövs för att sammanbinda X och Y

Exakt, jag tycker det låter mera logiskt att araberna lyckades dra i stort sett samma logiska slutsattser som så många människor före dem, eller plagierat ett befintligt verk. Du tycker att det låter mera logiskt med ärkeängeln och grottan!
Citera
2012-12-18, 21:27
Medlem
traderns avatar
http://en.wikipedia.org/wiki/Russell's_teapot
Citera
2012-12-18, 21:37
Medlem
TAXIDRIVER020s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
För att de påstås vara förmedlade av Gud. Eller vad menar du?
Ja. Så långt är jag med dig, men sen då varför skulle det kräva 2000 sidor om fosterutveckling?

Citat:
Läs igen. Jag påstår inte att han är muslim (eftersom det vore felaktigt) jag kritiserar heller inte hans utbildning eller arbete inom embryologi (eftersom det vore fel och förmätet). Jag säger att en god utbildning inte är någon garant för religiösa vanföreställningar - om han påstår att Gud MÅSTE ha givit upphov till Koranens fyra fosterverser anser jag att han utgör ett exempel på det.
En god utbildning är inte en garanti för någonting annat än att man är bildat just inom det området. Ja, givet rätt information som beskriver den inre utveckling endast kan skådas med mikroskop. Men, araberna kanske bara hade tur?
Citera
2012-12-18, 21:54
Medlem
TAXIDRIVER020s avatar
Citat:
Nej det har absolut inget med mängd att göra, även om jag är lite faschinerad av att du kallar fyra luddiga verser för "stringent resonemang".
Om du läser Aristoteles History of Animals så inser du nog varför han ofta anses vara en av skaparna till den moderna biologiska vetenskapen. Sättet han dissikerade allt från ägg till levande djur och förde nogranna anteckningar, hur han drog slutsatser och analyserade. Vist blev det galet ibland, oftast när han försökte trycka in Gud i sitt resonemang. Men vissa saker, så som navelsträngen var han först med att beskriva.
Det utesluter dock inte att han var först med detta resonemang, människan då var som sagt nästintill identisk men människan idag. Men han var en av dem första att författa något som kan likställas med en vetenskaplig artikel.
Ok. Arstotelses var mycket duktig och la grunden för modern biologi men hade förstås fel ibland. Han är ju trots allt bara en människa. Men, vad har detta för relevans till att X är likt Y och X såldes kommer Y från X trots att X och Y skiljer sig på dom felaktiga punkter?
Citera
2012-12-18, 21:57
Medlem
TAXIDRIVER020s avatar
Citat:
Exakt, jag tycker det låter mera logiskt att araberna lyckades dra i stort sett samma logiska slutsattser som så många människor före dem, eller plagierat ett befintligt verk. Du tycker att det låter mera logiskt med ärkeängeln och grottan!
Ja och detta pga att ett MIKROSKOP är nödvändig för att övt kunna komma i närheten av en korrekt beskrivning av fostrets inre utveckling. Är jag otydlig eller varför upprepa ni er?
Citera
2012-12-18, 22:10
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ja, givet rätt information som beskriver den inre utveckling endast kan skådas med mikroskop. Men, araberna kanske bara hade tur?

Men nu får du väl ändå ge dig. Vilken inre utveckling? Varför skulle någon av skrivningarna i Koranens fyra fosterverser skulle kräva ett mikroskop eller en konversation med ängeln Gabriel?
Citera
2012-12-18, 22:15
Medlem
Citat:
Ja och detta pga att ett MIKROSKOP är nödvändig för att övt kunna komma i närheten av en korrekt beskrivning av fostrets inre utveckling. Är jag otydlig eller varför upprepa ni er?

En korrekt beskrivning av inre utveckling? Vilken av dessa fyra verser syftar du på?
Citera
2012-12-18, 22:17
Medlem
TAXIDRIVER020s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Men nu får du väl ändå ge dig. Vilken inre utveckling? Varför skulle någon av skrivningarna i Koranens fyra fosterverser skulle kräva ett mikroskop eller en konversation med ängeln Gabriel?
Jag tänker inte inleda ännu en session av cirkelargumentation. Jag avsluta med att om ingen mikroskop hade varit nödvändig så skulle inte heller embryologer påstå att informationen är otidsenlig.

Allt väl.

Edit:
Citat:
En korrekt beskrivning av inre utveckling? Vilken av dessa fyra verser syftar du på?
Citera
2012-12-18, 22:17
Medlem
Citat:
Ok. Arstotelses var mycket duktig och la grunden för modern biologi men hade förstås fel ibland. Han är ju trots allt bara en människa. Men, vad har detta för relevans till att X är likt Y och X såldes kommer Y från X trots att X och Y skiljer sig på dom felaktiga punkter?

Ja och varför håller du det för orimligt att araber skulle vara oförmögna till samma slutledningsförmåga som både Aristoteles och Galen besatt? Även om det är otroligt orättvist att jämföra fyra luddiga verser med vetenskapliga artiklar.
Citera
2012-12-18, 22:20
Medlem
TAXIDRIVER020s avatar
Citat:
Ja och varför håller du det för orimligt att araber skulle vara oförmögna till samma slutledningsförmåga som både Aristoteles och Galen besatt? Även om det är otroligt orättvist att jämföra fyra luddiga verser med vetenskapliga artiklar.
Av samma skäl som genombrott inom DNA forskning inte kom förrän uppfinning av avancerade hjälpmedel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in