Citat:
Ursprungligen postat av
Duramater
Ja det borde vara det. Jag följer sanningen därför ser jag skeptisk till allt som inte kan bevisas. Att man t.ex följer en religion bara för gemenskapen är fel. Man ska inte argumentera för att en religion är bättre än en annan genom att säga; "Islam har 1,57 miljarder följare därför är den mer sann och riktig än x(x=fiktiv religion) som bara har 10 miljoner följare".
Vi som deltagit i tråden länge har redan stött och blött alla fallacys som används av religiösa. Argument of popularity har varit ett återkommande samtalsämne. Du har givetvis rätt i vad du skriver men det har inte hjälpt denna tråd innan och kommer sannolikt inte göra det framöver heller. Diskussionen har som påpekats börjat i fel ände med omvänd bevisbörda i trådens rubrik, Russel's teapot har tagits upp men ignorerats av IP och andra fundamentalister som även haft en tendens att drabbas av selektiv minnesförlust då och då vilket lett till att diskussionen ofta behöver tas om från början. Så det har blivit en lång diskussion om något som egentligen inte förtjänar mer än ett par rader.
Något stil med vad du skriver borde vara fullt tillräckligt för vilken rationell människa som helst. Problemet med religion och främst trosläror är däremot att rationalitet åker ut genom fönstret i samma sekund som någon tar en helig text på allvar.
Vissa behöver religion för att berättiga sin existens och hantera sin rädsla för döden vilket jag tycker är ok. Att däremot skrämma andra till att underkasta sig samma dumheter är enligt mig förkastligt, oavsett vilken indoktrinerande smörja man väljer att predika. Det stör mig lika mycket att höra kyrklockor som böneutrop från en moské.
/Nocet