2013-11-09, 16:03
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baylife
They are back! http://www.youtube.com/watch?v=gmcOu9dsZqY och http://www.youtube.com/watch?v=W_I0IAERoRg
Kan du berätta vad som sägs? Kan inte se videor.
Citera
2013-11-09, 16:44
Medlem
Nocets avatar
Citat:
They are back! http://www.youtube.com/watch?v=gmcOu9dsZqY och http://www.youtube.com/watch?v=W_I0IAERoRg

Det där går inte ens att titta på. När de började diskutera moderjord och "påhittade gudar" så brast det för mig. Att de tittat på detta efter inspelning och fortfarande lagt upp det på youtube är ju ändå fantastiskt. Om de ändå förstod vilket hästjobb de gör för icketroende genom detta.
Citera
2013-11-09, 19:43
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kommendanten
Allt jag tänkte på här är "tide goes in, tides go out. There is no explaining that."
Jag bockade av watchmaker´s argument, falska dikotomier, argument from ignorance och ropade bingo när jag nådde meningen: evolutionen är bara en teori.
Citera
2013-11-09, 21:06
Medlem
baylifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore
Kan du berätta vad som sägs? Kan inte se videor.
Har inte tid att titta igenom dem. Om du missade deras första video så sammanfattade jag en bit här; https://www.flashback.org/sp44590673
Citera
2013-11-09, 21:12
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Har inte tid att titta igenom dem. Om du missade deras första video så sammanfattade jag en bit här; https://www.flashback.org/sp44590673
Får kolla på mobilen någon gång.
Citera
2013-11-10, 06:30
Medlem
Kommendantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Jag bockade av watchmaker´s argument, falska dikotomier, argument from ignorance och ropade bingo när jag nådde meningen: evolutionen är bara en teori.
Ska man köra dryckesspel av kass argumentation får man shotta lättöl för att inte däcka^^
Citera
2013-11-10, 14:19
Medlem
Duramaters avatar
1295 sidor pga en onödig frågeställning "Areister! Motbevisa Islam!". Redan i trådens namn så gör TS fel. Han frågar alltså ateisterna att motbevisa Islam/Gud men glömmer att bevisbördan inte ligger hos oss ateister utan hos de religiösa personer som konstaterat att gud finns.

Jag säger att jag ber och tror på en flygande spagettimonster, är det då ni som ska motbevisa mig eller är det jag som ska komma med bevis för att han finns?
Citera
2013-11-10, 14:25
Medlem
kef71s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duramater
1295 sidor pga en onödig frågeställning "Areister! Motbevisa Islam!". Redan i trådens namn så gör TS fel. Han frågar alltså ateisterna att motbevisa Islam/Gud men glömmer att bevisbördan inte ligger hos oss ateister utan hos de religiösa personer som konstaterat att gud finns.

Jag säger att jag ber och tror på en flygande spagettimonster, är det då ni som ska motbevisa mig eller är det jag som ska komma med bevis för att han finns?

Tror inte att det egentligen har så mycket med bevisbörda att göra , trots att det kanske borde vara det, utan det har väl mer med gemenskap eller hur?
Citera
2013-11-10, 14:39
Medlem
Duramaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kef71
Tror inte att det egentligen har så mycket med bevisbörda att göra , trots att det kanske borde vara det, utan det har väl mer med gemenskap eller hur?

Ja det borde vara det. Jag följer sanningen därför ser jag skeptisk till allt som inte kan bevisas. Att man t.ex följer en religion bara för gemenskapen är fel. Man ska inte argumentera för att en religion är bättre än en annan genom att säga; "Islam har 1,57 miljarder följare därför är den mer sann och riktig än x(x=fiktiv religion) som bara har 10 miljoner följare".
Citera
2013-11-10, 14:59
Medlem
kef71s avatar
Citat:
Ja det borde vara det. Jag följer sanningen därför ser jag skeptisk till allt som inte kan bevisas. Att man t.ex följer en religion bara för gemenskapen är fel. Man ska inte argumentera för att en religion är bättre än en annan genom att säga; "Islam har 1,57 miljarder följare därför är den mer sann och riktig än x(x=fiktiv religion) som bara har 10 miljoner följare".

Inte en rationell människa nej, men en religiös kan.
Citera
2013-11-10, 16:05
Medlem
Nocets avatar
Citat:

Vi som deltagit i tråden länge har redan stött och blött alla fallacys som används av religiösa. Argument of popularity har varit ett återkommande samtalsämne. Du har givetvis rätt i vad du skriver men det har inte hjälpt denna tråd innan och kommer sannolikt inte göra det framöver heller. Diskussionen har som påpekats börjat i fel ände med omvänd bevisbörda i trådens rubrik, Russel's teapot har tagits upp men ignorerats av IP och andra fundamentalister som även haft en tendens att drabbas av selektiv minnesförlust då och då vilket lett till att diskussionen ofta behöver tas om från början. Så det har blivit en lång diskussion om något som egentligen inte förtjänar mer än ett par rader.

Något stil med vad du skriver borde vara fullt tillräckligt för vilken rationell människa som helst. Problemet med religion och främst trosläror är däremot att rationalitet åker ut genom fönstret i samma sekund som någon tar en helig text på allvar.

Vissa behöver religion för att berättiga sin existens och hantera sin rädsla för döden vilket jag tycker är ok. Att däremot skrämma andra till att underkasta sig samma dumheter är enligt mig förkastligt, oavsett vilken indoktrinerande smörja man väljer att predika. Det stör mig lika mycket att höra kyrklockor som böneutrop från en moské.

/Nocet
Citera
2013-11-10, 16:17
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kamelskiva92
Ni tror inte på religion, men Djävlulen existerar desamma med Gud vare sig ni vill eller inte. Det går inte ens att ställa en fråga utan att ni ungefär säger "DET ÄR SÅ JAG KÄNNER" "DET ÄR SÅ JAG TYCKER" "JAG KOMMER ALDRIG TRO PÅ SAGOR". Har ni skapat jorden och rymden? Har ni skapat er själva? Hur kan en skapelse finnas utan en skapare låter ologiskt?
Det är mycket ni är osäkra på så hur kan ni vara så säkra på att Gud inte finns?

Du kan väl inte på allvar mena, att "intelligent Design"-postulatet, "det bara är så" och strawmen om vad "bevis" är är bra 'argument'?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in