är lite novis på detta, trots att jag försöker läsa trådar och DI varje dag...
Sparat pengar under 3 års tid och samlat ihop 500.000 kr. Haft en hög inkomst så har kunnat spara mycket, dock låter jag ju inte pengarna växa när jag sover.
Vill inte ta någon risk med dessa pengar, så funderar på var jag ska placera dem? Placeringstiden är ca 1 år.
Läste om Marginalen Bank med 4 % ränta under 1 års tid? Är det en fast ränta då eller hur fungerar det?
Vill du ha obefintlig risk men endå chans till bra utveckling så köper du premieobligationer .
räntan blir inte så hög (0,5% garanterad vid insättning på 50000kr) men du har chans på en miljon kronor 2 ggr om året plus små vinster som aldrig understiger de o,5%som är garanti. Med 500K skulle din chans vara ca 1:4000 jämfört med lotto är det välgt hög chans ...
chansen på lotto är 1:6724520 ´ifos oftast lite högre vinst än en miljon
Senast redigerad av klinger75 2012-07-07 kl. 18:26.
jag hade kört på fast ränta. så länge inte banken går i konkurs så har du pengarna säkert.
kan vara förhandlingsbart med din bank men du borde kunna få ut 3%+ vilket ger dig ~15000kr på ett år.
Om du kan tänka dig att undvara pengarna ett år hade jag kört på sparkonto. Du bör kunna få över 4 procents ränta med statlig insättningsgaranti. Dvs, du får tillbaka pengarna ÄVEN om banken går i konkurs..
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!