2012-07-07, 13:03
Medlem
BigBusinesss avatar
Är det bara jag som fått känslan av att ha blivit lite lurad av hotels.com ?

Bokade via dem för en tjänsteresa, och på deras kvitton framgår ingen moms. På deras info-sida skriver de:

Citat:
Hotels.com tar inte ut moms på bokningar och kan därför inte ge dig ett momskvitto.

Din bokningsbekräftelse fungerar dock som bevis på betalningen. Skatterna som visas på bokningsbekräftelsen gäller bara eventuella skatter som hotellet har debiterat oss, t.ex. för inkvartering eller punktskatter.

Så jag är alltså körd att få tillbaka momsen för denna vistelse? Någon som har några tips?
Citera
2012-07-08, 01:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigBusiness
Är det bara jag som fått känslan av att ha blivit lite lurad av hotels.com ?

Bokade via dem för en tjänsteresa, och på deras kvitton framgår ingen moms. På deras info-sida skriver de:

Så jag är alltså körd att få tillbaka momsen för denna vistelse? Någon som har några tips?

Du får ju kvitto av hotellet.
Citera
2012-07-08, 06:18
Medlem
Bairuilongs avatar
Om Hotel.com inte debiterar dig någon moms, vad är det då för moms som du vill få tillbaka?

Mvh
Citera
2012-07-09, 18:04
Medlem
BigBusinesss avatar
Tack för svar båda!

Citat:
Ursprungligen postat av KenanM
Du får ju kvitto av hotellet.

Inte om man betalar direkt med kreditkort. Frågade bara på första hotellet, och där sa de att eftersom jag bokat via "expedia"(?) så skulle jag få kvittot av dem.

Citat:
Ursprungligen postat av Bairuilong
Om Hotel.com inte debiterar dig någon moms, vad är det då för moms som du vill få tillbaka?

Mvh

Den moms någon betalat. Hotellet måste ta ut moms på logi i Sverige. Tror inte hotels.com struntar i denna och internt bokför den som kostnad Är de bara lata och inte organisera detta, eller har de kommit på ett sätt att själva få tillbaka momsrn av svenska staten, och lägger på motsvarande summa själva? Undra på att de kan ha lägsta pris-garanti.
Citera
2012-07-14, 10:11
Medlem
Simaxs avatar
Antingen har du väl kvitto exklusive moms eller har du kvitto inklusive moms.

Som jag förstår det så får du kvitto exklusive moms. Då är det väl bara att räkna ut vilken moms du har betalat?
Citera
2012-07-14, 11:38
Medlem
BigBusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simax
Antingen har du väl kvitto exklusive moms eller har du kvitto inklusive moms.

Som jag förstår det så får du kvitto exklusive moms. Då är det väl bara att räkna ut vilken moms du har betalat?

Tack för svar!

Nää... Så får man inte göra. Momsen måste vara specificerad, med momsnummer, för att duga som moms-verifikat. :-(

Kör med booking.com i framtiden för firmabokningar. De har specat moms på mina tidigare bokningar.
Citera
2012-07-14, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigBusiness

Inte om man betalar direkt med kreditkort. Frågade bara på första hotellet, och där sa de att eftersom jag bokat via "expedia"(?) så skulle jag få kvittot av dem.

Har du testat att maila hotellet och fråga om kvittot?

Det är ju dom som ska stå för kvittot, hotels tar bara en liten avgift för att dom förmedlar kunder till respektive hotell. Jag har alltid fått kvitto från hotellet när jag bokat genom hotels i alla fall.
Citera
2013-03-22, 11:27
Medlem
removes avatar
Drar upp den här gamla tråden igen.

Ringde Hotels.com dom vägrar att ge ut något momskvitto för dom menar att det inte förekommer någon moms för att dom är ett amerikansk bolag. Ok en kostnad utan moms fine. Men ringer hotellet som det både har bokats och betalats, dom säger att dom fakturerar Hotels.com och där anges momsen.

Det känns som om Hotels.com blåser oss alla på momspengar. Nån som har mer information? Har tex. Booking.com liknande system eller får man faktiskt ett riktigt momskvitto där?
Citera
2013-03-22, 14:36
Medlem
removes avatar
Ringde skatteverket och dom hade tydligen lite anteckningar angående Hotels.com
Det verkar som det bara är en förmedlingstjänst och det är i från hotellet man ska få ut ett momskvitto. Fan vad bökigt.
Citera
2014-09-21, 16:17
Medlem
En väckning av tråden!

Nu undrar jag om någon har bokat via hotels.com och valt att betala på hotellet.
Får man kvittot från hotellet med redovisat moms eller gäller hotels.com kvittot?

Tar hotellet betalt av slutkund och inte redovisar moms till denne är väl lite olagligt?
Citera
2015-01-26, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faki
En väckning av tråden!

Nu undrar jag om någon har bokat via hotels.com och valt att betala på hotellet.
Får man kvittot från hotellet med redovisat moms eller gäller hotels.com kvittot?

Tar hotellet betalt av slutkund och inte redovisar moms till denne är väl lite olagligt?

Man får kvitto från hotellet med redovisad moms, precis som vanligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in