Citat:
Ursprungligen postat av Charmaine
Håller helt med dig. En journalist som gör så förtjänar naturligtvis ingen respekt. Men han eller hon förtjänar heller inte att utsättas för våldshandlingar, eller hot om sådana.
Jag håller också med om SD troligtvis inte får en rättvis behandling i media. Men som vi kunde läsa i länken i första inlägget fick heller inte FI det. Det finns säkert exempel på andra tillfällen då olika partier fått en orättvis bild i media, NyDemokrati blev inte alltid rättvist bemötta heller.
Även om det naturligtvis inte är rätt är det nog sådant som har hänt och kommer att hända andra partier i framtiden. Men detta ger inte företrädare för partierna grönt kort att hota journalister.
Huruvida FI inte fick rättvis behandling är inte ett starkt argument. Uttrycket "två fel gör inte ett rätt" håller jag inte som en universell sanning, dock anser jag att i det här fallet är det applicerbart. Bara för att journalisterna tidigare varit falska så kan man givetvis inte acceptera att dom fortsätter med sina lögner och förvanskningar. Någon gång måste man säga ifrån, och att det blev på ett sätt som var obehagligt för dom har dom själva ställt till.
Jag har hittills inte sett några bevis på att
företrädare för partierna hotat journalister. Bara påståenden om hot från "svansen" av sympatisörer. Det är inte riktigt samma sak som att partiet hotar. Hade bevis på att ledande partimedlemmar hotat framkommit hade jag dock ansett att viss rensning i leden hade varit befogad. Därtill vet vi inte hur hoten sett ut, även om en del säkert varit allvarliga misstänker jag att de flesta varit ifrågasättande och kanske uttryckt en önskan att personen förlorar jobbet. Den typen av "hotelser" anser jag vara legitim då den skada en journalist driven av en politisk agenda kan ställa till är omfattande, och kan leda till att många Svenskar drabbas av grova brott som kunnat undvikas om rapporteringen varit mer saklig.
Jag anser helt enkelt att en journalist som genom ideologiskt "mörkande" kan anses orsaka fler brottsoffer, ska anses medskyldig till dessa brott och straffas för det.