• 1
  • 2
2012-07-06, 22:47
Medlem
Zhirgoyts avatar
Jag har haft en liten tanke på att skapa en program-utvecklingssällskap. Någon slags sluten, liten grupp utvecklare med olika skills som tillsammans sysslar med små projekt. Jag tänker mig en hemsida som är ganska mycket "låst" med inlogg för de som är med i gruppen. "Sällskapet" skall vara en väldigt tajt grupp människor som pratar på skype och liknande, verkligen lär känna varandra. Lite som ett kooperativ, fast mer med målet att lära sig mer och göra roliga projekt tillsammans.

Frågan är, tror ni att detta skulle kunna funka och vad tror ni i så fall borde finnas med?

Ansvarsfriskrivning: FB-regler gör att jag inte kan annonsera efter medlemmar, därför undanber jag från förfrågningar att eventuellt få vara med i "sällskapet" i framtiden.
Citera
2012-07-06, 22:51
Medlem
ChefRamsays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zhirgoyt
Jag har haft en liten tanke på att skapa en program-utvecklingssällskap. Någon slags sluten, liten grupp utvecklare med olika skills som tillsammans sysslar med små projekt. Jag tänker mig en hemsida som är ganska mycket "låst" med inlogg för de som är med i gruppen. "Sällskapet" skall vara en väldigt tajt grupp människor som pratar på skype och liknande, verkligen lär känna varandra. Lite som ett kooperativ, fast mer med målet att lära sig mer och göra roliga projekt tillsammans.

Frågan är, tror ni att detta skulle kunna funka och vad tror ni i så fall borde finnas med?

Ansvarsfriskrivning: FB-regler gör att jag inte kan annonsera efter medlemmar, därför undanber jag från förfrågningar att eventuellt få vara med i "sällskapet" i framtiden.
Bara att kontakta folk på olika forum och göra en marknadsundersökning.

Tillslut så nappar någon.

Det du kan göra är väl att langa lite kriterier och vad du hade tänkt dig för projekt. Så som det ser ut nu så kan man tro att du letar efter LEET hackerZ.

MVH
Citera
2012-07-06, 23:19
Medlem
Der_Richters avatar
Låter lite som http://www.konsultkollektivet.se förutom att det verkar vara slutet nätverk för aktiva konsulter specifikt... Men din ide kan funka om man kan samsas kring ett gemensamt projekt...
Citera
2012-07-06, 23:31
Medlem
rwxXstugos avatar
Leta efter folk i relevanta kanaler på IRC.
Citera
2012-07-06, 23:34
Medlem
Zhirgoyts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChefRamsay
Bara att kontakta folk på olika forum och göra en marknadsundersökning.

Tillslut så nappar någon.

Det du kan göra är väl att langa lite kriterier och vad du hade tänkt dig för projekt. Så som det ser ut nu så kan man tro att du letar efter LEET hackerZ.

MVH

Alltså jag hade tänkt mig folk som är aktiva inom webbutveckling/iOS/android-utveckling för kreative projekt. Inte så mycket leet hackerZ tyvärr

Citat:
Ursprungligen postat av Der_Richter
Låter lite som http://www.konsultkollektivet.se förutom att det verkar vara slutet nätverk för aktiva konsulter specifikt... Men din ide kan funka om man kan samsas kring ett gemensamt projekt...

Ja lite sånt, fast man skulle inte ta projekt/betalt av folk utan mer jobba på idéer som medlemmarna själva har.

Citat:
Ursprungligen postat av rwxXstugo
Leta efter folk i relevanta kanaler på IRC.

Det var ju en bra idé, tack!
Citera
2012-07-06, 23:47
Medlem
ChefRamsays avatar
Citat:
Alltså jag hade tänkt mig folk som är aktiva inom webbutveckling/iOS/android-utveckling för kreative projekt. Inte så mycket leet hackerZ tyvärr

Ja lite sånt, fast man skulle inte ta projekt/betalt av folk utan mer jobba på idéer som medlemmarna själva har.

Det var ju en bra idé, tack!
Jojo, det förstår jag men syftade snarare på hur du la fram det hela.
Citera
2012-07-06, 23:53
Medlem
Zhirgoyts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChefRamsay
Jojo, det förstår jag men syftade snarare på hur du la fram det hela.

Mmm, jag förstår. Skall försöka sätta ihop en bättre beskrivning.
Citera
2012-07-10, 17:20
Medlem
Rursuss avatar
Citat:

Nja, jag tror att sådana sällskap bygger man upp runt ett väldefinierat projekt. Då gäller frågan, har du något speciellt sorts projekt i åtanke? I så fall, bygg upp en prototyp och samla på dig kompisar som kan hjälpa till och bygga vidare. Tajta sällskap bygger man kring väldefinierade projekt, lösa sällskap runt tekniker, t.ex. C++-programmering, webbyggnation, PC-installation, databastekniker, SQL, etc.. men sådana lösa sällskap måste vara öppna så att det blir lätt för folk att ansluta sig.
Citera
2012-07-10, 22:26
Medlem
Forgs avatar
Jag tycker det låter som ett kul projekt!

Skulle lätt kunna haka på att bygga någon form av sajt där man kan skapa en profil som utvecklare, gå med i /skapa olika grupper som är som ett sällskap och sedan ha projekt som visas och beskrivs så att andra utvecklare kan vara med.

När man är i ett projekt kan man ha en "wall" eller liknande där man kan skriva saker om projektet. Kod kan man ha på github eller något.
Citera
2012-07-11, 13:25
Medlem
MisterFives avatar
Kul initiativ! Skulle kunna tänka mig att vara med, har inga expertkunskaper men är man med i något sådant så blir man ju motiverad att utvecklas
Citera
2012-07-11, 23:59
Medlem
Detta är väl mer eller mindre vad jag letar efter. Blir rätt tungt att sitta ensam med en kopp kaffe på natten och utveckla själv. Blir mycket bättre med trevligt sällskaps i en härlig miljö.

Att lära sig av varandra och utveckla nya spännande projekt är i sin tur också ett +.
Citera
2012-07-12, 00:01
Medlem
wotofokos avatar
Tror en bra utgångspunkt kan vara ett open source-projekt där medlemmarna i gruppen står för den huvudsakliga utvecklingen men också kvalitetssäkring och testing av bidrag från externa utvecklare.

Detta kommer ju även locka folk till gruppen och du/ni har ett bra sätt att se om de är kvalificerade nog genom deras kod/idéer till projektet.

För att komma på ett bra projekt kan du fundera över en nischad typ webbplats/plattform som man skulle behöva bygga från scratch i vanliga fall. (Rekommenderar att välja något som är krångligt att bygga med WordPress).
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in