• 5
  • 6
2012-12-14, 02:53
Medlem
ATreeForMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SunnySunday
Osäker på vad du menar men "tyvärr" på slutet dock. Det är nödvändigt både för ens egna sanning i sig själv att göra slut med inprintade normer och värderingar som hindrar oss från att leva och för mänskligheten som helhet. Vi människor drivs av fördomar/fantasier om verkligheten som har spridit sig som en sjukdom över jorden vilket skapar krig och konflikter. Konflikter i sig själv och konflikter mot andra människor. Har spridit sig i alla tider, den osanna sanningen går i arv. Alla har sin egen sanning, tyvärr är den sanningen felaktig hos 99% av alla människor. Den är påhittad fantasi om den mentala bilden av oss själva, som hindrar oss från att se verkligheten för vad den är. Hindrar oss från att finna harmoni i vardagen, hindrar oss från att förstå oss själva och andra, hindrar oss från att älska varandra. Det är den oändliga dumheten som einstein uttryckte det. Oförmågan att följa lyckan i livet, då vi hellre följer vår egen sanning än vad våra sinnen talar om för oss. Ångest, stress, depressioner och annat lidande.

Vet inte om du förstår detta dock. gör du?

Exakt, tyvärr så kommer de tankarna, anser du att det gett dig en konstruktiv frid?
Citera
2012-12-14, 04:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ATreeForMe
Exakt, tyvärr så kommer de tankarna, anser du att det gett dig en konstruktiv frid?

Första gången jag förstod rädslan och hur samhället har format mig så lyckades jag också distansera mig från det. Upplevde då total harmoni/frihet/nirvana. Förstod vem jag var osv. Upplevde äkta kärlek till omvärlden.

Föll dock tillbaka till gamla "vanliga" vilket såklart har gjort mig frustrerad. Vetskapen hur livet kan levas, oförmågan att komma tillbaka skapar viss stress, det stämmer. Men jag skulle aldrig någonsin vilja få den insikten ogjord. Lever hellre ett liv med förståelse och lidande, än glad och dum. Kan låta konstigt men.
Skillnaden är egentligen bara att jag förstår att jag lider, de gör inte de andra, för de är så psykotiska och kopplar bort känslor osv. De har inte sett vad som finns. Potentialen i oss själva är enorm.

Är dessutom övertygad om att jag kommer lyckas bryta mig lös från galenskaperna åter igen.
Senast redigerad av SunnySunday 2012-12-14 kl. 04:23.
Citera
2012-12-16, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frozendragon

Men främst vill jag fråga er som anser att ni har stark moral hur ni ens kan tycka det. Jag är övertygade att ni skulle till och med döda om rätt situation presenterade sig.

Det finns flertalet mænniskor jag hade mørdat om jag var sæker på att jag kunde komma undan med det. Det går inte i strid med min høga moral. Jag anser tom att jag vore en syndare mot min egna moral om jag inte mørdat dessa mænniskor nær jag tom hade øppet mål. Hur det kan eller ikke kan gå ihop før dig vet jag inte, men det verkar som om du tror att vad som ær bra eller dålig moral ær något objektivt som alla ær øverrens om. Det ær det alltså inte.
Citera
2012-12-16, 15:58
Medlem
MrAtomics avatar
Citat:

Moral är något som inte existerar. Folk pratar om det eftersom 1. De vill att andra ska bete sig så men egentligen skulle de inte följa det personligen om de hade valet att sluta följa det och ingen annan kunde. (kontroll över andra människor) 2. De är rädda för vad andra tänker om dem så de talar inte om det.

Jag skulle inte ha det minst problem att sno något eller ens mörda någon om jag visst att jag skulle kunna komma undan med det. Moral existerar inte och faller oftast på sin egen orimlighet. Ju tidigare man inser att det inte finns inge regler att följa bara olika val med olika konsekvenser desto bättre. Och med detta faller hela iden med polis och rättsväsen samman så denna tråd är lite till er som jobbar med det hur kännes det att slösa bort er liv på något så meningslöst?

Men främst vill jag fråga er som anser att ni har stark moral hur ni ens kan tycka det. Jag är övertygade att ni skulle till och med döda om rätt situation presenterade sig.

Hmm låter som en psykopats funderingar. Eftersom empati är ett existerande fenomen, du kanske inte tror på det heller i och för sig och om föregående mening är korrekt så gör du inte det.

De flesta människor har förmågan att känna med andra människor, de kan sympatisera, känna igen eller på andra sätt förstå andra människors lidande. Därigenom har moral en betydelse även bortom mitt eget behov för lagar och normer för att ha trygghet i livet.

Jag skulle aldrig vilja springa runt i stan och våldta, råna och döda människor även om ingen annan kunde göra något åt det. Det största skälet jag inte gör det är för att jag inte vill skada andra människor, förövrigt finns det massor av tillfällen vi kan komma undan med stöld och även mord om vi skulle vilja det.
Citera
2013-01-08, 22:58
Medlem
ATreeForMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SunnySunday
Första gången jag förstod rädslan och hur samhället har format mig så lyckades jag också distansera mig från det. Upplevde då total harmoni/frihet/nirvana. Förstod vem jag var osv. Upplevde äkta kärlek till omvärlden.

Föll dock tillbaka till gamla "vanliga" vilket såklart har gjort mig frustrerad. Vetskapen hur livet kan levas, oförmågan att komma tillbaka skapar viss stress, det stämmer. Men jag skulle aldrig någonsin vilja få den insikten ogjord. Lever hellre ett liv med förståelse och lidande, än glad och dum. Kan låta konstigt men.
Skillnaden är egentligen bara att jag förstår att jag lider, de gör inte de andra, för de är så psykotiska och kopplar bort känslor osv. De har inte sett vad som finns. Potentialen i oss själva är enorm.

Är dessutom övertygad om att jag kommer lyckas bryta mig lös från galenskaperna åter igen.

Som du själv skriver så skapar även lidelsen en fundamentalism av frihet, intillegens och förståelse som du uppenbarligen prissätter väldigt högt, trots smärtan. Det är bördan av intilligens. Alla människor av hyfsat slag har upplevt illusionernas fall, och det är ingen "walk in the park", sen varierar det otroligt för alla, men rent generellt så är det de mest intillegenta som slås hårdast, så om du har igenkännande av det borde du klappa dig om ryggen.
Citera
2013-01-09, 01:44
Medlem
Det är sant att moral inte existerar som objekt, vi kan inte mäta det i form av djup och storlek eller väga dess vikt.

Tankar finns dock i alla människor, det formar deras kropp och kommande handlingar.

Moral är en liten grupps överenskommelse om en sedvänja,
En moral är inte personlig, för jag kan lätt hitta på saker som saknar anknytning till andras värderingar.. tex mörda någon kan vara moraliskt för mig, men inte för dig,
Hela tiden så jämför vi mot en mindre grupp, våra egna och letar kunskap om vad som är vettigt och för vilket ändamål.

Nu lever inte vi ensamma utan kunskap, utan får kunskap och väreringar, som blir moral

Ja moral existerar som värdering.
Citera
2013-01-09, 02:00
Medlem
Finns upplevesler ? -Ja
finns värderingar ? - Ja

finns moral som värdering - Ja
Upplever människor rätt och fel - Ja

Men vi upplever dem olika.
Citera
2013-01-12, 12:45
Medlem
Rursuss avatar
Citat:
Moral är något som inte existerar. Folk pratar om det eftersom 1. De vill att andra ska bete sig så men egentligen skulle de inte följa det personligen om de hade valet att sluta följa det och ingen annan kunde. (kontroll över andra människor) 2. De är rädda för vad andra tänker om dem så de talar inte om det.

Du menar att moral inte är en materiell sak som vi kan ta på? Om nu människor pratar och genomför moral, samt straffar dem som beter sig omoraliskt, finns det då inte som en relation? Som en föreställning i människors huvud?
Citera
2013-01-12, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av doeiaids
Att mörda någon har dock främst med den naturliga empati som människor har och inte någon moral
Viss moral är viktig. "An it harm none, do what ye will" typ så
Empati är den naturliga grundläggande moralen vi anpassar empatin till vår omgivning och sociliserar denna med andra indevider genom anpassning till miljön.
Citera
2013-01-12, 17:25
Medlem
PatrickBATMAN.s avatar
"there only as good as the world allows them to be" - the joker

jag tycker detta citat summerar moral på ett ganska bra sätt.
så länge folk kan leva sitt liv bekvämt med oändliga resurser så finns det inga problem. men när turen vänder och det blir svåra tider så gör människor allt för att överleva.
Citera
2013-01-12, 18:20
Medlem
dannievegass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swigge
Det är sant att moral inte existerar som objekt, vi kan inte mäta det i form av djup och storlek eller väga dess vikt.

Tankar finns dock i alla människor, det formar deras kropp och kommande handlingar.

Vi kan analysera,mäta och kartlägga Moral.

Citat:
Moral är en liten grupps överenskommelse om en sedvänja,En moral är inte personlig, för jag kan lätt hitta på saker som saknar anknytning till andras värderingar

Nej. En överenskommelse om en sedvänja är ett beteende, inte moral och vad spelar det för roll om din moral saknar anknytning till andras värderingar? Moral skapas inifrån, med mandat ifrån personliga motivationer och värderingar. Det du pratar om är flockmentalitet.

Citat:
Hela tiden så jämför vi mot en mindre grupp, våra egna och letar kunskap om vad som är vettigt och för vilket ändamål.

Correctomundo. Om du menar "jämför vi mot en mindre grupp" som i att vi tar hänsyn till andra människor i konstruktionen av värdestrukturer inom moralen.

Citat:
Ja moral existerar som värdering.

Nu föll du på mållinjen. Moral utgör ett värdesystem. Det är alltså ingen värdering i sig själv.
Citera
2013-01-12, 22:47
Medlem
Citat:

Jag skulle inte ha det minst problem att sno något eller ens mörda någon om jag visst att jag skulle kunna komma undan med det. Moral existerar inte och faller oftast på sin egen orimlighet. Ju tidigare man inser att det inte finns inge regler att följa bara olika val med olika konsekvenser desto bättre. Och med detta faller hela iden med polis och rättsväsen samman så denna tråd är lite till er som jobbar med det hur kännes det att slösa bort er liv på något så meningslöst?

Du är nihilist eller hur.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in