2012-07-06, 11:08
Medlem
Kent_Milles avatar
Hej!

Jag har ett AMD Radeon HD7850 2GB grafikkort i min dator, som jag tidigare kört två skärmar till (en genom DVI-utgången till VGA-ingången i skärmen, och en från HDMI-utgången till HDMI i skärmen). Nu har jag införskaffat ännu en likadan skärm, som jag kopplat in från grafikkkortets mini displayport-utgång, genom en DP-till-HDMI-adapter till skärmens HDMI-ingång. Kan tillägga att alla skärmarna är likadana 23" 1080P-skärmar från AOC.

Problemet är att jag bara får två av skärmarna att fungera samtidigt. Jag kan välja vilka av skärmarna jag vill använda, och alla funkar, så det är ingen speciell skärm det är fel på, men det är bara två som fungerar samtidigt. Jag har läst lite på olika forum och många har pratat om att man behöver minst en "aktiv adapter" för att det ska fungera med 3 skärmar till Radeon-kort. Frågan är då bara vilken av skärmarna som behöver en aktiv adapter, eller kan det vara något annat som jag har gjort fel i min installation av skärmarna?

Är det någon som har någon erfarenhet eller svar på det här problemet?

Tack på förhand!
Citera
2012-07-06, 11:14
Medlem
cammos avatar
Ska du ha fler än två måste alla sitta i DisplayPort och använda en speciellt splitter och Eyefinity.

http://www.amd.com/us/products/techn...x#hdmi-vga-dvi
Citera
2012-07-06, 11:17
Medlem
Kent_Milles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cammo
Ska du ha fler än två måste alla sitta i DisplayPort och använda Eyefinity.

Är du säker på det? Jag har nämligen bara 2 DisplayPort-portar (+ 1 hdmi och 1 DVI), och Eyefinity är väl bara till för att simulera att alla ens skärmar är "en stor skärm" (dvs så att man kan spela spel över alla tre skärmarna)? Jag vill bara utöka skrivbordet till de 3 skärmarna, och det tror jag ska fungera utan Eyefinity...
Citera
2012-07-06, 11:36
Medlem
Kent_Milles avatar
"> Two display outputs of either DVI, HDMI, or VGA can be combined with DisplayPort outputs to run
up to a total of six monitors per GPU."

Står det i Eyefinity-manualen, så det borde funka att kombinera de olika utgångarna. Skumt!
Citera
2012-07-06, 11:48
Medlem
Kent_Milles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kent_Mille
"> Two display outputs of either DVI, HDMI, or VGA can be combined with DisplayPort outputs to run
up to a total of six monitors per GPU."

Okej, det verkar vara så att när DisplayPort-adaptern är passiv (som min är), så känner grafikkortet av den som en HDMI/DVI-kabel, och eftersom det bara går att använda två skärmar via HDMI och DVI, så fungerar det inte. Därför behöver man alltså en aktiv DisplayPort till DVI/HDMI-adapter, så att grafikkkortet ska känna av adaptern som en vanlig DisplayPort-ingång. Får testa att köpa en aktiv adapter med andra ord.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in