2012-07-06, 07:20
Medlem
foppatoffel.s avatar
Tjena gott folk.

Tänkte köpa en jobb-pendlar-bil kontant utan lån. Säg att bilhandlaren vill ha 58.000 kr och jag ger honom 50.000 kr kontant (betalar med kort eller kontanter). Är detta en bilhandlare går med på eller är det för mycket rabatt? hur mycket är det möjligt att få ner priset enbart genom att göra affären snabbt, enkelt och utan lån?

Gärna snabba svar
Citera
2012-07-06, 07:57
Medlem
Svår fråga men vi lyckades nyligen pruta 30.000. Då handlar det iofs om en helt ny bil.
Citera
2012-07-06, 08:10
Medlem
Forbliranonyms avatar
Klart det går, säg att du vill ha en snabb affär. Så kommer han bli tänd om du sen slänger upp 50 kommer han dessutom inte kunna tacka nej.
Citera
2012-07-06, 08:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av foppatoffel.
Tjena gott folk.

Tänkte köpa en jobb-pendlar-bil kontant utan lån. Säg att bilhandlaren vill ha 58.000 kr och jag ger honom 50.000 kr kontant (betalar med kort eller kontanter). Är detta en bilhandlare går med på eller är det för mycket rabatt? hur mycket är det möjligt att få ner priset enbart genom att göra affären snabbt, enkelt och utan lån?

Gärna snabba svar

Inte jättmycket, säljaren får provision på avbetalningsplanen från finansbolaget...
Citera
2012-07-06, 08:50
Medlem
Adazanims avatar
Det beror på om du är ziegenare eller inte.
Citera
2012-07-06, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hösten
Inte jättmycket, säljaren får provision på avbetalningsplanen från finansbolaget...
Nu när vi är inne på det där med lån vs. "cash is king" har jag noterad att det har kommit en del handlare på blocket som annonserar med "Finansiering med 0kr kontantinsats och 0% ränta" hur är detta möjligt? Jag menar de som finansierar gör det väl inte gratis.
Citera
2012-07-06, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyttnick
Nu när vi är inne på det där med lån vs. "cash is king" har jag noterad att det har kommit en del handlare på blocket som annonserar med "Finansiering med 0kr kontantinsats och 0% ränta" hur är detta möjligt? Jag menar de som finansierar gör det väl inte gratis.

Ofta kommer det aviavgifter och uppläggnignsavgifter.

Så säg 495 i upplägningsavgift, och sedan 19/29kr per månad i aviavgift.

För att ¨återgå till topic, det är jättesvårt att säga. Det beror helt på hur länge handlaren har haft bilen, hur mycket kunder han har osv osv.

Har han haft en bil i 2-3 dagar, ja då är han nog inte benägen att pruta, men har han haft samma bil ståendes i 2-3 månader, då vill de nog ofta bli av med den.
Citera
2012-07-06, 09:40
Medlem
P55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyttnick

Ja, som holf säger så kommer det till avgifter. Men dom här krediterna är inte avbetalning i sig utan en fristående kredit eller vanligt blancolån. Därför kan man kringgå kravet på kontantinsats.
Citera
2012-07-06, 10:22
Medlem
EvilGuys avatar
Huruvida du kan pruta 15% eller inte beror både på handlare och bilmodell så det är svårt att säga på rak arm.

Angående finansieringsformer med 0% ränta (och eventuellt 0:- kontant) så kan man vara rätt säker på att bilen i fråga är 5-10% dyrare än den borde och de därigenom tjänar sina pengar på detta vis.
Citera
2012-07-06, 12:58
Medlem
T5Racings avatar
Diskutera skavanker . Ligger bilen ute för 58k kan du få ner till 55 k om den stått en vecka . Dom vill bli av med vissa bilar snabbt
Citera
2012-07-06, 20:43
Medlem
hesons avatar
Om bilen stått ett tag kan skambud gå hem. Nyinkomna inbyten kan man få billigt om firman bara vill bli av med skiten.
Citera
2012-07-06, 21:19
Medlem
Draugadrottens avatar
Allt beror på hur van du är att pruta på saker.
Att pruta mycket kräver vana samt att du kan känna av personen du ska pruta av.
Vissa går det inte att pruta med och då är det bara att gå vidare, andra kan du nästan få att betala dig för att du ska köpa av dom.
Men i regel kan du alltid pruta 10% av en bilhandlare och om du är erfaren brukar man kunna komma upp till 20%.
Men ibland finns det inga gränser för hur du kan pruta, jag prutade ner en bil som en handlare ville ha 38000 för till 20000 och sålde den sedan för 43000.
Men om du ställer frågan så antar jag att du är ovan och kanske inte vågar pruta och då är du en handlares dröm.

Skambud brukar sällan fungera men du kan få bilen för samma pris som skambudet om du bearbetar säljaren ett tag.
Jag har varit med om att det tar timmar innan man kommer överens men det brukar vara en bra timpenning.
Och om du har kontanta pengar så har du alltid ett bra förhandlingsläge.
Senast redigerad av Draugadrotten 2012-07-06 kl. 21:23.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in