• 1
  • 2
2012-07-05, 18:53
Medlem
Timpppas avatar
Har köpt min första MBP för nån månad sen. Det blev en early 2011 13.3" med I5 processor, 4 GB minne osv. Har Mac OSX 10.7.4 på den nu.
Har köpt en SSD disk (intel 320 80GB) som jag tänkte lägga i och ta bort dvd-spelaren (flytta ut till extern). Har även köpt en optibay från Hardwrk.
Men nu börjar problemen, när jag köpte min MBP så fick jag inga skivor med men jag köpte en installationskiva från Tradera för min men när jag försöker boota/installera från den (efter att ha startat datorn med alt intryckt) så väljer jag skivan men sen får unsupported CPU varning och det enda jag kan göra är att stänga av datorn.

Fråga 1: Behöver jag en skiva för att installera Mac OSX? Har provat Time Machine men där kan jag inte göra nått.
Är jag helt ute och cyklar nu? Känns så.
Fråga 2: Vad kostar en Mac OSX installationsskiva?

Hoppas nån kan hjälpa en rookie på vägen! Tacksam för hjälp!
Citera
2012-07-05, 18:58
Medlem
Andreasvbs avatar
Endast den skivan (samma modell) som datorn kom med fungerar. Efter MBP Mid 2010 fungerar det inte med Retail-skivor.

Du använder Lion nu, du borde kunna ladda ned direkt om du startar datorn med Cmd+R.
Där kan du välja att installera om, den kommer då ladda ned det den behöver, inga skivor eller USB-minnen behövs.

http://support.apple.com/kb/HT4718?viewlocale=sv_SE - OS X Lion: Om Lion Återställning
Citera
2012-07-05, 19:38
Medlem
Timpppas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andreasvb
Endast den skivan (samma modell) som datorn kom med fungerar. Efter MBP Mid 2010 fungerar det inte med Retail-skivor.

Du använder Lion nu, du borde kunna ladda ned direkt om du startar datorn med Cmd+R.
Där kan du välja att installera om, den kommer då ladda ned det den behöver, inga skivor eller USB-minnen behövs.

http://support.apple.com/kb/HT4718?viewlocale=sv_SE - OS X Lion: Om Lion Återställning

Tack för svar, ska prova!
Tog hem Mac OSX 10.6.6 och packade upp den. Kan jag göra en bootbar usb sticka med den filen? Håller på och gör en nu i skivverktyg. Men ditt sätt verkar ju bäst. Men vad blirdet för fil och vart läggs den?
Citera
2012-07-05, 19:42
Medlem
Andreasvbs avatar
10.6 = Snow Leopard.
10.7 = Lion.

Filen laddas ned på hårddisken sedan installerar den hela OS X, ingen fil du kan spara.

Du kan däremot skapa en Lion Recovery på en extern disk, http://support.apple.com/kb/DL1433
Citera
2012-07-05, 19:43
Medlem
smurfehs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timpppa
Tack för svar, ska prova!
Tog hem Mac OSX 10.6.6 och packade upp den. Kan jag göra en bootbar usb sticka med den filen? Håller på och gör en nu i skivverktyg. Men ditt sätt verkar ju bäst. Men vad blirdet för fil och vart läggs den?

Vad ska du med 10.6 till? Varför gör du det så svårt för dig? Läste du ens artikeln han länkade?
Senast redigerad av smurfeh 2012-07-05 kl. 19:45.
Citera
2012-07-05, 19:55
Medlem
Timpppas avatar
Citat:

Fungerar detta även om jag byter disken till SSD innan installation?
Citera
2012-07-05, 19:57
Medlem
Andreasvbs avatar
Den kollar inte vad du har för typ av disk i.

Däremot kommer det ju inte finnas något på disken och då ska den känna av och starta Lion Internet Recovery, under förutsättning attt du har t.ex. en Ethernet-kabel kopplad med fungerande DHCP.
Citera
2012-07-05, 20:00
Medlem
Timpppas avatar
Citat:
Den kollar inte vad du har för typ av disk i.

Däremot kommer det ju inte finnas något på disken och då ska den känna av och starta Lion Internet Recovery, under förutsättning attt du har t.ex. en Ethernet-kabel kopplad med fungerande DHCP.

Om jag behåller gamla disken i och stoppar även in nya SSD:n. Då känner den av vad som finns på den men kan jag välja måldisk till SSD:n när jag väl ska installera?
Citera
2012-07-05, 20:03
Medlem
Andreasvbs avatar
Ja, inga problem.

Däremot kanske du måste formatera den först i Skivverktyg.
Citera
2012-07-05, 20:03
Medlem
smurfehs avatar
Citat:
Fungerar detta även om jag byter disken till SSD innan installation?

”Om du råkar träffa på en situation där du inte kan starta från Återställnings-HD, som t.ex. att din hårddisk inte svarar längre eller du installerat en ny hårddisk utan att installera Mac OS X, använder nya Mac-modeller som introducerats efter att OS X Lion blev allmänt tillgängligt automatiskt funktionen Lion Internetåterställning om Återställnings-HD (kommando-R-metoden ovan) inte fungerar. Lion Internetåterställning låter dig starta om din Mac direkt från Apples servrar. Systemet kör en snabb test av ditt minne och hårddisk för att säkerställa att det inte är några problem med hårdvaran.”

Hade du bara läst artikeln från början hade du inte behövt fråga.

Läs igenom artikeln snabbt, tar inte mer än några minuter.. Slipper du slösa tid på att ställa frågor som redan är besvarade i artikeln från Apple som du fick länkad i första inlägget.
Citera
2012-07-05, 21:40
Medlem
Timpppas avatar
Citat:
Ja, inga problem.

Däremot kanske du måste formatera den först i Skivverktyg.

Citat:
Ursprungligen postat av smurfeh
”Om du råkar träffa på en situation där du inte kan starta från Återställnings-HD, som t.ex. att din hårddisk inte svarar längre eller du installerat en ny hårddisk utan att installera Mac OS X, använder nya Mac-modeller som introducerats efter att OS X Lion blev allmänt tillgängligt automatiskt funktionen Lion Internetåterställning om Återställnings-HD (kommando-R-metoden ovan) inte fungerar. Lion Internetåterställning låter dig starta om din Mac direkt från Apples servrar. Systemet kör en snabb test av ditt minne och hårddisk för att säkerställa att det inte är några problem med hårdvaran.”

Hade du bara läst artikeln från början hade du inte behövt fråga.

Läs igenom artikeln snabbt, tar inte mer än några minuter.. Slipper du slösa tid på att ställa frågor som redan är besvarade i artikeln från Apple som du fick länkad i första inlägget.

Jepp jepp. Har bytt diskar osv nu. Startat recovery läget men den står och tuggar på loading installation information.....ska det ta tid? Stått så iaf 5 min.
Citera
2012-07-05, 22:11
Medlem
smurfehs avatar
Citat:
Jepp jepp. Har bytt diskar osv nu. Startat recovery läget men den står och tuggar på loading installation information.....ska det ta tid? Stått så iaf 5 min.

Tuggar den fortfarande? Kom alternativ om licensavtal upp, eller stannade den direkt där? Får du upp någon log med cmd+l som kan säga något?

edit: ”A similar situation occured when performing a clean install onto a newly installed hard drive. In this case the system clock had been reset. Setting the system clock correctly can resolve this issue.” värt att prova om du fortfarande har problem. Saxat från en användare i https://discussions.apple.com/thread...art=0&tstart=0 , tråden handlar om liknande problem.
Senast redigerad av smurfeh 2012-07-05 kl. 22:16.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in