2012-07-05, 18:03
Medlem
Jag hörde för länge sen att när man gör pizza så kan man lägga en terrakottaplatta i ugnen för att pizzan ska tillagas bättre. Men jag hittar inget om terrakottaplattor i "matväg" så om man vill göra detta måste man gå till typ en kakelbutik eller något liknande?

Sen är det någon som provat detta? I så fall hur gick det?
Citera
2012-07-05, 18:59
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jackielackiesaki
Jag hörde för länge sen att när man gör pizza så kan man lägga en terrakottaplatta i ugnen för att pizzan ska tillagas bättre. Men jag hittar inget om terrakottaplattor i "matväg" så om man vill göra detta måste man gå till typ en kakelbutik eller något liknande?

Googla "pizzasten"
Citera
2012-07-05, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Googla "pizzasten"

Aah, pizzasten =) tack, ser bra ut. Har du testat?
Citera
2012-07-06, 00:15
Medlem
Citat:

Ett tips är att köpa en granitplatta hos närmsta byggvaruhus. Jag har själv gjort detta, 40 x 40 x 3cm för ca 60kr, och det har fungerat alldeles utmärkt i ett par månader. Du slipper ju dessutom punga ut 200 - 500kr hos exempelvis Cervera.

Allt bröd och liknande blir dessutom bra mycket bättre på en sten/platta.
Citera
2012-07-06, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meinl
Ett tips är att köpa en granitplatta hos närmsta byggvaruhus. Jag har själv gjort detta, 40 x 40 x 3cm för ca 60kr, och det har fungerat alldeles utmärkt i ett par månader. Du slipper ju dessutom punga ut 200 - 500kr hos exempelvis Cervera.

Allt bröd och liknande blir dessutom bra mycket bättre på en sten/platta.

Mm läste att det funkar bra på bröd också. Jo funderade om det är någon skillnad på om man skulle köpa på ett byggvaruhus istället. Sen såg jag att dom oftast är i granit eller terrakotta, tänkte om det är något skillnad på resultatet.

Hur hög värme/hur länge har du gräddat pizzorna på den (om du nu gjort pizza)?
Citera
2012-07-06, 00:31
Medlem
Citat:
Mm läste att det funkar bra på bröd också. Jo funderade om det är någon skillnad på om man skulle köpa på ett byggvaruhus istället. Sen såg jag att dom oftast är i granit eller terrakotta, tänkte om det är något skillnad på resultatet.

Hur hög värme/hur länge har du gräddat pizzorna på den (om du nu gjort pizza)?

Vilken temperatur jag gräddar på varierar, men pizzor och baguetter (och andra mindre bröd) gräddar jag i ca 270 grader. Större limpor/bröd gräddar jag i en något lägre temperatur, ca 220 - 250 grader.

Angående de olika materialen så kan jag inte tro att resultatet kan skilja sig åt något markant. Man använder ju en sten för att brödet ska gräddas från alla håll, inte bara ifrån ovan och sidorna. En nackdel med granit är att den är tyngre än keramikplattorna, min väger säkert runt 10 kg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in