• 1
  • 2
2005-03-11, 18:48
Medlem
Har funderat på det här länge, dom flesta antidepressiva pillren är ju serotonin höjande, men borde det inte finnas piller som ökar dopamin halten också? Dopamin har ju också med lycka att göra och gjör väl bl.a annat att man känner kärleksrus och kåthet:
2005-03-11, 19:39
Bannlyst
tror dom höjer dopaminet en del också!!!
men med för högt dopamin har jag för mig att man blir psykotiskt och att det är därför dom ger neuroleptika till psykotiska!
Dopamin har jag för mig frigörs flitigt när man dricker alkohol!
L-dopa finns ju men har kraftiga biverkningar och används till främst parkinson patienter L-dopa är ju ett förstadium till dopamin!

hittade detta: Australienska forskare rapporterar att de hittat en ny gen som är kopplad till schizofreni. En version av genen orsakar att det bildas för många dopamin-2 (D2)-receptorer i hjärnan. "Det har funnits ganska gott om bevis för ökade D2 receptorer vid schizofreni, men det här är första gången en gen har associerats med det" säger en av forskarna. 153 personer med schizofreni i Queensland har ingått i studien och cirka 50 % av dem bar på genen. Forskarna skall fortsätta studierna med att se om de som har genen blir psykotiska av droger. Läs mer på Ninemsn.

Väldigt intressant tycker jag!
men jag tror inte att dopamin är nått du skall leka med!!
MVH J
2005-03-11, 19:50
Medlem
Gabrielswes avatar
Zyban!!!
2005-03-11, 19:58
Medlem
nyblads avatar
Efexor, Remeron och Edronax påverkar även dopaminet finns även fler.
Men alla "rena" ssri som typ zoloft eller cipralex har ingen eller ringa afenitet till dopaminreceptorer!

Ett tips är att kolla på fass för förskrivare och scrolla ner till Farmakodynamik så hittar du det du letar efter!
2005-03-11, 20:01
Medlem
derangeds avatar
Förr i tiden använde vi kroppsbyggare som var lite mer "rikstagande" än andra L-dopa i dopningssyfte (det höjde halten tillväxthormon i blodet rejält)
Jag kan intyga att man blev helt sjuk i skallen av det preparatet.

Inget för friska alltså, att få för höga halter av dopamin.
2005-03-11, 20:03
Bannlyst
jo så sant deranged många blev väll psykotiska tillslut och fick sluta!!!
men man åt det väll inte i längden??
MVH J
2005-03-13, 20:16
Medlem
Efexor Påverkar ju bara seretonin och noradrenalin enligt va det står och edronax fick jag ett tag men det ska bara påverka noradrenalin
2005-03-13, 20:34
Medlem
Andans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The wise guy
Efexor Påverkar ju bara seretonin och noradrenalin enligt va det står och edronax fick jag ett tag men det ska bara påverka noradrenalin

Efexor kan vid högre doser påverka dopaminet också.
2005-03-14, 05:22
Nortriptylin (Sensaval) har jag för mig påverkar dopaminet svagt. Annars är det som Gabrielswe säger, Zyban. Detta används i sverige endast som rökavvänjningsmedel men finns i bl.a USA, kallat Wellbutrin, som antidepressivt. Den verksamma substansen kallas Bupropion.

Annars verkar de flesta antiparkinsonmedel genom att öka dopaminhalten. T.ex levedopa, karbidopa som omvandlas direkt till dopamin, samt MAO-B hämmaren Selegilin, som hindrar MAO:et att bryta ner dopamin.
2005-03-14, 12:50
Medlem
Käka choklad med hög kakaohalt, innehåller serotonin och dopamin (eller höjer halterna..inte riktigt säker på vilket).
2012-12-05, 17:36
Medlem
har för mej att tricykliska antidepressiva värkar på både serotonin, noradrenalin OCH dopamin, men även histamin och acetylkolin, men skrivs endast ut ifall varken SSRI eller SNRI inte skulle komma till hjälp, (:
Klomipramin, Amitriptylin, Nortriptylin, Trimipramin, Lofepramin
2012-12-05, 17:42
Medlem
Tom.Bombadills avatar
http://en.wikipedia.org/wiki/Dopamin...take_inhibitor

sen finns det DRNI också som verkar på både dopaminet och noradrenalinet,
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto