Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-07-04, 19:18
  #1
Medlem
PGriffins avatar
Vilken regel är det som avgör när "enda" och "ende" ska användas? Instinktivt känns det som om att det är substantivtes genus som avgör (det enda trädet = utrum;den ende mannen = neutrum). Stämmer det?

Och i fallet nedan:

Du är den enda som jag vill ha eller Du är den ende som jag vill ha.

Vad är korrekt?

Tack for svar!
Citera
2012-07-04, 19:22
  #2
Medlem
Det är samma sak som böjningen av adjektiv, se t.ex. denna tråd: https://www.flashback.org/t179458

För övrigt har du kastat om utrum och neutrum.
Citera
2012-07-04, 19:32
  #3
Medlem
Jiiimboohs avatar
I rikssvenskt skriftspråk: ende om det är en man, enda om det är en kvinna eller i plural.

"Han är den ende för mig."
"Hon är den enda jag vill ha."
"Vi är de enda som kan erbjuda den här tjänsten."
Citera
2012-07-04, 19:40
  #4
Medlem
boppaloozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PGriffin
Vilken regel är det som avgör när "enda" och "ende" ska användas? Instinktivt känns det som om att det är substantivtes genus som avgör (det enda trädet = utrum;den ende mannen = neutrum). Stämmer det?

Och i fallet nedan:

Du är den enda som jag vill ha eller Du är den ende som jag vill ha.

Vad är korrekt?

Tack for svar!
Det beror väl på vem "Du" syftar på. Vi har ju inte femininum och maskulinum i svenskan, men min intuitiva språkkänsla jag har säger att om "Du" syftar på en mansperson så är "Du är den ende" det korrekta alternativet medan "Du är den enda" syftar på en kvinna, men jag är kanske gammaldags.
Det blir kanske tydligare om man expanderar meningen: "Du är den ende man jag vill ha" / "Du är den enda kvinna jag vill ha".
Citera
2012-07-04, 23:19
  #5
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av In-Fredel
... För övrigt har du kastat om utrum och neutrum.
Det är lite vilseledande att -n-genus börjar på u och -t-genus börjar på n. Då kan etymologin vara en minneshjälp. Ordet »utrum« betyder det ena genuset och »neutrum« betyder det andra. Fungerar inte heller den minnesregeln så kan man ta danskan till hjälp:
(da) fælleskøn = (sv) utrum = gemensam referens till femininum och maskulinum

(da) intetkøn = (sv) neutrum = referens till könlösa företeelser som hus och statsråd
Det heter alltså det nya statsrådet oberoende av om näst sista siffran i personnumret är udda eller jämn.
Citera
2012-07-05, 12:05
  #6
Medlem
atitaranta-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av egon2b
Då kan etymologin vara en minneshjälp. Ordet »utrum« betyder det ena genuset och »neutrum« betyder det andra.
Utgår man från den gängse etymologin får man ännu mer hjälp: neutrum ’ingetdera’ (= varken fem. eller mask.), utrum ’ettdera’.
Citera
2012-07-05, 12:43
  #7
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av atitaranta-
Utgår man från den gängse etymologin får man ännu mer hjälp: neutrum ’ingetdera’ (= varken fem. eller mask.), utrum ’ettdera’.
Tack, då stämmer dessutom latinet med det danska konceptet.
Citera
2012-07-05, 13:52
  #8
Medlem
dMobergs avatar
utrum, ettdera, ett
Citera
2012-07-05, 14:38
  #9
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dMoberg
utrum, ettdera, ett
Är det inte mera pedagogiskt med förklaringen endera hon eller han? Och neutrum ettdera huset eller gräset.
Citera
2012-07-05, 15:46
  #10
Medlem
dMobergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av egon2b
Är det inte mera pedagogiskt med förklaringen endera hon eller han? Och neutrum ettdera huset eller gräset.
Jo, men det var inte jag som började.
Citat:
Ursprungligen postat av atitaranta-
Utgår man från den gängse etymologin får man ännu mer hjälp: neutrum ’ingetdera’ (= varken fem. eller mask.), utrum ’ettdera’.
Citera
2012-07-05, 16:12
  #11
Medlem
atitaranta-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dMoberg
Jo, men det var inte jag som började.
Började med vad?

Både neutrum och utrum är neutrum (jfr mask./fem. (ne)uter/utra), liksom även femininum och maskulinum, så ett-/ingetdera var i mitt tycke det bästa sättet att undvika ytterligare genusförbistring. Masculinus, feminina och neutrum = utral, utral, neutralt.
Citera
2012-07-05, 20:14
  #12
Medlem
dMobergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av atitaranta-
Började med vad?
:
Citat:
Ursprungligen postat av atitaranta-
Utgår man från den gängse etymologin får man ännu mer hjälp: neutrum ’ingetdera’ (= varken fem. eller mask.), utrum ’ettdera’.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback