2012-07-05, 10:21
Medlem
Mannuss avatar
Gotland är i princip helt fritt från blattar. Det har dock börjat fyllats på i Visby nu.
Citera
2012-07-05, 10:58
Medlem
Europes avatar
Jag bor i Stockholm och har väl lite liknande tankar. Jag vågar inte gå i god för hur det ser ut med brottsligheten, men jag har fått intrycket att Tjörns kommun är lugn. Jag gissar att det eventuellt gäller även för Orust? Det jag har sett av Sotenäs kommun verkade också rätt fint. Jag har lagt dessa ställen på Västkusten på minnet, då jag som stockholmare skulle ha svårt att bo någonstans som inte ligger nära havet.

Edit: Det enda fridstörare jag har hört att folk skulle klaga på dessa ställen är sommarsemestrande stockholmare som benämns "fiskmåsar" eller liknande p.g.a. den höga ljudnivån.
Senast redigerad av Europe 2012-07-05 kl. 11:05. Anledning: Edit
Citera
2012-07-05, 11:06
Medlem
vitmullvads avatar
Åland?

Det är ju inte Sverige, men ja... nästan iallafall!
Citera
2012-07-05, 11:07
Medlem
knullklassons avatar
Ystad och framför allt Söderköping är relativt befriat från mångkultur. Än så länge.
Citera
2012-07-05, 11:15
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vitmullvad
Åland?

Det är ju inte Sverige, men ja... nästan iallafall!

Är det så lätt att flytta till Åland? Jag har för mig att de har bestämmelser för det, men jag kan minnas fel...

Annars finns den forna delen av det svenska kungadömet, nämligen Finland. När jag läste en EU-rapport om dråp/mord, så var Finland det enda EU-land där andelen mord var högre i hela landet i genomsnitt än i huvudstaden. Kort sagt, så länge du inte blir en finsk fyllgubbe på någon liten ort och hamnar i knivbråk med dina fyllekamrater, så lär det vara tryggt. Finland har också andra fördelar, t.ex. ett bättre polis- och rättsväsende, bastu i de flesta bostäderna, en av de bästa skolorna i hela världen (till skillnad från den havererade i Sverige), skön kultur m.m. Det går också att klara sig lätt med svenska i de västra delarna av landet, fast jag rekommenderar att man lär sig det finska språket.
Citera
2012-07-05, 11:26
Medlem
vitmullvads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Är det så lätt att flytta till Åland? Jag har för mig att de har bestämmelser för det, men jag kan minnas fel...

Annars finns den forna delen av det svenska kungadömet, nämligen Finland. När jag läste en EU-rapport om dråp/mord, så var Finland det enda EU-land där andelen mord var högre i hela landet i genomsnitt än i huvudstaden. Kort sagt, så länge du inte blir en finsk fyllgubbe på någon liten ort och hamnar i knivbråk med dina fyllekamrater, så lär det vara tryggt. Finland har också andra fördelar, t.ex. ett bättre polis- och rättsväsende, bastu i de flesta bostäderna, en av de bästa skolorna i hela världen (till skillnad från den havererade i Sverige), skön kultur m.m. Det går också att klara sig lätt med svenska i de västra delarna av landet, fast jag rekommenderar att man lär sig det finska språket.

Flytta till Åland är inte så svårt (i stort sett bara att komma hit!)
Men att däremot att få hembygdsrätt är lite svårare. Det behövs för att b.la. starta eget, köpa strandtomt, bygga hus och dyl.

OT: Alla lägenheter som byggs i Finland efter 2004 (tror jag det var) har en EGEN bastu
Citera
2012-07-05, 11:34
Medlem
Europes avatar
Det finns denna relativt nyliga undersökning, framtagen av SKL tillsammans med MSB som listar kommuner utifrån annat än enbart brott när det gäller säkerhet:

http://www.skl.se/press/pressmeddelanden/pressmeddelanden-2011/sveriges-sakraste-kommun-ar-habo

Länk till rapporten finns längre ned på sidan. Artikeln börjar med:

Citat:
I Habo är summan av olyckor, bränder, våldsbrott, inbrott och stöld per 1000 invånare minst i landet. Övriga kommuner som placerar sig i toppen är Öckerö, Salem, Lomma och Bollebygd. Det visar rapporten Öppna Jämförelser Trygghet och Säkerhet.

Sedan får man kanske fundera hur det kommer se ut för en själv, t.ex. om man reser med bil eller kollektivtrafik, samt hur framtiden lär se ut. Salem är måhända en relativt lugn kommun, men det är tveksamt om framtiden ser ljusrosa ut när man ligger pressad mellan Södertälje och Botkyrka kommun, samt reser man kollektivt mot t.ex. Stockholms kommun, så lär man får resa ihop med folk från dessa kommuner...
Citera
2012-07-05, 11:37
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vitmullvad
Flytta till Åland är inte så svårt (i stort sett bara att komma hit!)
Men att däremot att få hembygdsrätt är lite svårare. Det behövs för att b.la. starta eget, köpa strandtomt, bygga hus och dyl.

OT: Alla lägenheter som byggs i Finland efter 2004 (tror jag det var) har en EGEN bastu

Ah, tack, jag tänkte nog på något jag har hört när det har talats om att t.ex. köpa strandtomt.

Det tjatas väldigt mycket om välfärden i Sverige, men jag förstår inte hur det kan vara frågan om välfärdssamhälle om inte alla har tillgång till bastu.
Citera
2012-07-05, 11:53
Medlem
Vellinge kommun deras slogan säger allt "Här är friheten större och skatten lägre" = inga blattar
Citera
2012-07-05, 11:56
Medlem
Spackelackans avatar
Här ute i skärgården så är det rätt så homogent vitt, och de få invandrarna man ser kommer från Danmark och Tyskland.

Höga priser på fastigheter får du dock räkna med, lika säkert som att du inte kan räkna med att kunna hyra något till ett hyfsat pris. Möjligtvis över vinterhalvåret så kan du hitta något billigt, men sommarhalvåret kan du glömma att komma billigt undan (om du inte tältar ).

Fördelarna du får är förutom trådstarten: Otrolig natur, oändliga möjligheter till friluftsaktiviteter om du är utomhusmänniska, numera allt godare infrastruktur, en hyfsat stressfri tillvaro.

Nackdelarna är: Höga priser, begränsat varuutbud på vissa platser, ont om systembolag.
Citera
2012-07-05, 12:05
Medlem
bomhulls avatar
jag har varit i helsingfors ett par gånger och det verkar mycket lugnare än jämförelsevis göteborg som är i samma storlek.Helt fritt ifrån kukturberikare är det dock inte då jag såg några afrikaner och zigenare sist jag var där men finnarna kan bete sig riktigt grisigt speciellt lantisarna som kommer in till huvudstaden en lördagkväll.
Citera
2012-07-05, 12:16
Medlem
zamiocs avatar
http://www.lomma.se/huvudmeny/kulturochfritid/naturochfriluftsliv/lommabukten.4.7a48a90b12c665dedb4800021520.html

Toppats som Sveriges bästa kommun år efter år.
Lugn och trevlig kommun vid havets kant.
Toppar även listan med bäst elever i grundskolan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in