2012-07-04, 15:30
Medlem
Hej!

Jag gillar verkligen min kommun där jag bott länge. I Stockholm's området.
Men invandringen har bara de senaste två åren varit så massiv, att jag bestämt mig för att flytta
när tillfälle ges. Mitt område var typiskt svenskt bara för två år sedan. Man såg aldrig
invandrare här. Nu ser jag mer afrikaner och mellanösternfolk än vad jag ser "svenskar".
Det är ofta jag kan vara ensam "vit" på tåget. I centrum får man leta länge efter någon
som eventuellt kan vara "svensk". Droppen kom väl nu när flickvännen trackaseras
för hårt, och hon är endå "van", tålig, säger ifrån. Men det blir bara värre och värre.

Jag märker själv, och ser siffror på hur brottsligheten ökar i hela kommunen. Även i mitt
annars så fina lugna område. Förändringen har gått så snabbt att jag fortfarande förvånas
när jag går utanför dörren. Stämningen har blivit mycket sämre då en grupp nyinkomna
individer verkar sakna totalt vett och hyffs mot sin omgivning.
Otryggheten har ökat då många av dessa nyinkomna hörs högljutt, syns och beter sig allmänt hotfullt,
vilket präglar precis hela området. Nu patrulerar vakter lite här och där, så var det aldrig tidigare.
Visst att svenskar kan vara griniga osv, men det finns endå en viss standard.
Det jag upplever nu känns bara helt hopplöst, och jag orkar helt enkelt inte bara vara en del av det.

Jag vill inte att detta ska bli en diskussion huruvida alla invandrare är dumma i huvudet eller inte.
För det kan jag dementera direkt. Jag känner till både folk från mellanöstern och afrika som är bra
människor. Jag tror även att den stora majoriteten bara vill leva och ta det lugnt. Men jag får känslan
av att man tagit in på tok för mycket människor på en gång den här gången. Så att det blir väldigt många
av de dåliga individerna som förr kanske endå var relativt få. De hade svårt att hantera sådana här personer förr, så hur ska det gå nu? Det här känns som en väldigt nyinkommen, STOR grupp, individer som det kommer ta åratal för att integrera någorlunda. Om någonsin för vissa.
Det är för mig inte längre det fina område jag är van vid, maktlösheten är total då man inte ens
vet hur man skulle kunna börja ta itu med detta. Bara att nämna detta problem är fortfarande
extremt kontroversiellt, och är något man bara pratar med några man känner väl.
Jag är uppvuxen med den politiskt korrekta hjärntvätten, och jag är uppvuxen med den ökande rasism mot svenskar som pågår. Jag är bara så less på detta, och att det här nu äter upp ennu en "fristad" som en cancer är för mig bara rent uttröttande. Jag har varit runt och tittat i andra kommuner i stockholm, och läget verkar vara mins lika illa där.

Det jag undrar är följande, var kan jag flytta?
Finns det ens några typiskt "svenska" lugna fina områden kvar i stockholm's området?
Om, var finns dom? Är det någon som läser detta och vet några riktigt bra områden
tveka inte att skriva.
Citera
2012-07-04, 15:37
Medlem
Lillknoddens avatar
Nacka och Värmdö är fortfarande väldigt vita sålänge du undviker fisksätra vad jag har hört.
Citera
2012-07-04, 15:43
Medlem
Västerås
Citera
2012-07-04, 15:51
Medlem
NSOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grimgrull
Hej!

Finns det ens några typiskt "svenska" lugna fina områden kvar i stockholm's området?
Om, var finns dom? Är det någon som läser detta och vet några riktigt bra områden
tveka inte att skriva.

Det han ovanför skrev samt Täby, Danderyd, Vaxholm bl.a. Viktiga faktorer är att kommunen har låg andel utrikesfödda, höga fastighetspriser, begränsad eller obefintlig allmännytta och att kommunen inte genomkorsas av kommunaltrafiklinjer som servar mångkulturområden.

Jag ska PM:a dig en bra länk som kan vara till nytta.
Citera
2012-07-04, 16:12
Medlem
Citat:
Om, var finns dom?

Välkommen till det nya Sverige.
Citera
2012-07-04, 17:06
Medlem
blond1ess avatar
Har upplevt samma sak själv, men kan varmt rekommendera Nacka kommun.
Lugnt och städat om man bortser från Fisksätra.
Citera
2012-07-04, 17:09
Medlem
Messials avatar
Rinkeby.

Folk målar upp stället som värsta krigszonen, och det stämmer inte. Man kan gå ut på ljusa dagen och på kvällen ensam, utan att det händer någonting.

Dock är det en del narkotika och lite razzior då och då, men det är inte så farligt.
Bor inte i Rinkeby, men jag har varit där - och jag kommer komma tillbaka.
Citera
2012-07-04, 17:12
Medlem
Citat:
tveka inte att skriva.

Gamla Bromma, längs spårvagnen så att säga.

Visserligen dyrt, men trevligt!
Citera
2012-07-04, 18:36
Medlem
Har hört att Rinkeby och Rosengård ska vara otroligt fin platser att bo på
Citera
2012-07-04, 19:01
Medlem
Jarans avatar
Den fina halvan av Enköping så är det enormt lite invandring, för 4 år sedan när jag gick i grundskolan var det ungefär 4 som var mörkhyade av 600 på skolan, och dom betedde sig inte som turkar, dom betedde sig som vanligt folk och jag är inte rasistisk så det var inget problem. Vissa vita barn i skolan var ADHD barn dock. ^_^ fast det kommer man aldrig ifrån.

Men det finns bara hus här, så man bor inte billigt, får räkna med att betala 2,5+ mil. Och sedan rekomenderar jag denna stad för att det är 8 mil ifrån stockholm om du fortfarande känner för att hälsa på där.
Citera
2012-07-04, 19:23
Medlem
Hoylers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Messial
Rinkeby.

Folk målar upp stället som värsta krigszonen, och det stämmer inte. Man kan gå ut på ljusa dagen och på kvällen ensam, utan att det händer någonting.

Dock är det en del narkotika och lite razzior då och då, men det är inte så farligt.
Bor inte i Rinkeby, men jag har varit där - och jag kommer komma tillbaka.

nej, nej inte alls.
Citera
2012-07-05, 09:55
Medlem
18137s avatar
Östhammar är Sveriges tryggaste kommun enligt boendeenkät såg jag i någon mätning häromdagen. Tensta var otryggast.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in