2012-07-09, 10:15
Medlem
LuminorBases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuffluff
Vad vi säger är just detta: Gräver de inte guld skiter de i!
Och Skanska bygger väl för fastighetsbolag och för att sälja BR? De har väl ingen egen förvaltning att tala om?

Ska egenföretagare skippa häften av alla skatter och strunta i hälften av alla regler? Säkert svårt att få lönsamhet med de villkor som ligger, tvekar jag inte på. Men hur löses den frågan genom att Olle i Bredängs hyresvärd kan maximera hyran på hans sunkkkvart från 1964?

Vad är det åter för hyra du vill ta ut? Är det 17000 eller 32000 för en fyra?

Jag kan inte se att medborgarna skulle vilja ha ett system där man tog ut hyra som enbart de som kan "skicka vidare", offentliga och privata högdjur med fet utgiftsbudget kan betala.

skanska exploaterar och bygger, om det är offentliga byggnader eller privata är ointressant (olika delar av koncernen där Skanska Sverige bygger sjukhus och Nya hem - BRF).
Och naturligtvis bygger dem inte BRF om det inte är lönsamt.

"Gräver de inte guld skiter de i" -Men snälla. Väx upp!

Och som småföretagare måste du "cut corners" för att få en lönsamhet, med alla skatter och avgifter sossarna opererat in i småföretagandet.
Jag vill ha en hyra som är relevant för det område den är placerad i. Av det enkla skäl att en villa i djursholm per m2 kostar mer än en i Skogås. Av samma skäl som en BRF på östermalm är dyrare än i Solna som är dyrare än en i gröndal...et.c.

Då blir det lönsamt att bygga hyresrätter och vi kommer få ett överflöd på bostäder. Helt plötsligt måste mäklare mäkla ut hyresrätter och vi blir den storstad vi förtjänar.

Och sluta snacka om bredäng och oförtjänta höjningar din rödstrumpa, det hör inte till.
Citera
2012-07-09, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuminorBase

Och sluta snacka om bredäng och oförtjänta höjningar din rödstrumpa, det hör inte till.

Det hör till, eller tror du att hyrorna inte kommer ändras i förorterna bara för att dom höjs trefaldigt inne i stan? Sen tvivlar jag på att du vill betala 20k+ för en sketen liten 2a från början av 1900talet bara för att den ligger innanför tullarna.
Citera
2012-07-09, 12:12
Medlem
LuminorBases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unbannable
Det hör till, eller tror du att hyrorna inte kommer ändras i förorterna bara för att dom höjs trefaldigt inne i stan? Sen tvivlar jag på att du vill betala 20k+ för en sketen liten 2a från början av 1900talet bara för att den ligger innanför tullarna.

Du missade hela poängen.
Jag vill inte betala 20 lök för en tvåa för att den råkar ligga i innerstaden. Men den ska likt förbannat kosta så mycket om gängse man är beredd att betala det för den.

Vi har en störd jävla bostadsbrist och det ENDA sättet att bli av med den är att bygga bostäder som du inte behöver äga, i vårt fall hyresrätter, och eftersom det inte lönar sig - tillåta marknadshyror.

Förstår du inte det?

Och har du inte råd med bredäng, får du flytta dit du har råd.
Citera
2012-07-09, 12:22
Medlem
Citat:
Du missade hela poängen.
Jag vill inte betala 20 lök för en tvåa för att den råkar ligga i innerstaden. Men den ska likt förbannat kosta så mycket om gängse man är beredd att betala det för den.

Vi har en störd jävla bostadsbrist och det ENDA sättet att bli av med den är att bygga bostäder som du inte behöver äga, i vårt fall hyresrätter, och eftersom det inte lönar sig - tillåta marknadshyror.

Förstår du inte det?

Och har du inte råd med bredäng, får du flytta dit du har råd.

Hyresrätter lönar sig. Vart har du fått det där svamlet ifrån? Att hyresbolagen har svårt att hyra ut nyproduktion är inte pga att det finns billigare lägenheter folk inte kan få, det beror på att folk inte är villiga att betala priserna. Vem i sitt sinnes fulla bruk HYR en lägenhet för 15k när man istället kan köpa en bostad och betala mindre även vid amortering? Det är inte dom som inte har råd att köpa som skulle hyra en sådan kan jag säga.
Citera
2012-07-09, 14:09
Medlem
LuminorBases avatar
Citat:
Hyresrätter lönar sig. Vart har du fått det där svamlet ifrån? Att hyresbolagen har svårt att hyra ut nyproduktion är inte pga att det finns billigare lägenheter folk inte kan få, det beror på att folk inte är villiga att betala priserna. Vem i sitt sinnes fulla bruk HYR en lägenhet för 15k när man istället kan köpa en bostad och betala mindre även vid amortering? Det är inte dom som inte har råd att köpa som skulle hyra en sådan kan jag säga.

Men ditt spån, idag så köper folk hyresrätter i Stockholms innerstad för miljonbelopp. PGA brist på bostäder. VARFÖR ska jag betalar 600 000 för en hyresrätt när jag kan köpa en BRF?
Jag ställd dig du den frågan.

Vad tycker du vi ska bygga för att få bort bostadsbristen?
För mig är det ingen brist alls. Jag köper min bostad och såna finns det gott om.
Citera
2012-07-09, 21:53
Medlem
Citat:

Fast att bo i en nyproducerad HR så är ju totala kostnaderna lägre än i motsvarande BR. Personligen så ser jag ju bara fördelar med en HR, inte minst för att man är mer lättrörlig och inte satt i skuld. Den som är satt i skuld är icke fri.

En BR skulle bara begränsa mina möjligheter till utlandsjobb och större inkomster. Se även Richard Floridas eminenta artikel om vilka städer som klarar sig bäst i kriser, det är de där fördelningen mellan hyra/äga är relativt jämnt fördelad, och då pratar vi ÄGANDERÄTT, inte rättigheten att disponera en del av en förenings byggnad för boendeändamål.
Citera
2012-07-09, 22:04
Medlem
Darkwing Ducks avatar
Citat:
En hel del, då priset på en bostad inte sjunker med åren utan snarare ökar. Bilars värde sjunker, bostäders värde ökar.
Berätta det för de allmännyttiga bolagen som sitter med extrema renoveringsbehov i sina miljonprogramskåkar. Nej, sett över lång tid (längre än de senaste femton åren) så ökar bostäder inte realt i värde. Det inflationsjusterade värdet brukar vara konstant, förutsatt att renoveringar och moderniseringar görs. Så ifall man lånar pengar för att köpa eller underhålla en fastighet, är det troligen en förlustaffär med tanke på räntan.

Citat:
Och ändå så är det kortast kötid till nybyggen med hög hyra i innerstaden, du kan få en sådan snabbare än du får en hyresrätt i tensta, vad märkligt. Med andra ord kan folk som redan har pengar få lägenhet där dom vill utan problem.

Citat:
Skulle inte hjälp a ett smack, folk hyr ut i andrahand, det skulle dom fortsätta göra. Det enda som kan hindra sådant i viss mån är att göra det olagligt att hyra ut i andra hand men det skulle även det ställa till med problem.

Citat:
De här tre citaten blir jag inte riktigt klok på. Du inser alltså att priset har betydelse för ifall det bildas en kö eller inte. Du inser att folk sitter på lägenheter som de inte behöver, och hyr ut i andra hand. Du inser att folk jämför kostnaden med fria marknadspriser (på bostadsrätter). Du inser att det inte går att ta ut hur hög hyra som helst. Du inser att kötiderna är ett allvarligt problem.

Men ändå så vill du inte ha marknadspriser på hyresrätter?
Senast redigerad av Darkwing Duck 2012-07-09 kl. 22:27.
Citera
2012-07-10, 14:39
Medlem
Tuffluffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darkwing Duck
Marknadshyror skulle i första hand rensa bort bostadsköerna. Vi har nämligen inte någon nämnvärd bostadsbrist i ordets rätta bemärkelse, inte ens i Stockholm. Nyinflyttade från andra delar av Sverige hittar tak över huvudet, och detta utan att behöva gå till något vandrarhem. Våra hemlösa är socialt utslagna människor, de är inte hemlösa för att det saknas bostäder. Problemet vi har på hyresmarknaden är de långa köerna för att få en lägenhet, att man måste planera sin flytt till Stockholm fem år i förväg även om man kan tänka sig att bo i Rinkeby. Köerna beror på de låga hyrorna, särskilt i innerstan. Artificiellt låga hyror gör att mängder av människor har kvar lägenheter som de egentligen inte längre behöver "för säkerhets skull". Den ekonomiska risken är ju låg, samtidigt som man vet att det är nästan omöjligt att snabbt få en ny lägenhet utifall att man skulle behöva flytta isär eller liknande.

Med marknadshyror skulle det gå att hitta lägenheter i olika lägen - allt från Rinkeby till Östermalm - med kort varsel. Precis som i nästan alla andra länder i hela världen.

Ja, men lgh i Rinkeby kommer att ha en hyra som är maximerad för vad man kan ta likväl som den på Östermalm. Det är ganska få hyresrätter i stan numer.

Att man håller på sin lgh kommer inte att upphöra, man hyr ut i andra hand, om det är fem års kö till rinkeby kommer marknaden att höja förstahandshyran men om du ska ta bort kön helt så måste ju de fattigaste avstå plus att vi troligen ändå har en brist.
Citera
2012-07-10, 14:52
Medlem
Tuffluffs avatar
Citat:
skanska exploaterar och bygger, om det är offentliga byggnader eller privata är ointressant (olika delar av koncernen där Skanska Sverige bygger sjukhus och Nya hem - BRF).
Och naturligtvis bygger dem inte BRF om det inte är lönsamt.

"Gräver de inte guld skiter de i" -Men snälla. Väx upp!

Det är alltså inte lönsamt att bygga trots att nybyggen har hyror på det dubbla mot vad som kan anses rimligt för en vanlig arbetstagare?

Citat:
Och som småföretagare måste du "cut corners" för att få en lönsamhet, med alla skatter och avgifter sossarna opererat in i småföretagandet.
Ja, men kan man systemet kan man få ut mer än man stoppar in.
Systemet är gjort för en storföretagsvärld.

Citat:
Jag vill ha en hyra som är relevant för det område den är placerad i. Av det enkla skäl att en villa i djursholm per m2 kostar mer än en i Skogås. Av samma skäl som en BRF på östermalm är dyrare än i Solna som är dyrare än en i gröndal...et.c.

Då blir det lönsamt att bygga hyresrätter och vi kommer få ett överflöd på bostäder. Helt plötsligt måste mäklare mäkla ut hyresrätter och vi blir den storstad vi förtjänar.

Men då skulle jag vilja bygga på östermalm. Men se, där fanns inga möjligheter...
Men på en fabrikstomt i jordbro kan jag få bygga...
Antar att det bli oisolerade plywoodbyggnader så jag kan ta ut hyra som täcker kapitalkostaden?

Citat:
Det kommer att höra till, självklart.
Citera
2012-07-10, 15:02
Medlem
Darkwing Ducks avatar
Citat:
Ja, men lgh i Rinkeby kommer att ha en hyra som är maximerad för vad man kan ta likväl som den på Östermalm. Det är ganska få hyresrätter i stan numer.
I Rinkeby finns det mängder av hyresrätter. Det är ett av stans minst attraktiva områden, och de befintliga hyresgästerna hör till landets fattigaste. Så nej, det blir inte tal om hyror på 15.000 kronor där.

Citat:
Att man håller på sin lgh kommer inte att upphöra, man hyr ut i andra hand, om det är fem års kö till rinkeby kommer marknaden att höja förstahandshyran men om du ska ta bort kön helt så måste ju de fattigaste avstå plus att vi troligen ändå har en brist.

Om marknadshyror införs, och hyran i Rinkeby ökar något, så kommer kön att försvinna. Samma gäller för andra delar av staden. Omflyttningstakten skulle öka, för folk vill inte betala för onödigt stort boende eller för "övernattningslägenheter".

Idag har vi en stor (och svart) andrahandsmarknad för hyresrätter därför att:
1. Förstahandskontrakt är billiga, så man riskerar inte så stora förluster om lägenheten står tom.
2. Förstahandskontrakt är billiga, så man tjänar massor av kosing på att hyra ut i andra hand.
3. Det tar många år att köa sig fram till ett nytt förstahandskontrakt, så man släpper inte gärna det man har.
4. Förstahandskontrakt är hårdvaluta, och inbringar hundratusentals kronor om man säljer dem.

Och jag hävdar fortfarande att vi inte har någon stor bostadsbrist här i Stockholm. Folk har tak över huvudet, undantaget en del missbrukare och andra personer som ändå inte skulle få hyra en lägenhet. De fattigaste skulle knappast bli hemlösa med marknadshyror, på sin höjd behöva ta en inneboende eller flytta längre ut från stan. För vem skulle plötsligt ta över deras lägenheter? Pundaren under Liljeholmsbron?
Senast redigerad av Darkwing Duck 2012-07-10 kl. 15:04.
Citera
2012-07-10, 20:53
Medlem
Citat:
I Rinkeby finns det mängder av hyresrätter. Det är ett av stans minst attraktiva områden, och de befintliga hyresgästerna hör till landets fattigaste. Så nej, det blir inte tal om hyror på 15.000 kronor där.

Trots detta är det tämligen långa kötider till lägenheterna i Rinkeby med omnejd. Enligt bostadsförmedlingens egen statistiktjänst förmedlades 178 förstahandskontrakt inom Södra Järva (Rinkeby + Tensta) under 2010. De flesta av dessa gick till köande med 4-6 års kötid. Enbart 2 lägenheter förmedlades till köande med mindre än två år i bostadskön. Och detta är alltså några av de minst attraktiva stadsdelarna att bo i inom Stockholms kommun. Ändå finns uppenbarligen en stark efterfrågan, vilket antyder att marknadshyrorna skulle bli betydligt högre än dagens hyror. 15 000 tror förvisso inte jag heller på, men det blir säkert mer än bara något.

Citat:
Och jag hävdar fortfarande att vi inte har någon stor bostadsbrist här i Stockholm. Folk har tak över huvudet, undantaget en del missbrukare och andra personer som ändå inte skulle få hyra en lägenhet. De fattigaste skulle knappast bli hemlösa med marknadshyror, på sin höjd behöva ta en inneboende eller flytta längre ut från stan. För vem skulle plötsligt ta över deras lägenheter? Pundaren under Liljeholmsbron?

Hemmaboende ungdomar, personer med andrahandskontrakt, personer som är inneboende, personer som hyr bostadsrätter vitt eller svart, potentiella inflyttare med mer pengar? Det finns många som skulle vilja ha ett förstahandskontrakt och som säkert är redo att betala högre hyror än genomsnittlig Rinkebybo. Som jag sa i mitt tidigare inlägg, även om det inte finns någon generell bostadsbrist i Stockholm (vilket i sig är tveksamt, men låt gå) så finns det definitivt en stor brist på förstahandskontrakt till hyresrätter.
Citera
2012-07-10, 22:46
Medlem
Tuffluffs avatar
Citat:
Vad spelar det för roll? Bidragsamhället a la superb. med arbetslinje som man får ko-koa sig igenom eller trångboddheten får väl komma tillbaka?

Citat:
Om marknadshyror införs, och hyran i Rinkeby ökar något, så kommer kön att försvinna. Samma gäller för andra delar av staden. Omflyttningstakten skulle öka, för folk vill inte betala för onödigt stort boende eller för "övernattningslägenheter".
Att kön försvinner får vi väl se...

Citat:
Idag har vi en stor (och svart) andrahandsmarknad för hyresrätter därför att:
1. Förstahandskontrakt är billiga, så man riskerar inte så stora förluster om lägenheten står tom.
Jag betalar 54000 per år för knappa 40 kvadrat.
Citat:
2. Förstahandskontrakt är billiga, så man tjänar massor av kosing på att hyra ut i andra hand.
Nej, man tjänar normalt 20% om man har möbler.

Citat:
3. Det tar många år att köa sig fram till ett nytt förstahandskontrakt, så man släpper inte gärna det man har.
Inte där det är marknadshyra, som jag och UB ser det. Där får du en innerstadare i statshagen nu på studs. Vad väntar du på?

Citat:
4. Förstahandskontrakt är hårdvaluta, och inbringar hundratusentals kronor om man säljer dem.
Jag säljer gärna mitt . Var? Du som vet, skriv ett PM.

Citat:

Hundar bor ihop, en mans hus är hans borg!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in