Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2012-07-05, 21:01
Medlem
Han har alltså stått i bostadskön i 45 år?

Hur fan går det till?

Har han tackat nej till hur många lägenheter som helst och väntar på guldkornet, typ 1 lägenhet på 10.000?

För jag är ju väldigt tveksam till att han varit bostadslös i 45 år.
Citera
2012-07-05, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Han har alltså stått i bostadskön i 45 år?

Hur fan går det till?

Har han tackat nej till hur många lägenheter som helst och väntar på guldkornet, typ 1 lägenhet på 10.000?

För jag är ju väldigt tveksam till att han varit bostadslös i 45 år.

Bra att du läst 1% av tråden, tror du behöver lära dig läsa.
Han har hus är säkert miljonär i mångfald och ville ha en hyresrätt i centrum när han är gammal och inte orkar med huset. Men han klanta sig men har faktiskt råd med att köpa en lägenhet så det hela handlar om en rik snubbe som är ledsen att han behandlas som resten av folket.
Citera
2012-07-05, 22:04
Medlem
Är det inte samtidigt dessa absurda kötider som gör att hela systemet failar?
Det krävs ju oftast 10-15år för att få en bra lägenhet i dom större städerna. I stället skulle man blivit tvungen att ta vilken skit som helst, tackar man nej 3 gånger, så sist i kön igen. Skulle nog gjort att folk inte sitter med såna sjuka kötider och gjort det lite mer flexibelt. Sen dessutom är det ju enklare att gå via privat hyresvärd än statliga. Jag fick min lägenhet på 3dagar tror jag, skicka in mail, fick svar dagen efter att jag kunde gå på visning, var den enda som blivit erbjuden visning och tackade ja på den 3e dagen.
Detta efter jag stått i kö 1½år i en medelstor stad, hos dom stora lägenhets-drakarna, nu har jag en nice lägenhet mitt i city med fiber o allt.
Citera
2012-07-05, 22:57
Medlem
Darkwing Ducks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unbannable
Det är möjligt att tjäna pengar idag. Bygger man för mycket så förlorar man istället pengar, och de som inte bygger är de som faktiskt bygger, det är mer eller mindre monopol på att bygga idag och de få som finns tjänar pengar på att inte bygga.

Bara för att man släpper något fritt så blir det inte bättre. Men jag antar att om du hade ett byggbolag skulle du bygga och bygga och bygga och ... osv. Nej. Idag kan dom bygga men väljer att inte göra det. Varför skulle dom bygga mer för att hyrorna släpps fria?
Precis som vi har svår brist på bilar eftersom tillverkarna håller nere på produktionen? Eller inte. Alla produktkategorier som har fri prissättning finns verkligen i överflöd. Självklart skulle även bostäder bli tillgängliga. Det är bara att titta på städer som Helsingfors och Köpenhamn för att se hur lätt man kan få en hyresrätt till marknadshyra. Eller i Tyskland, Schweiz och andra länder, för den delen.

Men det räcker inte enbart med avreglerade hyror. Idag är det apsvårt att bygga. Tillstånd, överklaganden och detaljtjafs tar otroligt lång tid här. Häromdagen läste jag en artikel någonstans som påstod att i Sverige tar ett bostadsprojekt ofta tio år från första idé till inflyttning, i Tyskland snarare 18 månader.

Lyckligtvis är det inte enbart dålig byggtakt som orsakar vår "bostadsbrist". De låga hyrorna och långa väntetiderna gör att folk tjuvhåller på lägenheter som de egentligen inte behöver, och att många bor onödigt stort. Vi har fortfarande Europas största boyta per skalle.

Citat:
Ursprungligen postat av sverker11
Problemet är att ingen vill betala hyrorna för nybyggda hyresrätter. Det är oftast de som är ekonomiskt svaga som söker sig till hyresrätter och de vill/kan oftast inte betala hyran för ett nybygge. De som skulle ha råd söker sig hellre till bostadsrätter.
Inte nödvändigtvis. I Sverige har det blivit så, ja. Men det beror på att våra tokreglerade hyror har gjort att de flesta hyresrätter är dåligt underhållna, så folk som kan betala mer flyttar bort. Men i nybyggen i attraktiva lägen, med högre hyror, är det snarare relativt välbeställda familjer som bor. Jag vet, jag bor själv i ett sådant hus.
Citera
2012-07-05, 23:27
Medlem
putteputte88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xurra
Aha okej.
När jag köade så kostade det inget, var ju dock inte i Stockholm.
Känns jävligt konstigt att man ska behöva betala för att köa dock

Det kan ju tyckas underligt, men står det över 350.000 personer i kö behövs antagligen lite mer resurser till att driva kön - med allt vad det nu innebär - än för en kö med mindre antal personer i.
Citera
2012-07-05, 23:43
Medlem
xurras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av putteputte88
Det kan ju tyckas underligt, men står det över 350.000 personer i kö behövs antagligen lite mer resurser till att driva kön - med allt vad det nu innebär - än för en kö med mindre antal personer i.

Jo jag fattar att det blir en del administrativt arbete när man måste ta hand om så många.
Men att det var så dyrt, de drar ju in en relativt fin summa på att knappt göra något.
Citera
2012-07-06, 00:10
Medlem
Väldigt tråkigt för en äldre person som inte har koll på internet. Kan detta vara rekord i tappade ködagar f.ö.?
Citera
2012-07-06, 00:35
Medlem
Sikkans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuffluff
Sen ska politikerna kliva in när det blir trubbel eller är det rännstensungar som gäller framöver?
Spara till en BR, ja, låt oss se, säg 2 miljoner, 15%, hmm...300000 OM jag som fattig knegare börjar spara 1000 vid 18 års ålder. Om 10 år har denne 120000, om marknaden går bättre än inflationen så lär det behövas 30 års sparande. Bara till insatsen. Klart, kan du spara 2000..... Bara 15 år. Säg 4000 i månaden...7,5 år...bara till insatsen...

Är normal lön 500000k +?

Har svårt att se att man måste tjäna 500K+ för att kunna lägga undan några tusenlappar varje månad? Och ja, vaddå det är väl fan så mycket bättre att spara undan då i några år för att kunna köpa en sjyst lägenhet istället för att lägga undan 0 kr och sitta i bostadskö i 45 jävla år?! Då är man ju fucking retarded enl mig.

Har man en låg lön får man väl se till att ha så låga utgifter som möjligt.

Och är man ett socfall som resulterar i att man inte kan spara en krona.. ja, otur isåfall.
Citera
2012-07-06, 04:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Darkwing Duck
Precis som vi har svår brist på bilar eftersom tillverkarna håller nere på produktionen? Eller inte. Alla produktkategorier som har fri prissättning finns verkligen i överflöd. Självklart skulle även bostäder bli tillgängliga. Det är bara att titta på städer som Helsingfors och Köpenhamn för att se hur lätt man kan få en hyresrätt till marknadshyra. Eller i Tyskland, Schweiz och andra länder, för den delen.

Men det räcker inte enbart med avreglerade hyror. Idag är det apsvårt att bygga. Tillstånd, överklaganden och detaljtjafs tar otroligt lång tid här. Häromdagen läste jag en artikel någonstans som påstod att i Sverige tar ett bostadsprojekt ofta tio år från första idé till inflyttning, i Tyskland snarare 18 månader.

Lyckligtvis är det inte enbart dålig byggtakt som orsakar vår "bostadsbrist". De låga hyrorna och långa väntetiderna gör att folk tjuvhåller på lägenheter som de egentligen inte behöver, och att många bor onödigt stort. Vi har fortfarande Europas största boyta per skalle.

Bilar och bostäder är lite skillnad, vad jag vet så byter man inte lägenhet lika ofta som bilar och man river inte hus lika ofta som man skrotar bilar osv. Sedan är det få som köper nya bilar, de flesta köper gamla bilar. Med bil logiken skulle svartkontrakt handeln öka markant om det började byggas nytt.

Och dom som bodde där innan, vart är dom?
Du borde läsa på lite om hur det ser ut i byggbranschen i Sverige idag.

Det är INTE apsvårt att bygga idag vart har du fått det ifrån?
SÅ typiskt att jag tog bort en sparad länk för bara några veckor sedan och nu kan jag inte hitta den igen :/

Folk hade hyrt ut dom i andrahand istället för att lämnat dom ifrån sig, precis som idag. Speciellt nu när det blir lagligt att ta vilka hyror man vill i andrahand.

Jag håller med, du bor för storet, du borde flytta in i en 1a med 3 kusiner eller något.
En av orsakerna till att vi bor stort är för att vi spenderar mer tid inomhus än vad dom gör i tex grekland, kan du gissa varför?

Citat:
Ursprungligen postat av Darkwing Duck
Inte nödvändigtvis. I Sverige har det blivit så, ja. Men det beror på att våra tokreglerade hyror har gjort att de flesta hyresrätter är dåligt underhållna, så folk som kan betala mer flyttar bort. Men i nybyggen i attraktiva lägen, med högre hyror, är det snarare relativt välbeställda familjer som bor. Jag vet, jag bor själv i ett sådant hus.

Så vad klagar du på?
Sen om du tror att man kan bygga obegränsat med lägenheter i fina områden så blir jag helt paff.
De flesta hyreslägenheter är inte dåligt underhållna men dom blir inte renoverade vart 5e år för att följa nya modet inom bygg.
Nybyggen med höga hyror i mindre attraktiva områden har problem med att hyra ut.
Dom byggde 2009 vid vasaparken och sabbatsberg och dom lägenheterna tog det flera år innan alla var uthyrda. Där kostade en 2a på 50kvadrat 11.500+ och en 3a 15.500+ och om det inte är ett attraktivt läge så vet jag inte vad som är.
Senast redigerad av Unbannable 2012-07-06 kl. 04:47.
Citera
2012-07-06, 04:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterDenSvenske
Men din dumma jävel, om man introducerar marknadshyror så kommer det bli lönsamt att bygga nytt och om inte nuvarande bolag gör det så kommer andra att ge sig in på marknaden. För det är så en marknadsekonomi fungerar och att tro att det är monopol på att bygga är fan bland det dummaste jag har läst under mina år här på flashback.

Nej det kommer det inte FÖR INGEN KOMMER KÖPA. Svårt att förstå?
För att sälja något måste du ha en köpare, finns det ingen köpare så kan du inte sälja.
Varför skulle någon köpa 5000 nya lägenheter när dom tjänar GROVA pengar på de dom redan har? Byggs det 5000 nya måste dom sänka hyran och byggs det mer efter det och mer efter det osv.
Citera
2012-07-06, 05:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Unbannable
Nej det kommer det inte FÖR INGEN KOMMER KÖPA. Svårt att förstå?
För att sälja något måste du ha en köpare, finns det ingen köpare så kan du inte sälja.
Varför skulle någon köpa 5000 nya lägenheter när dom tjänar GROVA pengar på de dom redan har? Byggs det 5000 nya måste dom sänka hyran och byggs det mer efter det och mer efter det osv.

Ja för ingen hyr/köper lägenheter i någon annan storstad i övriga Sverige, helt klart.
Du är ju borta i flötet. Jag tror du behöver en hel del aningen mer kunskap samt erfarenhet.
I Sverige är det redan dyrt med lägenheter att släppa lös marknaden skulle ändra detta om du säger emot det behöver du hjälp, kolla Norge, priserna för att bo i bostäder i Oslo är för fan detsamma som i Sverige och säg inte nej där.
En 3a i Norge kostar runt 12000, vissa får så billigt som 8000, I Norge speciellt Oslo finns många bostadsrätter som folk hyr ut så det finns ofta ingen anledning att gå till en hyresvärd för att få ett boende. Du får ett boende inom 3-4 dagar också.
Detta gäller inte bara Oslo utan hela övriga världen där man har markekonomi, Sverige är ett föråldrat land som är fast i gamla idéer och är rädda för förändringar PGA såna människor som du.
Att folk påstår att det är billigt att bo i Sth är idioter, det är inte billigt utan hyra är ökade så mycket det går för att dom har MÖJLIGHETEN ATT GÖRA DET. En fri marknadsekonomi skulle ändra allt det här, och i längden skulle företagen tjäna bra mycket mer och nya företag skulle etableras.
Det skulle bli mer tillväxt och våra huvudstad skulle bli större, precis som alla andra storstäder blir större.

Ge dig nu vaaa.
Citera
2012-07-06, 05:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frukoststol
Ja för ingen hyr/köper lägenheter i någon annan storstad i övriga Sverige, helt klart.
Du är ju borta i flötet. Jag tror du behöver en hel del aningen mer kunskap samt erfarenhet.
I Sverige är det redan dyrt med lägenheter att släppa lös marknaden skulle ändra detta om du säger emot det behöver du hjälp, kolla Norge, priserna för att bo i bostäder i Oslo är för fan detsamma som i Sverige och säg inte nej där.
En 3a i Norge kostar runt 12000, vissa får så billigt som 8000, I Norge speciellt Oslo finns många bostadsrätter som folk hyr ut så det finns ofta ingen anledning att gå till en hyresvärd för att få ett boende. Du får ett boende inom 3-4 dagar också.
Detta gäller inte bara Oslo utan hela övriga världen där man har markekonomi, Sverige är ett föråldrat land som är fast i gamla idéer och är rädda för förändringar PGA såna människor som du.
Att folk påstår att det är billigt att bo i Sth är idioter, det är inte billigt utan hyra är ökade så mycket det går för att dom har MÖJLIGHETEN ATT GÖRA DET. En fri marknadsekonomi skulle ändra allt det här, och i längden skulle företagen tjäna bra mycket mer och nya företag skulle etableras.
Det skulle bli mer tillväxt och våra huvudstad skulle bli större, precis som alla andra storstäder blir större.

Ge dig nu vaaa.

Vad fan dillar du om? Ingen hindrar dom från att bygga IDAG. Det är inte byggstopp. I Sthlm är hyrorna högre än dom i Oslo(tydligen) på nybyggen och man har problem att hyra ut redan idag. Tror du på allvar det blir bättre om man då höjer hyrorna som de flesta verkar vilja göra? Exakt hur går den logiken ihop? Och de som klagar på att man ska ha marknadshyror skyller på att man inte tjänar pengar på våra låga hyror när man bygger nytt. Så om du tror att hyrorna kommer SÄNKAS av att man bygger så är du ju lovligt dum i hela huvudet.
Med din logik skulle man tjäna på att bygga redan idag. Varför gör man det inte? Tror du det blir lättare att få byggtillstånd(som andra klagar på också) om hyrorna släpps fria eller vad är grejen?

Jag kan helt ärligt inte begripa mig på eran logik. Ni sitter med teoretiska pappersmodeller som inte är förankrade till verkligheten alls.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in