Citat:
Ursprungligen postat av Darkwing Duck
Precis som vi har svår brist på bilar eftersom tillverkarna håller nere på produktionen? Eller inte. Alla produktkategorier som har fri prissättning finns verkligen i överflöd. Självklart skulle även bostäder bli tillgängliga. Det är bara att titta på städer som Helsingfors och Köpenhamn för att se hur lätt man kan få en hyresrätt till marknadshyra. Eller i Tyskland, Schweiz och andra länder, för den delen.
Men det räcker inte enbart med avreglerade hyror. Idag är det apsvårt att bygga. Tillstånd, överklaganden och detaljtjafs tar otroligt lång tid här. Häromdagen läste jag en artikel någonstans som påstod att i Sverige tar ett bostadsprojekt ofta tio år från första idé till inflyttning, i Tyskland snarare 18 månader.
Lyckligtvis är det inte enbart dålig byggtakt som orsakar vår "bostadsbrist". De låga hyrorna och långa väntetiderna gör att folk tjuvhåller på lägenheter som de egentligen inte behöver, och att många bor onödigt stort. Vi har fortfarande Europas största boyta per skalle.
Bilar och bostäder är lite skillnad, vad jag vet så byter man inte lägenhet lika ofta som bilar och man river inte hus lika ofta som man skrotar bilar osv. Sedan är det få som köper nya bilar, de flesta köper gamla bilar. Med bil logiken skulle svartkontrakt handeln öka markant om det började byggas nytt.
Och dom som bodde där innan, vart är dom?
Du borde läsa på lite om hur det ser ut i byggbranschen i Sverige idag.
Det är INTE apsvårt att bygga idag vart har du fått det ifrån?
SÅ typiskt att jag tog bort en sparad länk för bara några veckor sedan och nu kan jag inte hitta den igen :/
Folk hade hyrt ut dom i andrahand istället för att lämnat dom ifrån sig, precis som idag. Speciellt nu när det blir lagligt att ta vilka hyror man vill i andrahand.
Jag håller med, du bor för storet, du borde flytta in i en 1a med 3 kusiner eller något.
En av orsakerna till att vi bor stort är för att vi spenderar mer tid inomhus än vad dom gör i tex grekland, kan du gissa varför?
Citat:
Ursprungligen postat av Darkwing Duck
Inte nödvändigtvis. I Sverige har det blivit så, ja. Men det beror på att våra tokreglerade hyror har gjort att de flesta hyresrätter är dåligt underhållna, så folk som kan betala mer flyttar bort. Men i nybyggen i attraktiva lägen, med högre hyror, är det snarare relativt välbeställda familjer som bor. Jag vet, jag bor själv i ett sådant hus.
Så vad klagar du på?
Sen om du tror att man kan bygga obegränsat med lägenheter i fina områden så blir jag helt paff.
De flesta hyreslägenheter är inte dåligt underhållna men dom blir inte renoverade vart 5e år för att följa nya modet inom bygg.
Nybyggen med höga hyror i mindre attraktiva områden har problem med att hyra ut.
Dom byggde 2009 vid vasaparken och sabbatsberg och dom lägenheterna tog det flera år innan alla var uthyrda. Där kostade en 2a på 50kvadrat 11.500+ och en 3a 15.500+ och om det inte är ett attraktivt läge så vet jag inte vad som är.