Citat:
Ursprungligen postat av civ-ekonom
Du nämnde 18 år, därav menade jag att man kanske inte behöver köpa en lägenhet för 2 000 000 i den åldern (säg 18-25).
Det kan du ha rätt i, men, då ska man ju följa en viss livsmall. En polare som kommer från landet gjorde ungefär som du, han jobbade på lokala hak och bodde gratis hemma. Då han tjänade 18-20 ut så kunde han ju bränna 5 på "nöjen" och ändå vara "rik". Men många flyttar för studier eller arbete. Eller får gå arbetslösa.
Citat:
Min familj är ingen klan, du menar alltså att det är orimligt att bo hemma i ca 2 år efter avslutad militärtjänst?
Nje, men har du stöd från familjen/klanen så...ja..då är det ju enklare. Skulle du hyrt en sunk-lgh och köpt all mat själv och så vidare. Jag menar mer för jämförelsen, inget fel att bo hemma tills man åker ut i en kista som jag ser det om det är det optimala.
Citat:
Dock har du rätt angående studerandet, jag började inte plugga förrens precis efter att jag hade köpt lägenheten. Jag var ungefär 22-23 bast då, men jag hade även tagit körkort, gjort högskoleprovet etc under den tiden.
Nej, man kan ju säga att din story är en bra "how to".
Men villkoren skiljer sen en hel del mellan individer. Du kunde ju haft mer tur, bott hemma under studierna, men i en shysst gäststuga, fått låna och få allt vardagligt gratis, jobbat extra.
Då hade du varit i en riktigt OK position.
Citat:
Hur som helst, alla våra liv ser olika ut. Jag tycker bara du överdrev kostnaden på lägenheten för en 18-20åring samt räknade på ett väldigt lågt sparande.
Ja, jag tittar ju i min lokala förortsblaska... Och personligen tror jag en liten bra tvåa är guld värd vs en normal etta. Och där går priserna från 800k för kyffen längst ut till 2,5 millar för en OK 2:a.
Sen så antar jag ju att man har en del utgifter som hyra, kanske en billig bil, mat, ja, lite sådär, och då är 1-2000 bra. 10000 innebär svält och elände.