2012-07-03, 18:04
Medlem
Kort o gott har helt glömt bort att ändra uppgifterna ang arbetsgivare på mina sidor hos försäkringskassan läget är så här nu idag står min arbetsgivare från 2010 som min arbetsgivare på FK med 280 000 i års inkomst men då är min fråga jag hade 2010 enligt deklarationen 248 000:- 2011 278 000:- 2012 327 000:- blir jag då betalnings skyldig om jag medelar fk detta då jag 2012 tjänat betydligt mer än dom 280 000:- jag har inskrivet hos FK vad ska man göra tycker ni? har enbart med FK när jag har sjukt barn (VAB) jag har säsongsjobb så går hem när det blir vinter tänkte om man skulle vänta tills man har gått hem och börjar jobba igen på våren och ändra uppgifterna då att man har en annan arbetsgivare för att slippa strul med FK

2010: 248 000

2011: 278 00

2012: 327 00
Citera
2012-07-03, 18:05
Medlem
Slitet-Golvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CleanTosse
Kort o gott har helt glömt bort att ändra uppgifterna ang arbetsgivare på mina sidor hos försäkringskassan läget är så här nu idag står min arbetsgivare från 2010 som min arbetsgivare på FK med 280 000 i års inkomst men då är min fråga jag hade 2010 enligt deklarationen 248 000:- 2011 278 000:- 2012 327 000:- blir jag då betalnings skyldig om jag medelar fk detta då jag 2012 tjänat betydligt mer än dom 280 000:- jag har inskrivet hos FK vad ska man göra tycker ni? har enbart med FK när jag har sjukt barn (VAB) jag har säsongsjobb så går hem när det blir vinter tänkte om man skulle vänta tills man har gått hem och börjar jobba igen på våren och ändra uppgifterna då att man har en annan arbetsgivare för att slippa strul med FK

2010: 248 000

2011: 278 00

2012: 327 00

Lika bra att du kontaktar dem och frågar, för det kommer att komma fram i slutändan och då är det lika bra att korrigera det så fort som möjligt.
Citera
2012-07-03, 18:27
Bannlyst
Du låg redan över deras tak 2010, även om du ändrar dina uppgifter så kommer du inte få mer av dom. Och eftersom du tjänar mer nu, och inte mindre så spelar det ingen roll. Hade varit en annan sak om du hade gått ner till 180k istället, då hade du kunnat bli återbetalningsskyldig! Går man ner i lön ser dom det alltid när man har deklarerat och då är dom ganska snabba på att påpeka det, men går man upp i lön så säger dom ingenting.
Citera
2012-07-03, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Westman011
Du låg redan över deras tak 2010, även om du ändrar dina uppgifter så kommer du inte få mer av dom. Och eftersom du tjänar mer nu, och inte mindre så spelar det ingen roll. Hade varit en annan sak om du hade gått ner till 180k istället, då hade du kunnat bli återbetalningsskyldig! Går man ner i lön ser dom det alltid när man har deklarerat och då är dom ganska snabba på att påpeka det, men går man upp i lön så säger dom ingenting.

Instämmer på det. TS har inget att oroa sig för.

Däremot är det inte fel att uppdatera sina uppgifter hos FK när man byter arbetsgivare och speciellt om man gör det ofta. Inte heller fel att uppdatera siffrorna då och då när de förändras, FK verkar älska onödig byråkrati.

Det kan bli knöligt för de som kanske har ett par olika arbetsgivare varje år när väl FK får för sig att ens SGI ska räknas om och de vill gå 5 år tillbaka i tiden.
Citera
2012-07-03, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Westman011

Är inte ute efter att få mer hela grejen är att jag vill att det ska vara rätt uppgifter så man inte blir betalningsskyldig eller att det blir några problem men jag har ju lämmnat felaktiga uppgifter ändå när jag änmäler och begär ersättning av sjuktbarn så kommer ju rutan upp med alla uppgifter o bla arbetsgivare sen klickar man vidare för att skriva under kan inte detta bli problem då med felaktiga uppgifter jag lämmnat ? borde haft bättre koll på detta men men man lär sej så länge man lever
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Instämmer på det. TS har inget att oroa sig för.

Däremot är det inte fel att uppdatera sina uppgifter hos FK när man byter arbetsgivare och speciellt om man gör det ofta. Inte heller fel att uppdatera siffrorna då och då när de förändras, FK verkar älska onödig byråkrati.

Det kan bli knöligt för de som kanske har ett par olika arbetsgivare varje år när väl FK får för sig att ens SGI ska räknas om och de vill gå 5 år tillbaka i tiden.

ska hålla koll bättre och om jag byter arbetsgivare i framtiden ingår detta numera också så klart och att ändra årsinkomsten varje år så allt blir rätt så slipper man eventuella krångel
Citera
2012-07-03, 23:12
Medlem
Happymes avatar
Loggade in på fk:s hemsida för skojs skull och min inkomst var inte uppdaterad sen 2006
Gick inte att ändra heller.
Nu har jag ju iof inte haft med dem att göra detta årtusende men jag kan ge mig fan på att om det skulle handla om att jag ska betala åt dem så hade inkomstuppgifterna varit korrekta.
Citera
2012-07-04, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Happyme
Loggade in på fk:s hemsida för skojs skull och min inkomst var inte uppdaterad sen 2006
Gick inte att ändra heller.
Nu har jag ju iof inte haft med dem att göra detta årtusende men jag kan ge mig fan på att om det skulle handla om att jag ska betala åt dem så hade inkomstuppgifterna varit korrekta.

Nej det är ju skumt att man inte kan ändra uppgifterna själv när man är inloggad på deras sida ! Hade vart lätt o smidigt och kunnat gjort det faktiskt !
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in