2012-07-03, 14:22
Medlem
Jag har ganska mycket pengar på banken (ca 700'000:- i olika former av investeringar) och ett hus värt ca 1,4m som är kontantbetalt, men jag överväger nu att belåna huset på 500'000:- för att investera i Nordeas räntebevis (RB Stena, RB UPM och RB Stora Enso i första hand). Ett bolån kan jag få på två år för 3,60% ränta och räntebevisen bör i sin tur dela ut ca 6-6,5% ränta i snitt under samma tid. Detta innebär i teorin att jag borde kunna tjäna cirka 2,75% (13750:- om året med en investering på 500'000).

Jag är en hyfsat van börshandlare och investerar i aktier/fonder/räntebevis sedan innan, men jag vill gärna ha lite input på detta!

Jag är för den delen inte riktigt säker på om detta bör ligga i Värdepapper eller Privatekonomi-forumet, men räntebevisen är nyckeln i frågan så den får hamna här tills vidare!
Senast redigerad av Dreten 2012-07-03 kl. 14:25. Anledning: Addendum
Citera
2012-07-03, 14:55
Medlem
Nej.

Anledningen till att du får låna för 3.6% men Stena till något högre är ju att risken är större i Stena än i ditt bolån.

Det är väl värdepapper? Så jag tycker här fungerar bra. Privatekonomi låter ju mer som lyxfällan i forumform.

Du tar ju en risk med huset som pant för 2.75% i avkastning. Bara du som i slutändan kan bestämma om det är värt.

Nordea lånar ju uppenbarligen (?) hellre ut till dig än Stena? =P, inte säker på det men .. Det är ju ett sätt att se på det hela.
Citera
2012-07-03, 15:16
Medlem
ErikVinners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aliquis
Nej.

Anledningen till att du får låna för 3.6% men Stena till något högre är ju att risken är större i Stena än i ditt bolån.

Det är väl värdepapper? Så jag tycker här fungerar bra. Privatekonomi låter ju mer som lyxfällan i forumform.

Du tar ju en risk med huset som pant för 2.75% i avkastning. Bara du som i slutändan kan bestämma om det är värt.

Nordea lånar ju uppenbarligen (?) hellre ut till dig än Stena? =P, inte säker på det men .. Det är ju ett sätt att se på det hela.

Vafan?
Citera
2012-07-03, 15:20
Medlem
I och för sig insåg jag vid vidare tankar att det är 1,4% skatt också eftersom jag handlar i Investeringssparkonto, vilket innebär att den totala utgiften är 5% med ränta och skatt, då lämnar det 2,59% vinst om jag lägger hela beloppet i RB Stena, men då tar jag ju genast en större risk än vid spridning.
Senast redigerad av Dreten 2012-07-03 kl. 15:22. Anledning: Blabla
Citera
2012-07-03, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ErikVinner
Vafan?
Svårt att besvara "vafan"?

Var det delen med pant som kändes fel?

Eller att Nordea antagligen lånar ut till Stena men skickar vidare kreditrisken till den som köper räntebevisen? Lånar ut till företag i största allmänhet? Såklart lånar ut till diverse?
Citera
2012-07-03, 15:33
Medlem
cobrs avatar
Jag äger räntebevis men har inte helt kunnat bedömma risken i dem. Det står att räntebeviset förfaller i förtid vid en ev kredithändelse (exempel på en sådan är en inställd betalning om $1000000 eller mer) och då kan hela beloppet gå förlorat.

Äger man en företagsobligation och bolaget går i konkurs så har man en fordring mot bolaget som har högre prioritet än aktieägarnas. Av det jag har läst är det dock oklart vad som avgör vad ägare av räntebevis kan få igen vid en konkurs eller kredithändelse.

I övrigt finns ju kursrisken under löptiden, vid stigande räntor riskerar kursen falla om det inte vägs upp av mindre risk i bolagen. Men jag har räntebevis och de ger ju onekligen väldigt bra avkastning i nuläget, kursen har också varit stabil hittils i de bolag jag valt Stena, Stora enso.
Citera
2012-07-03, 15:47
Medlem
Som jag förstår det så är kursen ingen risk då det vid inlösen (2017?) ger 100:- i inlösen per post ändå, oavsett aktuell dagskurs. Kursen är väl bara det du betalar i dagsläget för rätten att plocka ut räntan?

Jag äger själv också ett fåtal räntebevis redan (Stena, Stora Enso precis som du) och känner att risken bör vara ganska låg (om man inte handlar i Nokia möjligen..) på alla företagen på listan, jag kan dock inte svara för HUR låg i dagsläget.

En investeringsidé är ju även att handla på sig mycket runt 95:- och sedan lösa in för 100:- vid 2017, om det fungerar som jag antar. Då har man förutom den i dagsläget mycket slagkraftiga räntan en fin procentuell förtjänst 5 år framåt i tiden (förutsatt att företagen överlever givetvis).

EDIT: Och efter en snabb koll stämmer det, efter 5 år löses bevisen in till den nominella posten om 10'000:- oavsett börsvärde.
Senast redigerad av Dreten 2012-07-03 kl. 15:49. Anledning: Blabla
Citera
2012-07-03, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dreten
EDIT: Och efter en snabb koll stämmer det, efter 5 år löses bevisen in till den nominella posten om 10'000:- oavsett börsvärde.

Förutsatt att företaget finns kvar .

Själv tycker jag att det hela är en ganska avvägning eftersom risken är låg men avkastningen så usel. Jag skulle hellre satsa på högräntekonto i t.ex. Volvo finans (där du kan kvitta en ganska hyffsad del av räntevinsterna mot räntekostnaderna du får för lånet) eller motsvarande med insättningsgaranti. Vinsten blir en hårsmån lägre men du slipper risken att det går åt helvete om några år.
Citera
2012-07-03, 16:45
Medlem
cobrs avatar
Citat:
Som jag förstår det så är kursen ingen risk då det vid inlösen (2017?) ger 100:- i inlösen per post ändå, oavsett aktuell dagskurs. Kursen är väl bara det du betalar i dagsläget för rätten att plocka ut räntan?

Jag äger själv också ett fåtal räntebevis redan (Stena, Stora Enso precis som du) och känner att risken bör vara ganska låg (om man inte handlar i Nokia möjligen..) på alla företagen på listan, jag kan dock inte svara för HUR låg i dagsläget.

En investeringsidé är ju även att handla på sig mycket runt 95:- och sedan lösa in för 100:- vid 2017, om det fungerar som jag antar. Då har man förutom den i dagsläget mycket slagkraftiga räntan en fin procentuell förtjänst 5 år framåt i tiden (förutsatt att företagen överlever givetvis).

Därför skrev jag under löptiden, om man inte håller det till förfall.
Såg att det fanns en står tråd om räntebevis där bla återvinningsvärdet vid kredithändelse diskuteras,
https://www.flashback.org/t1819017p10

Mein Teil, räntan hos volvo finans är ju mycket lägre, 2,1% efter skatt (vid bel. 500000).
Citera
2012-07-03, 17:32
Medlem
Husings avatar
Citat:
Jag har ganska mycket pengar på banken (ca 700'000:- i olika former av investeringar) och ett hus värt ca 1,4m som är kontantbetalt, men jag överväger nu att belåna huset på 500'000:- för att investera i Nordeas räntebevis (RB Stena, RB UPM och RB Stora Enso i första hand). Ett bolån kan jag få på två år för 3,60% ränta och räntebevisen bör i sin tur dela ut ca 6-6,5% ränta i snitt under samma tid. Detta innebär i teorin att jag borde kunna tjäna cirka 2,75% (13750:- om året med en investering på 500'000).

Jag är en hyfsat van börshandlare och investerar i aktier/fonder/räntebevis sedan innan, men jag vill gärna ha lite input på detta!

Jag är för den delen inte riktigt säker på om detta bör ligga i Värdepapper eller Privatekonomi-forumet, men räntebevisen är nyckeln i frågan så den får hamna här tills vidare!

Med ett obelånat hus och 700tkr på banken verkar du vara på rätt väg som det är. Varför vill du öka riskerna för en i sammanhanget beskedlig vinst? Du fattar naturligtvis dina egna beslut men från min synvinkel ser det ut som ett onödigt risktagande.
Citera
2012-07-03, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cobr
Mein Teil, räntan hos volvo finans är ju mycket lägre, 2,1% efter skatt (vid bel. 500000).
Fast i princip helt riskfri upp till 100.000 euro.

2.1% årlig avkastning på 100.000 euro för ingenting tackar väl ingen nej till?

(Är bolånet rörligt och upplåsningen på konto på volvo finans fast så är det ju ingen rättvis jämförelse och inte alls riskfritt längre. Är det samma löptid eller kortare på volvo finans så är det ju dock ok.)
Citera
2012-07-04, 01:08
Medlem
ifconfigs avatar
Bluesteps sparkonto flex ger 4% i ränta.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in