• 1
  • 2
2012-07-03, 12:15
Medlem
Kan ett barn ha down syndrom utan att få diagnos vid födseln?
Min vän har ett barn som verkligen ser ut att ha down syndrom. Men hennes barn är fullt frisk säger hon. Är det möjligt att inte har down syndrom fast det ser så ut?
Citera
2012-07-03, 12:23
Medlem
TequilaBoys avatar
Har du märkt något beteendemässigt?
Citera
2012-07-03, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TequilaBoy
Har du märkt något beteendemässigt?
Barnet har tungan ute ofta. Aningen sen i utvecklingen. Men är bara 12 mån.
Citera
2012-07-03, 12:44
Medlem
CrazyPriests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myiss
Kan ett barn ha down syndrom utan att få diagnos vid födseln?
Min vän har ett barn som verkligen ser ut att ha down syndrom. Men hennes barn är fullt frisk säger hon. Är det möjligt att inte har down syndrom fast det ser så ut?

http://www.google.se/imgres?q=Downs+...w=1024&bih=638

Ser barnet ut så i ögonen som på bilden, är det troligt att barnet har downs syndrom?
Citera
2012-07-03, 12:46
Medlem
Downsyndrom har man om man har 3st kromosmer av kromosom nr 21.
Detta är någonting som man kan kolla redan när fostret är i barmodern. Jag tror att detta är en rutin koll.

Sen tycker jag personligen att det är otroligt svårt att se på väldigt unga barn att dom har downs. Det blir först tydligt när dom är 4-5 år.

Är det kanske inte så att pappan är ful som stryk, och att barnet därför ser konstigt ut.
Citera
2012-07-03, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrazyPriest
http://www.google.se/imgres?q=Downs+...w=1024&bih=638

Ser barnet ut så i ögonen som på bilden, är det troligt att barnet har downs syndrom?

Barnet ser ut så. fast yngre.
Citera
2012-07-03, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GetDaShtGetDaFkOut
Detta är någonting som man kan kolla redan när fostret är i barmodern. Jag tror att detta är en rutin koll.

Sen tycker jag personligen att det är otroligt svårt att se på väldigt unga barn att dom har downs. Det blir först tydligt när dom är 4-5 år.

Är det kanske inte så att pappan är ful som stryk, och att barnet därför ser konstigt ut.

Jag har barn och det är inte en rutinkoll.
Och jag har ett stort kontaktnät med folk som har barn. Ingen ser ut att ha down syndrom förutom den jag skriver om. Jag är lite orolig att något ska vara fel.
Citera
2012-07-03, 13:24
Medlem
Vanillababes avatar
Hur ser barnets händer ut?
Citera
2012-07-03, 13:29
Medlem
Har för mig att dom brukar vara ganska utvecklingsstörda? är hon det så kanske hon hr det.
Citera
2012-07-03, 13:29
Medlem
dekanmis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GetDaShtGetDaFkOut

Det är bara en rutinkoll när modern är över en viss ålder. 35 eller 40 tror jag det är, eftersom risken för att barnet får downs är högre då. Min mamma fick kolla när hon fick sitt sista barn när hon var 40, men inte med någon av oss andra. Eftersom man måste ta fostervattenprov är det inget man kollar i "onödan".

TS: Jag tror att man kan upptäcka Downs när barnet blivit något år. Ofta pga. sen utveckling och deras speciella utseende. Sedan är det ju något med deras händer, men jag minna inte vad. Går säkert att googla fram (jag sitter på mobilen med segt nät, annars hade jag gjort det).
Citera
2012-07-03, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vanillababe
Hur ser barnets händer ut?

Det har jag inte tänkt på.
Citera
2012-07-03, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dudemate
Har för mig att dom brukar vara ganska utvecklingsstörda? är hon det så kanske hon hr det.

Men det syns inte fören man är aningen äldre än 12 mån va?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in