Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-10-09, 01:31
  #169
Medlem
Jag har gjort 2,5 km på 54 sekunder som snabbast, utomhus längs järnvägen
- det var ju inte jobbigt heller, bara helt underbart med fartkänslan och vinden i håret.
Drog om lite bilar på en väg bredvid och vinkade åt dom (dom förarna såg lite chockade ut)

Nej men seriöst - jag hatar att springa och tycker ju den här tråden är underhållande med alla
tramsinlägg. Men det är ju de facto inte lätt för oss "oinvigda" att se vad som är fejk heller
- inte minst eftersom man inte kan relatera till hur sträckan påverkar snitthastigheten.
Säger nån att dom tar 300 kg i bänkpress här på forumet misstänker ju alla att det är fejk i stort sett om det inte är typ Magnus Samuelsson som skriver
- bara 130 kg tycker ju folk i allmänhet är skitmycket (även fast t ex jag inte tycker det är särskilt tungt).
Men t ex 2,5 km på 6 min ger ju en snittfart på 25 km/h och det är ju nästan normalfart för t ex en cykelpendlare. När man dessutom ser i tidningen Usain bolt med sina drygt 37 km/h över 100 m så tycker man ju inte det verkar så mycket med med 25 - men vad jag förstår från här är det t o m över världsrekordet på dom här distanserna (2,5-3 km).
Att jag själv skulle behöva säkert 20-23 min (snabb gång - skulle inte palla springa hela sträckan) för 2,5 km, säger ju inte så mycket heller - det är ju lite som om en som aldrig tränat styrketräning ska bedöma vad som är bra eller inte att ta i olika övningar.
Citera
2013-10-09, 15:01
  #170
Medlem
god.childs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C20
Jag har gjort 2,5 km på 54 sekunder som snabbast, utomhus längs järnvägen
- det var ju inte jobbigt heller, bara helt underbart med fartkänslan och vinden i håret.
Drog om lite bilar på en väg bredvid och vinkade åt dom (dom förarna såg lite chockade ut)

Nej men seriöst - jag hatar att springa och tycker ju den här tråden är underhållande med alla
tramsinlägg. Men det är ju de facto inte lätt för oss "oinvigda" att se vad som är fejk heller
- inte minst eftersom man inte kan relatera till hur sträckan påverkar snitthastigheten.
Säger nån att dom tar 300 kg i bänkpress här på forumet misstänker ju alla att det är fejk i stort sett om det inte är typ Magnus Samuelsson som skriver
- bara 130 kg tycker ju folk i allmänhet är skitmycket (även fast t ex jag inte tycker det är särskilt tungt).
Men t ex 2,5 km på 6 min ger ju en snittfart på 25 km/h och det är ju nästan normalfart för t ex en cykelpendlare. När man dessutom ser i tidningen Usain bolt med sina drygt 37 km/h över 100 m så tycker man ju inte det verkar så mycket med med 25 - men vad jag förstår från här är det t o m över världsrekordet på dom här distanserna (2,5-3 km).
Att jag själv skulle behöva säkert 20-23 min (snabb gång - skulle inte palla springa hela sträckan) för 2,5 km, säger ju inte så mycket heller - det är ju lite som om en som aldrig tränat styrketräning ska bedöma vad som är bra eller inte att ta i olika övningar.

Jag kan försöka ge dig och andra lite perspektiv. 2,5km är en väldigt udda distans så jag använder data från 3000m istället.
WR 3000m är 7:20, samma tempo i 2,5 km ger 6:05.
Svenskt rekord 7:42 omräknat 2,5km ger 6:25.

grt i posten ovan för journal här och elitsatsar nästan på medeldistans. Hans 7:30 är med stor sannolikhet fb:s snabbaste på sträckan. Jag som medelgod motionär med lite ambitioner gör sträckan strax under 10 minuter. Flashbacksnubben som aldrig rör sig har nog problem att jogga hela sträckan och kommer in runt 15 min.
Citera
2017-11-27, 15:46
  #171
Medlem
JavalangIIs avatar
Herregud, jag bara måste bumpa den här tråden, har sällan skrattat så mycket. Vilka fiskarhistorier folk drar till med. Kul att hela Sverigeeliten i löpning gömmer sig i de lokala eljusspåren.

Under mitt senaste 10 km-lopp gick den snabbaste halvan i ett tempo som hade gett tiden 9:58 på 2,5 km. Detta var alltså ett millopp och hade jag maxat på just 2,5 km hade det naturligtvis gått en bra bit fortare men det är alltså tiden jag bevisligen har sprungit 2,5 km på. Då är jag ändå ganska van att springa, väldigt långt ifrån någon elit men en helt okej motionär. Att folk har sprungit på 6-7 minuter med ölmage och bakfylla är så löjligt så det finns inte.

Det ska tilläggas att de flesta elljusspår i vårt land inte är kontrollmätta utan uppdragna i skogen på 70-talet, när var och varannan joggare inte hade tillgång till gps-klocka som idag, men ingen brydde sig om den exakta sträckan då. Men personbästa gör man på kontrollmätta lopp med officiell tidtagning, i alla fall om man vill skryta om dem.
Citera
2017-11-27, 21:07
  #172
Medlem
Alltså det vore ju jäkligt märkligt om någon annan än löparna var snabbast på 2500m oavsett om de är maratonlöpare eller 5000m-löpare.

EDIT: En frågeställning jag tycker är intressantare är att vilken är cutoffsträckan där 100m-sprinters är snabbare än maratonlöpare och vice versa?
Citera
2017-11-28, 20:07
  #173
Medlem
JavalangIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maritbergman
Alltså det vore ju jäkligt märkligt om någon annan än löparna var snabbast på 2500m oavsett om de är maratonlöpare eller 5000m-löpare.

EDIT: En frågeställning jag tycker är intressantare är att vilken är cutoffsträckan där 100m-sprinters är snabbare än maratonlöpare och vice versa?

Upp till 400 meter är troligen en sprinter snabbare, men redan på 800 meter börjar det krävas mycket aerob uthållighet som sprinters i allmänhet saknar. De tränar aldrig på mjölksyretålighet och uthållighet, bara snabbhet och explosivitet. På 1500 meter och uppåt kan du utan tvekan räkna med att maratonlöparen sopar banan med sprintern.
Citera
2022-07-28, 19:01
  #174
Medlem
BarryHeros avatar
Sprang det lokala 2,5-spåret på 9.55 för ett tag sedan. Snabbare än 10.20 motsvarar MVG på den närliggande högstadieskolan. Skolrekordet ligger på cirka 7.30.

Det är ett rätt jobbigt spår med mycket backar.
Citera
2022-08-12, 22:00
  #175
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BarryHero
Nar jag gick i hogstadiet fick man MVG om man sprang in pa under 10 minuter. Det fixade jag alltid pa den tiden i alla fall.

Forra aret sprang jag 2.4 km pa 8.35. I nulaget sakert 11 minuter. Kass ar jag.

2,5 lm på 10 min är 4 min per km. Det är idiottempo.

De superatleter som.grejjar 2,5 km på 8.30 är elit.
Citera
2022-08-12, 22:02
  #176
Medlem
EnlitenUgglas avatar
35 minuter en bra dag.
Springa har aldrig varit min grej
Citera
2022-08-12, 23:56
  #177
Medlem
8:30 på 2.5km är riktigt bra men absolut inte elit. Det är 3:24 tempo vilket är jäkligt snabbt för den oinvigde, men fortfarande motionsfart. Enligt Jack Daniels tabeller så motsvarar det att kunna springa 10km på 37 vilket definitivt är en bra tid men långt från ens sub-elit. Man tar pallplats på 10km i byalopp kanske.

Som referens, jag har sprungit några år bara (men tränat seriöst), är 45+ (dvs oerhört oelit) och gör milen på lite över 38 och skulle kanske kunna hålla 3:30-fart på 2.5km.

Svenska topplöpare gör nog 2.5km på 6:30 och under (motsvarar i samma tabeller runt 8 min på 3000m vilket är en hygglig tid för toppskiktet)

Citat:
Ursprungligen postat av leading
2,5 lm på 10 min är 4 min per km. Det är idiottempo.

De superatleter som.grejjar 2,5 km på 8.30 är elit.
Citera
2022-08-16, 14:03
  #178
Medlem
BarryHeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leading
2,5 lm på 10 min är 4 min per km. Det är idiottempo.

De superatleter som.grejjar 2,5 km på 8.30 är elit.
Är lite osäker på vad du försöker förmedla, och dessutom citerar du ett tio år gammalt inlägg. Vad innebär idiottempo?

Vad det gäller superatleter så var det en högstadiegrabb som sprang det lokala 2,5km-spåret på 7:30. Det ska dock sägas att han var en talangfull friidrottare som tävlade på högsta juniornivå.
Citera
2022-08-16, 19:41
  #179
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BarryHero
Är lite osäker på vad du försöker förmedla, och dessutom citerar du ett tio år gammalt inlägg. Vad innebär idiottempo?

Vad det gäller superatleter så var det en högstadiegrabb som sprang det lokala 2,5km-spåret på 7:30. Det ska dock sägas att han var en talangfull friidrottare som tävlade på högsta juniornivå.

Jag tyckte att tråden var kul, såg inte hur gammal den var.

3,24 tempo tycker jag är ubersnabbt.
Springer som bäst 1 km på 3,45.
Citera
2022-08-19, 09:59
  #180
Medlem
BarryHeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leading
Jag tyckte att tråden var kul, såg inte hur gammal den var.

3,24 tempo tycker jag är ubersnabbt.
Springer som bäst 1 km på 3,45.
Då förstår jag bättre. Hajade inte om idiottempo var nåt positivt eller negativt. Jag håller med dig om att 3:24 per kilometer är ett högt tempo på 2,5km.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback