2005-03-10, 23:52
Medlem
Investerade i en kokbok som i lyriska beskrivningar uppmanade till att tömma björkar på sav, äta maskrosor och även tugga i sej ringblommor (blomman).

Någon som har testat någon av dessa tre delikatesser?

EDIT: frågetecken i rubriken.
Citera
2005-03-11, 00:10
Medlem
Björksav är mycket gott, men de skall tappas på våren eller försommaren, när saven stiger. Läskande och lite söt. Maskrosblad är bara gott om man tar de första späda bladen. De är lite peppriga i smaken, lite som ruccolasallad. När de växer till sig blir de istället väldigt beska, och duger inte till något. Kanderade ringblommor har jag ätit (violer också), men då smakar det ju bara socker.

Andra goda saker man kan hämta i naturen:

granskott - plocka de första skotten och gör té på dem
blad från svartvinbärsbusken - samma här, gör té
stensöta - ser ut som en liten ormbunke och växer oftast i mossan på stora stenar. Roten är sötare än socker.
kirskål - bladen kan användas råa i sallader, eller fräsas i smör eller olja på samma sätt som man gör med spenat.
svinmålla - bladen kan användas färska i sallader, stjälken kan man tydligen koka som sparris. Har aldrig provat det.

Det finns massor av goda och nyttiga växter som de flesta aldrig tar vara på. Det är lite synd, tycker jag.
Citera
2005-03-11, 00:37
Medlem
LadyTieras avatar
stensöta = urk, smakar och stinker anis.

björksaven har jag velat tappa sedan jag var liten, men främst då för att koka en egen björksirap, det kanske blir av i år, vem vet
Citera
2005-03-12, 14:22
Medlem
Björksav kan man använda som sockerlag vid drinkblandning. Det kan bli något så himmelskt gott, men tyvärr är det ju ganska tidsödande att salma ihop om man skall klippa till rejält. Favorittips:

1 st tomt kaffeglas (modell större)
15 cl fruktsoda
10 cl Björksav
5-7 cl Vodka
1 lime som pressas i glaset

Fyll på med krossad is.
Citera
2005-03-12, 14:25
Medlem
Mockens avatar
Ringblommor (kronbladen) är vackert att ha i sallader men smakar inget särskilt.
Hur tappar man en björk på sav?
Citera
2005-03-12, 14:29
Medlem
finns olika sätt, tyvärr är det inget som är särskilt bra för trädet. Info följer nedan:

http://www.cybis.se/craft/birch/tappning.htm
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in