2012-07-02, 13:59
Medlem
Något som jag blir galen på är problemen apple har när det gäller USB.
Köper man en ny extern HD, ett USB-Minne eller valfri annan enhet som inte kräver drivrutiner utan som bara ska gå att trycka in i datorn och köra, så strular nästan alltid Macar.

Kan trycka in den i vilken random PC helst och inom någon sekund så pluppar dom upp, på mina macar, (har haft flera olika) så är det samma återkommande problem.

Datorn hittar inget alls, känner inte ens av att något är i porten eller känner att något är där men kan inte läsa vad det är.

Man får ett usb-minne med information av någon annan med mac, det är ingen garranti för att min mac ska kunna läsa eller hitta informationen, men sätter man samma minne i en vanlig netbook så blupp finns informationen synlig.

Har Apple överlag sämre hårdvara i sina portar än andra datortillverkare?
Eller har det med osx att göra på något vis?

Okej att det finns saker som bara har stöd för windows det kan man ju förstå men jag tycker att osäkerheten är för stor som det är nu, vågar inte spara saker på externa diskar utan vill ha allt i datorn, även vanliga externa diskar som man haft tidigare i macen kan plöttsligt sluta fungera helt utan anledning.
kopplar man sen samma disk till någon dator som inte är en mac så brukar man kunna se den utan problem.

Ofta så tvingas man formatera usb-minnen om man vill att dom ska fungera i macen, även helt nya.

Jag har haft powermac, IMac och bärbara macar men problemen har altid varit ungefär lika.

Jag kan helt enkelt inte lita på USB-portarna på macdatorer.
Citera
2012-07-02, 14:15
Medlem
Snöjs avatar
Det bör inte vara några problem, om det inte är fel på dina USB-portar. OS X kan läsa ifrån alla format, men bara skriva till HFS+ och Fat. Så det spelar ingen roll vilket format hårddisken/USB-stickan är i, du ska kunna se och läsa ifrån disken hursomhelst.

Jag har aldrig haft problem och använder externa hårddiskar och USB-stickor relativt mycket. Antingen är det du som gör något fel eller så är det fel på några av dina prylar.
Citera
2012-07-02, 21:09
Medlem
Det är inget som är unikt, när vänner ska teta olika usbanslutningar på mina macböcker, så händer det ofta att dom inte kan läsas ibland byter man usb-uttag och då kan du funka.

Ingen förklaring verkar finnas, och om man pratar med apple eller skaprana av minnerna eller vad de nu är Mp3spelare etc, så svarar dom alltid, nej det har vi aldrig hört talas om.
Citera
2012-07-02, 21:10
Medlem
tzjs avatar
Testa att reseta PRAM och SMC. Kan hjälpa dig med ditt problem. Trust me, I am an enthusiast.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in