Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2014-08-05, 13:43
  #37
Medlem
topsids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cimaron
Det var tråkigt. Får väl lägga till det vid sidan av då. Lär behövas med tanke på mina rökarlungor.


Det där får du allt utveckla då styrketräning innefattar många olika träningsformer. Att träna på gym för att bygga massa är inte ett optimalt komplement till exempelvis boxning, thaiboxning, kickboxning etc. Dels då man har stor fördel av smidigheten som står att finna utan stora muskler och dels då stora muskler kräver mer syre.
Vad jag undrar mer specifikt är huruvida gymträning med fokus på styrka och massa kompletteras av brottning, eller kompletterar brottningen? Är du med på hur jag menar?


Yes! Pizza varje dag och godis till frukost?

Tusen tack för dina svar, förresten!
Angående styrketräning.
Tygnd och styrka är guld värt i brottning och även i striking, även fast man som atlet kanske vill tävla i en så låg viktklass som möjligt är det ju faktiskt för att man hoppas på ett viktövertag. Inte att blanda ihop med bodybuilding där man bara vill öka i volym. Vill du komplettera kampsport med gym för att bli bättre på sporten är det basövningar, core och kondition du vill lägga fokus på, glöm alla isolations övningar.
Citera
2014-08-05, 18:20
  #38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av topsid
Angående styrketräning.
Tygnd och styrka är guld värt i brottning och även i striking, även fast man som atlet kanske vill tävla i en så låg viktklass som möjligt är det ju faktiskt för att man hoppas på ett viktövertag. Inte att blanda ihop med bodybuilding där man bara vill öka i volym. Vill du komplettera kampsport med gym för att bli bättre på sporten är det basövningar, core och kondition du vill lägga fokus på, glöm alla isolations övningar.
Lite armar och vader får jag väl köra vid sidan om basövningar åtminstone?
Citera
2014-08-05, 19:30
  #39
Medlem
TheyWillKillUsAlls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cimaron
Lite armar och vader får jag väl köra vid sidan om basövningar åtminstone?

Det hänger ju på hur mycket tid du kan avsätta till träning, isolationsövningar kräver ju sin tid på gymmet och det är tid som du istället vill lägga på din kampsport. Basövningar är oslagbara eftersom det blir mest träning kontra tid. Inte sällan blir det mer eller mindre helkropp med övningar som till exempel marklyft, frivändningar och liknande.
Citera
2014-08-05, 20:28
  #40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheyWillKillUsAll
Det hänger ju på hur mycket tid du kan avsätta till träning, isolationsövningar kräver ju sin tid på gymmet och det är tid som du istället vill lägga på din kampsport. Basövningar är oslagbara eftersom det blir mest träning kontra tid. Inte sällan blir det mer eller mindre helkropp med övningar som till exempel marklyft, frivändningar och liknande.
Vi kan nog komma överens om att jag får prova mig fram helt enkelt. Tror det blir bäst Lär ju inte få vare sig muskler eller bli duktig i brottning av att sitta här och ställa frågor.

Men tusen tack för svaren. Nu har jag en idé om vad jag ger mig in på.
Citera
2014-08-06, 12:21
  #41
Medlem
SvaMp_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hagamannen
Är strax under 30 men funderar om det är för sent att börja brottas. När man ser hur djävulskt vältränade de är blir man ju nyfiken. Jag vill inte matcha, utan det är snarare fysträningen jag vill åt. Typ boxercise fast för brottning.
Några tips? Klubbar i Sthlm som har liknande upplägg?

Hej!

Kör på Athen! http://www8.idrottonline.se/BKAthen-.../Sasongsstart/

De har nybörjargrupp för seniorer två gånger i veckan, det kostar 1700kr/år och riktigt skönt folk! Athen har också mycket fristil. Man ska veta att det fan inte är lätt att bli en duktig grekbrottare när man börjar sent i åldern, fristil däremot är det enklare att sätta tekniker i.
Citera
2014-08-06, 12:23
  #42
Medlem
SvaMp_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jarrelka
Bump!

Jag är visserligen inte 30 men 19 år gammal och vill börja träna brottning. Tränar just nu thaiboxning och har blivit väldigt intresserad utav brottning. Helst fristil då. Finns det klubbar som tar emot 19 åringar och när kan man börja tävla osv? Tack för svar.

Hej som jag skrev ovan, kör på Athen, mycket fristil och möjlighet för äldre nybörjare att köra.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback