2012-07-01, 19:24
Medlem
Hejsan,
En familjemedlem ska ärva en större summa pengar i Polen. Svenska kronan har stärkts väldigt mkt jmf med bara ett halvår-år sen, därför blir växlingen från polska Zloty en enorm förlust jmf med då.

Har ni något tips på hur vi smartast undviker detta, om det finns alternativa sätt att få hem arvet utan att förlora så mkt? Jag har funderat på att titta efter något intressant att köpa i Polen för dessa pengar och sälja sedan i Sverige om jag hittar köpare. Det blir ett projekt av det, först hitta rätt produkt sedan en köpare, Skattas ska det göras med... Nej, Har ni nåt bättre förslag??

Vidare, arv behöver väl inte beskattas??

Tackar för hjälp//
Citera
2012-07-01, 21:46
Medlem
SchackMatts avatar
Öppna ett bankkonto i PLN i Sverige. SEB borde kunna göra det, antingen i Sverige eller i deras bransch i Polen. Då kan familjemedlemmen ta emot PLN och antingen invänta förmånligare växlingskurs eller göra någonting annat med pengarna.
Citera
2012-07-02, 15:02
Medlem
Okej, men vad skiljer sig detta från att familjen låter pengarna ligga kvar i Polen och växlar sen vid högre kurs till SEK? Det kanske t.o.m skulle vara dyrare att växla via banken..

tack iaf, det blir ju åtminstone mer praktiskt
Citera
2012-07-02, 15:35
Medlem
SchackMatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AOI
Okej, men vad skiljer sig detta från att familjen låter pengarna ligga kvar i Polen och växlar sen vid högre kurs till SEK? Det kanske t.o.m skulle vara dyrare att växla via banken..
Det beror litet på vad du vill åstadkomma. Om arvtagaren tar emot pengarna i PLN kan du låta dem vara (med ränta) tills den dag det är aktuellt att växla pengarna till SEK (när till exempel valutakursen är bättre än idag) eller investera pengarna i Polen i PLN.
Citera
2012-07-02, 16:03
Medlem
Tanken är att ha tillgång till pengarna ganska omgående, det kan ta många år innan valutan, om det ens inträffar, går upp.

Om inte räntan är väldigt väldigt hög så dröjjer det länge innan pengarna kan jmf med då. VI förlorar nästan 20%(!) av pengarna på valutaväxlingen nu :/ ingen ränta ger mig detta
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in