2012-07-01, 19:21
Medlem
Hej!

Kylfäkten gick inte alls beroende på ett kabelbrott som jag nu fixat. Vid kortslutning av kontakterna på termokontakten i kylaren gick kylfläkten men inte när tempen steg. Inte heller när jag slog i gång ac:n, startarde kylfläkten vilket den ska göra för att kyla kondesorn. Idag har jag bytt termokontakten och nu går kylfäkten (jag har bara en) hela tiden. Det enda sättet att få tyst på den är att dra reläet eller säkringen.

Tips?
Citera
2012-07-02, 16:07
Medlem
Antabus12s avatar
Många brukar koppla in en vibbrytare så du själv styr fläkten. Glöm bara inte bort att starta den i ex långa bilköer. Kan bli jobbigt då
Citera
2012-07-09, 01:49
Medlem
Är det någon som specifikt kan tala om vad det är för kännare/kontakt som aktiverar kylfläkten när kondensorn behöver kylning? Jag hittar ingenting på själva kondensorn.

Jo jag har en knapp inne i bilen och slår på kylfläkten vid behov (har dragit in sladdarna från kylfläktkontakten till en vippbrytare). Med ac:n igång låter jag kylfläkten gå hela tiden även om jag kör på motorvägen i högre fart. Detta eftersom jag inte vet när och vid vilka tillfällen kylfläkten normalt går när allt fungerar. Och också för att inte riskera att kondensorn blir för varm och fallerar.
Citera
2012-07-09, 02:05
Medlem
SWsGentlemannens avatar
Nu är det länge sedan jag hade min älskade 9000.
Givarhelvetet ballade ur på min och gav signal till fläkten att gå hela tiden. En liten skitsak att byta. Jag har till och med för mig att den satt synlig med tillhörande kabel och var toklätt att byta.
Kabel till en givare med en skruv på som det bara var att skruva bort.
Hmmm, som sagt det var år 2002, mitt minne kan ha grumlats.
Jag har för mig att det var så enkelt att det hade bildats vit korrosion på den som jag putsade bort och sedan gav den riktiga värden igen och fläkten funkade klockrent.
EDIT:Jajajaja, du skriver termokontakten, har du skruvat bort den och kollat beläggningen?
Mvh
Roger(Moore)
Senast redigerad av SWsGentlemannen 2012-07-09 kl. 02:07.
Citera
2012-07-09, 02:19
Medlem
william123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turbo Dude
Är det någon som specifikt kan tala om vad det är för kännare/kontakt som aktiverar kylfläkten när kondensorn behöver kylning? Jag hittar ingenting på själva kondensorn.

Det sitter en högtryckspressostat kombinerad med kondensortryck som startar fläkten, fungerar jättesimpelt, rent mekaniskt är det bara ett bläck som sluter när trycket stiger till inställt värde (vanligtvis ca 50-60 grader=15 bar), och den sitter någonstans på högtryckssidan vilket innebär det tunna utav de 2 rören som går till kompressorn, tunna röret går till kondensorn från kondensorn till ett torkfilter sedan genom torpedväggen till en expansionsventil.. Någonstans där på vägen sitter den..

den ser ut såhär på ett ungefär, tog bara en 9000 så kan skilja lite men då vet du vad du ska leta efter iaf..

http://postimage.org/image/yt1petadv/
Citera
2012-07-09, 02:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SWsGentlemannen
sedan gav den riktiga värden igen och fläkten funkade klockrent.
EDIT:Jajajaja, du skriver termokontakten, har du skruvat bort den och kollat beläggningen?
Mvh
Roger(Moore)

Kontakten är ny och som jag skrev innan så var det ett kabelbrott som gjorde att kylfläkten inte startade alls. Med fixat kabelbrott gick den fortfarande inte men med ny kontakt går den hela tiden.
Citera
2012-07-09, 02:29
Medlem
Tack för tipsen! Jag ska undersöka!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här