• 1
  • 2
2012-07-01, 16:10
Medlem
Hej!

Jag behöver hjälp!!! Min hårddisk i Macbook pro kraschade och jag har nu köpt en ny hårddisk och satt in. När jag startar datorn med installationsskivan till Snow Leopard kommer det upp att jag ska välja språk och godkänna licensavtalet men sedan ska man enligt instruktionsboken välja vilken skiva intallationen ska ske på, och på bilden i Snow Leopard-instruktionsboken ser man att "Macintosh HD" ska komma upp.

MEN: När jag kommer till detta steg blir det bara en vit ruta och ingen målskiva hittas! Vad beror detta på? Vad ska jag göra? Är det ngt fel på min nya hårddisk eller är det kanske något annat fel på datorn? Har försökt leta i forum och googla men hittar ingen information om detta problem någonstans... Är själv inte så duktig på datorer så snälla hjälp mig =(
Citera
2012-07-01, 16:15
Medlem
galne-golems avatar
Måste du inte formatera den till MAC format först ??
Citera
2012-07-01, 16:17
Medlem
galne-golems avatar
http://www.macpublic.ldc.lu.se/insta...re-install.pdf
Citera
2012-07-01, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av galne-golem
Måste du inte formatera den till MAC format först ??

Jaså? Hur gör man det? Jag trodde att det bara var att sätta in den nya och sen installera operativsystemet =/ Tydligen inte så enkelt som jag trodde...
Citera
2012-07-01, 16:30
Medlem
galne-golems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karulf
Jaså? Hur gör man det? Jag trodde att det bara var att sätta in den nya och sen installera operativsystemet =/ Tydligen inte så enkelt som jag trodde...
Kolla länken ovanför
Citera
2012-07-01, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av galne-golem
http://www.macpublic.ldc.lu.se/insta...re-install.pdf

Ok, har läst detta nu, men jag kommer ju aldrig så långt att jag ens kan klicka på några ikoner eller välja anpassa/alternativ eller liknande.

Jag får upp att jag kan välja språk och väljer då svenska, sen kommer jag vidarare till licensavtalet och klickar godkänn, sen kommer det upp att jag ska välja målskiva men då är det bara en vit ruta och det enda som går att klicka på är "tillbaka"-knappen.

Jag hittade inte i detta dokument hur man formaterar en ny hårddisk för mac, det står inget alls om macbook pro heller... Kanske är jag som inte förstår bara =/
Citera
2012-07-01, 16:48
Medlem
tzjs avatar
Stäng av datorn, starta upp med knappen C intryckt. Då kommer du till ett läge där du kan starta skivhanteraren och formatera din nya hårddisk i formatet "Mac OS Extended journalförd."
Citera
2012-07-01, 17:04
Medlem
Citat:
Ok, har läst detta nu, men jag kommer ju aldrig så långt att jag ens kan klicka på några ikoner eller välja anpassa/alternativ eller liknande.

Jag får upp att jag kan välja språk och väljer då svenska, sen kommer jag vidarare till licensavtalet och klickar godkänn, sen kommer det upp att jag ska välja målskiva men då är det bara en vit ruta och det enda som går att klicka på är "tillbaka"-knappen.

Jag hittade inte i detta dokument hur man formaterar en ny hårddisk för mac, det står inget alls om macbook pro heller... Kanske är jag som inte förstår bara =/

http://support.apple.com/kb/HT3910?viewlocale=sv_SE
Citera
2012-07-01, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tzj
Stäng av datorn, starta upp med knappen C intryckt. Då kommer du till ett läge där du kan starta skivhanteraren och formatera din nya hårddisk i formatet "Mac OS Extended journalförd."

Testade detta nu, men det blir ingenting annorlunda. Den står med vit skärm + äpple + snurra i en stund sen kommer det upp att jag ska välja språk, sen godkänna licensavtal och sen att jag ska välja målskiva men då finns inget att välja.

Det kommer inte upp ngn skivhanterare.
Citera
2012-07-01, 17:05
Medlem
Citat:
Testade detta nu, men det blir ingenting annorlunda. Den står med vit skärm + äpple + snurra i en stund sen kommer det upp att jag ska välja språk, sen godkänna licensavtal och sen att jag ska välja målskiva men då finns inget att välja.

Välj språk och gå till nästa steg, välj verktygsprogram / skivverktyg uppe i menyraden
Citera
2012-07-01, 17:14
Medlem
Joomlas avatar
Citat:

Låter som att hårddisken inte är installerad rätt, så till att börja med tycker jag att du öppnar datorn och dubbelkollar att alla kablar sitter som de ska. Om det fortfarande inte funkar kan man ju börja undra om det är hårddisken det är fel på eller att det rentav är någon kabel som är knas.
Citera
2012-07-01, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tzj

Det står bara "radera" inte "formatera", är det samma sak? Ska jag klicka på "radera"?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in