2012-07-01, 12:14
Medlem
Hej jag har hört att det är farligt att segla om man inte är riktigt duktig, stämmer detta?

vad kan hända liksom????
Citera
2012-07-01, 12:16
Medlem
tzjs avatar
Tja du lille vän, en jävla massa saker kan hända om det vill sig riktigt illa. Du kan kapsejsa, gå på grund, knocka dig själv eller annan med bommen vid gipp, du kan kollidera med annan båt, mm mm.

Innan man ger sig ut på sjön bör man ha koll på grunderna.
Citera
2012-07-01, 12:20
Medlem
jojo grunderna kan jag så jag kan undvika ovanstående faror men vad finns det mer för risker för en som har varit ute en del med andra???
Citera
2012-07-01, 12:22
Medlem
raajtans avatar
Skaffa en båtteori bok, som visar alla regler och faror. Så gjorde jag Har båtkörkort nu (krav i Norge). Du ska dock alltid ha koll på djupet där du seglar, det är ingen höjdare att gå på grund och för guds skull, segla inte när det är 25 m/s vindar.
Citera
2012-07-01, 12:24
Medlem
tzjs avatar
Om du nu kan grunderna så reducerar du riskerna rätt bra faktiskt. Då handlar det mycket om att hålla koll på väderförutsättningarna t ex. Och att alla på båten har flytväst på sig så klart.

Risker finns det med allt här i livet, men om du framför din segelbåt på ett vettigt sätt så är det inte mycket farligare än att rosta en skiva vitt bröd till frukosten.

Skepp ohoj seglarvän!
Citera
2012-07-01, 12:24
Medlem
kqrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EOL
jojo grunderna kan jag så jag kan undvika ovanstående faror men vad finns det mer för risker för en som har varit ute en del med andra??? :)
Om du har varit ute med båt förut så borde du väl kunna komma på farorna själv? Om du pratar specifikt om ensamsegling så är det viktigaste att folk vet var du är. Du kommer inte dö direkt (åtminstone inte nu på sommaren) men om du fastnar på en ö utan att kunna ta dig därifrån så är det fint om någon kan bli orolig och komma och hämta dig.

Tackla bara vindar som både du och din båt klarar, men där känner du dig själv och din båt bättre än vi gör.
Citera
2012-07-01, 12:54
Medlem
Thains avatar
Definiera farligt.

Finns risker med allt du gör. Att segla skulle jag inte klassa som särskilt farligt i det avseendet, men risken finns ju- helt klart.
Citera
2012-07-01, 19:57
Medlem
Aquaracers avatar
Jag tror absolut att det krävs lite bättre sjövana för att vara ombord på en segelbåt som faktiskt går för segel än det krävs för att vara ombord på en motorbåt. En segelbåt är t.e.x mycket enklare att styra då rodret och kölen är stabilare och svarar utan att behöva en motor som trycker på för att komma i rätt riktning.

Annars är det enkelt: följ båten, akta dig för bommen och ha på dig flytväst samt rörliga kläder.

Att segla är ingenting man lär sig på en pisskvart.
Citera
2012-07-02, 07:59
Medlem
Om man inte förstår att det är farligt att befinna sig på havet bör man nog hålla sig till lokaltrafiken på fast mark.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in