2012-06-30, 20:10
Medlem
Olympiuss avatar
Hej!

Har ett tämligen angenämt problem. Jag fick sommarens första dricks idag och kommer snart hamna i en situation jag aldrig tidigare har varit i. För mycket kontanter!

Känns framför allt säkrare, men också enklare att resa utan en massa kontanter som måste deklareras hela tiden.

Jag har ett bankkonto på Isle of Man och skulle gärna vilja ha alla mina pengar där. Saken är den att dom inte har något kontor kring där jag är. En lösning jag har funderat på är att öppna ett lokalt bankkonto och skicka pengarna därifrån, men det är också rätt jobbigt.

Finns det något enklare sätt? Western Union?

Alla tips är varmt välkomna!
Citera
2012-06-30, 21:00
Medlem
Så jobbigt är de väl inte att gå till typ swedbank och säga hej jag vill öppna ett konto. Sen ja jag vill sätta in det här med. Sen går du hem och föröver, om du inte orkar vänta på kortet.
Citera
2012-06-30, 21:15
Medlem
chajusongs avatar
Men man måste redovisa var man har fått pengarna ifrån om man sätter in en större summa, vilket man då vill undvika i dessa sammanhang.
Citera
2012-06-30, 21:26
Medlem
Olympiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr-compakt
Så jobbigt är de väl inte att gå till typ swedbank och säga hej jag vill öppna ett konto. Sen ja jag vill sätta in det här med. Sen går du hem och föröver, om du inte orkar vänta på kortet.

Har ett konto där redan, men jag bor inte i Sverige och far runt hela tiden.
Citera
2012-06-30, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olympius
Har ett konto där redan, men jag bor inte i Sverige och far runt hela tiden.

I see. Men ta ett med kontor när liggande då.
Citera
2012-06-30, 21:32
Medlem
Olympiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chajusong
Men man måste redovisa var man har fått pengarna ifrån om man sätter in en större summa, vilket man då vill undvika i dessa sammanhang.

Det är också en grej jag inte tänkt på. Hur stor behöver summan vara för att det skall ställas frågor? Det är ifs inget fuffens i görningen, men det är svårt för mig att bevisa och det är ganska mycket pengar.
Citera
2012-06-30, 21:53
Medlem
chajusongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olympius
Det är också en grej jag inte tänkt på. Hur stor behöver summan vara för att det skall ställas frågor? Det är ifs inget fuffens i görningen, men det är svårt för mig att bevisa och det är ganska mycket pengar.

Det räcker med att det är några tusen för att dom ska fråga, om man har över 10 000 måste man visa kvitto eller ha någon förklaring.
Citera
2012-07-01, 03:16
Medlem
Det var ingen som ställde några frågor till mig när jag i våras kom med 40 000 i kontanter som jag hade haft hemma en längre tid och sedan satte in på kontot
Citera
2012-07-01, 06:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tryffel
Det var ingen som ställde några frågor till mig när jag i våras kom med 40 000 i kontanter som jag hade haft hemma en längre tid och sedan satte in på kontot

Då var du nog antingen känd eller hade tur.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in